thomas73 Startet 8.Juni.2014 Del på Facebook Startet 8.Juni.2014 Hei Båtfolk⚓️ Ser de har en fin kjøleboks til salgs hos Torshov bilrekvisita. Den har et forbruk på 5a. Er denne OK til bruk i båt? http://www.torshovbil.no/kjole-varmeboks-12v-230v-45l Mvh Thomas? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 De bruker mange ganger mer strøm enn et skap med kompressor. På den du linker til går det 5A konstant, altså 120 Ah i døgnet. Ergo trenger du 240Ah med batterier for å drifte kjøleskapet alene om du vil ta vare på batteriene dine. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Enig med SAP her. Bare kompressor som duger i båt om man skal overnatte.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kjetillunde Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Hvis man kobler det til startbatteriet kun når båtmotoren er igang går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 (redigert) Takk for raskt og forstående svar? Regnet med det? Trenger en box ekstra ved siden av kj.skapet... Noen som har tips hvor jeg kan kjøpe noe slikt til en OK pris? Redigert 8.Juni.2014 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Kjøpte en som ligner litt på denne for ca 3 år siden. Bruker gass på den når jeg ligger, og 12V når jeg kjører. Funker veldig bra for meg. http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=1043&produkt_id=16172&selected_card=Produktinformasjon Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Kjøpte en som ligner litt på denne for ca 3 år siden. Bruker gass på den når jeg ligger, og 12V når jeg kjører. Funker veldig bra for meg. http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=1043&produkt_id=16172&selected_card=Produktinformasjon Er det en fryseboks, eller kan man velge om det skal være fryseboks eller kjøleskap ved å justere temp? Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Hadde noe slikt i tankene? Finner ikke forbruk på den!!! Det er heller ikke så lett å overbevise Havfruen, Hun vil ikke ha gass i båten. Ikke engang under sofaen i cockpiten....? Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Min bruker mye strøm. Til kjetil så vet jeg ikke hvordan den jeg linket til funker med hensyn kjøl/frys. Den jeg har er samme merke og ligner litt, men er noen år eldre. Min har kun kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Ville heller sett på muligheten for å montere en innbyggings kjøleboks med kompressor. Finnes også kjøleskuff. Bruker betydelig mindre strøm, noen kan brukes som fryser og er langt mere stillegående enn termoelektrisk. Bedre isolering er det også. Ja, det kostet noen tusen ekstra, men Gud hvor mye bedre. Så blir det mindre å snuble i, når det er fastmontert. Har prøvd 2 frittstående kjølebokser i seilbåten, siden den innebygde fortsatt er av typen termoelektrisk, og det ble ikke skikkelig bra nei. Innebygget med kompressor bruker ca 1ah. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Jeg kjøpte 2 Waeco bokser i tillegg til det originale skapet, en110 liter som står i lasarettet og en35 liter som står i doghouset på flybridgen. Begge disse har Danfoss kompressor og bruker veldig lite strøm. Billige var de ikke, men de er jammen værd pengene og kan også stilles inn til å brukes som frysere. Fordelen med boks er at kulden ikke raser ut av de slik som den gjør når man åpner døren på et skap. Anbefales ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Fordelen med boks er at kulden ikke raser ut av de slik som den gjør når man åpner døren på et skap. Dette vil jeg kalle en myte. Det er bare den kalde luften som raser ut av et skap (og erstattes med varmere luft) dersom en ikke lar døren stå oppe lenge. Matvarene er like kalde etter 10 - 20 sekunder med åpen dør. Og da luft har en helt annen varmekapasitet, tar det ikke lang tid (og mye strøm!) før den er like kald igjen. Jeg regnet en gang på dette, og det ekstra strømtrekket det betydde, var mikroskopisk. Men greit nok, alle monner drar. Litt på siden: hva er et lasarett i en båt? Det ordet forbinder jeg kun med sykehus. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Vel, jeg har tatt opp uttrykket etter "Ebonita" og forstår det som rommet under dørken på akterdekket. Bak motoren. Skal inrømme at jeg også får litt assosiasjoner til sykehus når jeg tenker over det :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Lars H: Lasarett/ lazarette er "kjelleren" under dørken på akterdekket på båter med aktercockpit. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Ah ha! Det er hos meg altså under dørken i motorrommet bak motoren der varmtvannstanken og inn mot skottet til sovelugaren. Da vet jeg det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
thomas73 Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Det endte med at jeg kjøpte meg et større skap(75 liter). Skulle vel hatt et enda større, men prisen jeg betalte var fantastisk:-) Hadde et 40 liter-skap... Måtte bygge om pentryen. Ombyggingen gjorde at vi fikk utnyttet plassen der skufferekka var, ble mye bedre:-) Thomas:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.