Bjørn Løvjomås Startet 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2014 Hei Har en St 6000 autopilot som ikke virker. Er totalt blank på hvordan dette skal virke. Tidligere eier har ikke skrevet om denne i salgsprospekt. Så det kan jo hende det er bytteforholdet. Men hva Bør jeg begynne med av feilsøking. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Her er instrumentet på flyvebroen. Det er strøm på. Jeg kan trykke på auto å da kommer kursen. Men ikke noe skjer mens jeg kjører. Å båten endrer kurs etter bølger. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
oivindg Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 ST6000 er vel bare betjeningspanelet. Autopiloten/kurskomputeren sitter et annet sted, vil jeg tro. Den driver sannsynligvis en hydraulisk pumpe på rorsystemet. Siden du ikke får feilmelding, vil jeg tro at både betjeningspanelet og kurskomputeren fungerer, og at du burde starte med å se om det kommer spenning på hydraulikkpumpa når autopiloten er på, og at den pumper som den skal. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Skal pumpa gå kontinuerlig? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Nei, den går ved behov. Pumpa sitter mest sannsynlig i lasaretten din nære rorene. Følg slangene fra sylinderen så finner du 2x t-skjøter og pumpa. For å teste om pumpa funker kan du sette på auto i havn og så klikke endel grader styrbord f.eks. Hør og se om rorarmene beveger seg Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Perfekt. Det skal testes. Må bare få en til å trykke.. nå ligger jeg på svai. Vil den da starte om jeg dreier rundt. Må motorene gå tro? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Motorer trenger ikke gå. Om pumpen ikke virker kan du koble den fra og gi den 12v direkte for å teste. 12v ledningene ender i kurskomputern som styrer strøm og polariteten. Ofte er det selve pumpa som tar kvelden etter noen år i fuktig miljø. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Fikk krabbet meg ned til pumpa. La øret helt inntil. Den starter. Men så vidt jeg kunne høre den. Er de så stille? Når den nå sto på auto en stund på displayet. Kom det opp drive stopped. Å piping som alarm. Ser det går en rød og en svart ledning inn på pumpemotor. Er det reversibel polaritet, eller skal pumpen bare gå den ene veien? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Den lager merkbar lyd du ikke er tvil om. Høres ut som den står fast eller ikke får tilstrekkelig med strøm. Feilmeldingen kommer fordi piloten ikke registrerer rorutslag. Derfor kan du finne ut om problemet er selve pumpa om du gir den strøm. Den går begge veier avg av polariteten. Funker pumpa da er det kurskomputern. Tipper dog det er selve pumpa. Kanskje børster? Ofte er det to stk plugger på sidene til børstene. Det er jo bare en el motor med hydr pumpe i enden så enkle greier. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Vekker opp denne gamle tråden. Har testet med spenning direkte fra batteri. Ingen reaksjon i pumpen. Den er også ganske preget av tidens tann. Dvs rust. Er det lønnsomt å koste på ei ny pumpe? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Slik ser pumpa ut. Lånt bilde fra Google Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kaffelars Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Disse pumpene er ikke så kostbare, se eks. mjosservice.no under raymarine type 0.5 el. 1 pumper. Mener de er bare etpar båtpenger. Du nevnte tidligere du hadde en liten reaksjon i pumpa, sikker på det ikke er luft i systemet? Du hører den jobbe når den har motstand og olje, uten er den rimelig stille, men virrer litt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Jo det er riktig at det var litt lyd i den sist jeg holdt på. Men så ble den skrinlagt og glemt. Men så dukket den opp igjen her om dagen. Å nå er det lydløst. Den er og mye rustet. Så får prøve å lete etter erstatning. Sjekker etter brukte og evt.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Antar det er elektromotoren som har konka. Pumpen skal det mye til før går i stykker. Det går jo an å plukke skiten fra hverandre og ta en titt. Kanskje litt omsorg fikser det. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Det var mye rust. Er det noen som vet hvordan el motor er festet i pumpen. Har ikke så lyst å ta av hydr koblinger. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Havlengt Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Viss du er usikker på om det berre er motoren,som er havarert, eller om det er fleire feil i systemet, så kan du henga på ein annan 12VDC motor på kablane til pumpa. Denne skal då starta og gå i ein retning når du set systemet i auto, dreier du kursvelger over på eit anna gradetal vil den gå motsatt veg. ( veksla sett kurs, på begge sider av reell kurs / heading ) Fungerer dette, så er det gode muligheter.. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Det var et super tips havlengt. Tenker også et lys funker.. evt noe som bråker.. så jeg hører det.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Tror kanskje dette er synderen ifra bunnen av. Når jeg måler spenning ut fra denne komputer. Får jeg dårlige resultater. Starter auto og måler på utgangene så får jeg ved første trykk 7 volt. Som daler rolig nedover. Prøver jeg så å trykke motsatt retning skjer det ikke noe på voltmeter. Slår så på standby. Neste trykk på auto, så kommer det 7 volt i den andre retningen .som dabber ned. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Cheyenne Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Har en akkurat lik hjerne i min båt. Den foretok plutselig en spontanamputasjon av flere bein på to av effekttransistorene helt på egenhånd . Fikk også feilmelding drive stopped. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 (redigert) Dobbelposting. Redigert 22.Mars.2017 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Har en akkurat lik hjerne i min båt. Den foretok plutselig en spontanamputasjon av flere bein på to av effekttransistorene helt på egenhånd . Fikk også feilmelding drive stopped. Byttet du disse selv da? Hvordan målte du deg frem til at de var defekt? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Havlengt Svart 24.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2017 Hei Bjørn. Ref. spenningsmåling på kurscomputer: Du bør ha med ei form for belastning på utgangen når du utfører denne målinga. Har vore borti tilsvarande feilsøking der det kom opp nokså merkelege spenningsmålingar på utgangen til pumpa ( når det ikkje var el. belastning tilkopla ) Mulig eg tar feil, men I nevnte tilfelle fungerte systemet heilt ok når ny pumpe vart montert, på tross av merkelege måleresultat på utgangen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2017 Hei Bjørn. Ref. spenningsmåling på kurscomputer: Du bør ha med ei form for belastning på utgangen når du utfører denne målinga. Har vore borti tilsvarande feilsøking der det kom opp nokså merkelege spenningsmålingar på utgangen til pumpa ( når det ikkje var el. belastning tilkopla ) Mulig eg tar feil, men I nevnte tilfelle fungerte systemet heilt ok når ny pumpe vart montert, på tross av merkelege måleresultat på utgangen. Jeg satte på ei 50w lyspære for å se hvordan den oppførte seg. Det ble mye rar oppførsel på pæra. Den blunket og sluknet i noe som for meg ikke gav særlig mening. Det har vært nevnt at jeg må kjøre båten. For å få endring i kurskompass i autopilot. Så jeg vil forsøke det en gang når jeg har litt tid. Men desverre har jeg fått litt tvil om at også komputer er defekt. Da lønner det seg ikke å kjøpe både komputer og pumpe. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
bellen Svart 24.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2017 At den blinker, er helt sikkert normalt. Enheten gir bare ut små pulser til hydraulikkpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2017 (redigert) Viss det var slik i test-situasjonen at satt kurs var mange grade unna reell kurs, så skulle motoren gått kontinuerlig i ein periode. Då er eg enig i mistanken om at det er fleire feil enn berre pumpa. Redigert 24.Mars.2017 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.