Jump to content

Barnesete i seilbåt - smarte løsninger

bliss X

Recommended Posts

Er på jakt etter en løsning for å kunne spenne fast minstemann i et barnesete e.l i cockpit i kortere perioder f.eks når begge foreldre er opptatt med å legge til.

Noen som har en god løsning på dette?

Anders Haaby, med sin legendariske tråd. laget til et sykkelsetet for barn, hvor han bøyde til eksisterende rør på setet, slik at han hektet setet over ripa. Ligger bilder i tråden hans.

Første båt-året når minstemann var 2-8-9mnd, så hadde vi eit gammelt bilsete av den typen med egne seler og bærehåndtak og justerbar støtte under. Genialt. Det kunne stå løst i stol eller sofa ombord når vi skulle til land eller legge fra. Året etterpå brukte eg redningsvest og lagde eit tau med krok på veggen bak i hjørnet der vi satte guten i fra oss i sofaen. Og så hukket eg kroken i stropp bak på flytekragen. Da kunne ikkje guten krype ned av sofa, og kunne heller ikkje velte over på sida. Etter kvart som guten vart nyskjerrig å ville stå å kikke ut vinduet, så stramma eg tauet oppover slik at han ikkje kunne sette seg ned. Eg var redd at om eg hadde for mykje slakk i det så kunne han ramle ned. Ikkje alltid så lett å forklare løsninger man velger med ord her..., men tau og vest har jo alle ombord. Barnevestene har jo stropper over alt slik at med en riktig justert vest er det ikkje farlig å løfte barna etter stroppen i kragen.

Han var stadig missfornøyd med å bli forlatt fast, men sånn er det nå med den saken :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vi gjorde slik det fungerte greit!

bilde

Akkurat sånn gjorde vi det oxo, men med gmlt. sykkelsete. En av fordelene er at man kan flytte litt på den f.eks ha den i le av sprayhood, eller mere åpent. Fungerte perfekt:)

Trygve