Jump to content

St 6000 autopilot virker ikke. tips til feilsøking?

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei

Har en St 6000 autopilot som ikke virker. Er totalt blank på hvordan dette skal virke. Tidligere eier har ikke skrevet om denne i salgsprospekt. Så det kan jo hende det er bytteforholdet. Men hva Bør jeg begynne med av feilsøking.

Endelig ble det Bobåt

bilde

Her er instrumentet på flyvebroen. Det er strøm på. Jeg kan trykke på auto å da kommer kursen. Men ikke noe skjer mens jeg kjører. Å båten endrer kurs etter bølger.

Endelig ble det Bobåt

ST6000 er vel bare betjeningspanelet. Autopiloten/kurskomputeren sitter et annet sted, vil jeg tro. Den driver sannsynligvis en hydraulisk pumpe på rorsystemet.

Siden du ikke får feilmelding, vil jeg tro at både betjeningspanelet og kurskomputeren fungerer, og at du burde starte med å se om det kommer spenning på hydraulikkpumpa når autopiloten er på, og at den pumper som den skal.

Øivind

Nei, den går ved behov.

Pumpa sitter mest sannsynlig i lasaretten din nære rorene. Følg slangene fra sylinderen så finner du 2x t-skjøter og pumpa.

For å teste om pumpa funker kan du sette på auto i havn og så klikke endel grader styrbord f.eks. Hør og se om rorarmene beveger seg

Mvh. SAP

Perfekt. Det skal testes. Må bare få en til å trykke.. nå ligger jeg på svai. Vil den da starte om jeg dreier rundt. Må motorene gå tro?

Endelig ble det Bobåt

Motorer trenger ikke gå.

Om pumpen ikke virker kan du koble den fra og gi den 12v direkte for å teste.

12v ledningene ender i kurskomputern som styrer strøm og polariteten.

Ofte er det selve pumpa som tar kvelden etter noen år i fuktig miljø.

Mvh. SAP

Fikk krabbet meg ned til pumpa. La øret helt inntil. Den starter. Men så vidt jeg kunne høre den. Er de så stille? Når den nå sto på auto en stund på displayet. Kom det opp drive stopped. Å piping som alarm.

Ser det går en rød og en svart ledning inn på pumpemotor. Er det reversibel polaritet, eller skal pumpen bare gå den ene veien?

Endelig ble det Bobåt

Den lager merkbar lyd du ikke er tvil om.

Høres ut som den står fast eller ikke får tilstrekkelig med strøm.

Feilmeldingen kommer fordi piloten ikke registrerer rorutslag.

Derfor kan du finne ut om problemet er selve pumpa om du gir den strøm. Den går begge veier avg av polariteten.

Funker pumpa da er det kurskomputern.

Tipper dog det er selve pumpa.

Kanskje børster? Ofte er det to stk plugger på sidene til børstene.

Det er jo bare en el motor med hydr pumpe i enden så enkle greier.

Mvh. SAP

• 2 years later...

Vekker opp denne gamle tråden.

Har testet med spenning direkte fra batteri. Ingen reaksjon i pumpen. Den er også ganske preget av tidens tann. Dvs rust. Er det lønnsomt å koste på ei ny pumpe?

Endelig ble det Bobåt

Disse pumpene er ikke så kostbare, se eks. mjosservice.no under raymarine type 0.5 el. 1 pumper. Mener de er bare etpar båtpenger.

Du nevnte tidligere du hadde en liten reaksjon i pumpa, sikker på det ikke er luft i systemet? Du hører den jobbe når den har motstand og olje, uten er den rimelig stille, men virrer litt.

Jo det er riktig at det var litt lyd i den sist jeg holdt på. Men så ble den skrinlagt og glemt. Men så dukket den opp igjen her om dagen. Å nå er det lydløst. Den er og mye rustet. Så får prøve å lete etter erstatning. Sjekker etter brukte og evt..

Endelig ble det Bobåt

Viss du er usikker på om det berre er motoren,som er havarert, eller om det er fleire feil i systemet, så kan du henga på ein annan 12VDC motor på kablane til pumpa.

Denne skal då starta og gå i ein retning når du set systemet i auto, dreier du kursvelger over på eit anna gradetal vil den gå motsatt veg. ( veksla sett kurs, på begge sider av reell kurs / heading )

Fungerer dette, så er det gode muligheter.. :thumbsup:

bilde

Tror kanskje dette er synderen ifra bunnen av. Når jeg måler spenning ut fra denne komputer. Får jeg dårlige resultater. Starter auto og måler på utgangene så får jeg ved første trykk 7 volt. Som daler rolig nedover. Prøver jeg så å trykke motsatt retning skjer det ikke noe på voltmeter. Slår så på standby. Neste trykk på auto, så kommer det 7 volt i den andre retningen .som dabber ned.

Endelig ble det Bobåt

Har en akkurat lik hjerne i min båt. Den foretok plutselig en spontanamputasjon av flere bein på to av effekttransistorene helt på egenhånd . Fikk også feilmelding drive stopped.

Har en akkurat lik hjerne i min båt. Den foretok plutselig en spontanamputasjon av flere bein på to av effekttransistorene helt på egenhånd . Fikk også feilmelding drive stopped.

Byttet du disse selv da? Hvordan målte du deg frem til at de var defekt?

Endelig ble det Bobåt

Hei Bjørn.

Ref. spenningsmåling på kurscomputer:

Du bør ha med ei form for belastning på utgangen når du utfører denne målinga. Har vore borti tilsvarande feilsøking der det kom opp nokså merkelege spenningsmålingar på utgangen til pumpa ( når det ikkje var el. belastning tilkopla )

Mulig eg tar feil, men I nevnte tilfelle fungerte systemet heilt ok når ny pumpe vart montert, på tross av merkelege måleresultat på utgangen.

Hei Bjørn.

Ref. spenningsmåling på kurscomputer:

Du bør ha med ei form for belastning på utgangen når du utfører denne målinga. Har vore borti tilsvarande feilsøking der det kom opp nokså merkelege spenningsmålingar på utgangen til pumpa ( når det ikkje var el. belastning tilkopla )

Mulig eg tar feil, men I nevnte tilfelle fungerte systemet heilt ok når ny pumpe vart montert, på tross av merkelege måleresultat på utgangen.

Jeg satte på ei 50w lyspære for å se hvordan den oppførte seg.

Det ble mye rar oppførsel på pæra. Den blunket og sluknet i noe som for meg ikke gav særlig mening. Det har vært nevnt at jeg må kjøre båten. For å få endring i kurskompass i autopilot. Så jeg vil forsøke det en gang når jeg har litt tid.

Men desverre har jeg fått litt tvil om at også komputer er defekt. Da lønner det seg ikke å kjøpe både komputer og pumpe.

Endelig ble det Bobåt