Jump to content

Kjøleboks fra Torshov. Er 5a for stort forbruk?


thomas73

Recommended Posts

De bruker mange ganger mer strøm enn et skap med kompressor.

På den du linker til går det 5A konstant, altså 120 Ah i døgnet. Ergo trenger du 240Ah med batterier for å drifte kjøleskapet alene om du vil ta vare på batteriene dine.

Mvh. SAP

Link to post

Enig med SAP her. Bare kompressor som duger i båt om man skal overnatte....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hadde noe slikt i tankene?

Finner ikke forbruk på den!!!

Det er heller ikke så lett å overbevise Havfruen,

Hun vil ikke ha gass i båten. Ikke engang under sofaen i cockpiten....?

Link to post

Min bruker mye strøm. Til kjetil så vet jeg ikke hvordan den jeg linket til funker med hensyn kjøl/frys. Den jeg har er samme merke og ligner litt, men er noen år eldre. Min har kun kjøl.

Link to post

Ville heller sett på muligheten for å montere en innbyggings kjøleboks med kompressor. Finnes også kjøleskuff. Bruker betydelig mindre strøm, noen kan brukes som fryser og er langt mere stillegående enn termoelektrisk. Bedre isolering er det også.

Ja, det kostet noen tusen ekstra, men Gud hvor mye bedre.

Så blir det mindre å snuble i, når det er fastmontert.

Har prøvd 2 frittstående kjølebokser i seilbåten, siden den innebygde fortsatt er av typen termoelektrisk, og det ble ikke skikkelig bra nei.

Innebygget med kompressor bruker ca 1ah.

Link to post

Jeg kjøpte 2 Waeco bokser i tillegg til det originale skapet, en110 liter som står i lasarettet og en35 liter som står i doghouset på flybridgen. Begge disse har Danfoss kompressor og bruker veldig lite strøm. Billige var de ikke, men de er jammen værd pengene og kan også stilles inn til å brukes som frysere. Fordelen med boks er at kulden ikke raser ut av de slik som den gjør når man åpner døren på et skap. Anbefales !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Fordelen med boks er at kulden ikke raser ut av de slik som den gjør når man åpner døren på et skap.

Dette vil jeg kalle en myte. Det er bare den kalde luften som raser ut av et skap (og erstattes med varmere luft) dersom en ikke lar døren stå oppe lenge. Matvarene er like kalde etter 10 - 20 sekunder med åpen dør. Og da luft har en helt annen varmekapasitet, tar det ikke lang tid (og mye strøm!) før den er like kald igjen. Jeg regnet en gang på dette, og det ekstra strømtrekket det betydde, var mikroskopisk. Men greit nok, alle monner drar.

 

Litt på siden: hva er et lasarett i en båt? Det ordet forbinder jeg kun med sykehus.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vel, jeg har tatt opp uttrykket etter "Ebonita" og forstår det som rommet under dørken på akterdekket. Bak motoren. Skal inrømme at jeg også får litt assosiasjoner til sykehus når jeg tenker over det :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 1 month later...

Det endte med at jeg kjøpte meg et større skap(75 liter).

Skulle vel hatt et enda større, men prisen jeg betalte var fantastisk:-)

Hadde et 40 liter-skap...

Måtte bygge om pentryen.

Ombyggingen gjorde at vi fikk utnyttet plassen der skufferekka var, ble mye bedre:-)

Thomas:-)

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...