knudar Startet 8.Juni.2014 Del på Facebook Startet 8.Juni.2014 Hei. Har sett diskusjoner litt rundt røyk av BMC motorer. Min har problemer med at det ryker veldig mye når den går uten belastning. Røyken er lys grå og lukter litt ufordøyd om jeg skal bruke det ordet. Har lest litt ang å vri pumpa ved slike problemer. Tror dere at det er feil tenningstidspunkt som er tingen, eller er det noen som har andre synspunkter? Skal pumpa vries CCW sett forfra? Har nettopp kjøpt båten og har lite erfaring rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 (redigert) Velkommen til forumet Nja, denne BMC en er vel ikke den verste hvis det er den på rundt 35-40 hk. Det er vel den større på rundt 60 hk som kan være litt brysom. Den har et mye lenger registerkjede som strekker seg over tre tannhjul + kjedestrammer. Det blir strukket lengre over tid og derfor kan vridning av pumpa hjelpe. Men på din løper kjede bare over veiv og kamaksel, pumpa drives av kamaksel, og kjedet er mye kortere på din. Er den røykfri under belastning ville jeg ikke brydd meg så mye. Tross alt den fungerer vel . Mulig jeg bommer på størrelsen på motoren din, men du får heller si fra om det er en helt annen. Redigert 8.Juni.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Akkurat. Nei, det ryker lite når belastningen blir litt markant. Men myye når den står i fri. Mener du at det ikke er noe vits i å vri på pumpen her da? Det som er gjort på motoren er at det er skiftet fødepumpe, overhalt dieselpumpa, skiftet glødeplugger, overhalt innsprøytningsdyser. Alikevel ryker den. Kan ikke se noe forbruk av olje eller kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Jeg tror den er rundt 36hk ja Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Svart røyk, hvit røyk, blå røyk, brun røyk,hvit røyk... har alle forskjellige årsaker. Når du sier grå røyk, er den feks mer svart eller mer hvit? Dersom den er hvit kan det hende at du får vann/kjøleveske inn i forbrenningen... Peil oljen, dersom denne er gråaktig eller litt som majones har du vann i motoren... Ryker det også når motoren er ordentlig varm??? Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Den er veldig lys. Har sjekka kjølevann. Oljen er sort og fin. Det ryker om motoren er ordntlig varm å ja. Den holder en grei temp på rundt 75-80 grader. Ser også ut som om det ligger en liten film på sjøen etter at jeg har stoppet. Har vært dieseldyr og vann på tanken, men dette ble renset opp og hadd på nå middel mot dyra. Har kjørt i 4timer etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Her er ett bilde img]https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55276/1402251714.jpg[/img] Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Og ett til Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Det var jo en del røyk ja. Men og dreie på pumpa er jo litt risikabelt uten noen form for rettledning hvordan dette gjøres. Du får kanskje bort røyken på tomgang, men en risiko for feil innstilling når den går med belastning. Siden pumpa har vært ute til overhaling har vel denne blitt satt på igjen med merkene på rett sted. Det finnes nok manualer eller verkstedhåndbok for hvordan riktig timing oppnås og ville vel prøvd det fremfor og dreie på måfå. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Ja, det er vel litt risky ja. Jeg er usikker på hvorvidt det er selgeren eller om han har hatt hjelp med monteringa av pumpen i etterkant. Vet ikke om det finnes manualer. Har søkt litt, men funnet lite matnyttig. Fant en manual, men den var noget "tynn". Jeg lot noen andre kjøre idag, og sto og hørte på motorgangen. Ved 1500rpm, er den røykfri. 2000, så ryker det litt, og jeg hører at motoren "hoster" litt. Dette hører man ikke uten at man har hode over eksosen. Den lugger liksom. Begynner å undre på om kanskje pumpa kan være montert feil? Er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Det skal være ett merke på pumpa, og et merke på motoren som skal stå over ett når den er riktig montert. Men merkene kan være borte eller overmalt. Da skal den som tar av pumpa lage nye merker, før den tas av, slik at den kommer på samme sted etter overhaling. Du kan jo se etter om du finner noe. Det bør jo vise noe siden den nylig har vært av. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Leste noe i en manual jeg fant på nett ang montering/demontering. D va jo avansert. Refitting: a. Ensure that, when the driving spindle is fully home, its master spline is in the 5 o'clock position woth No. 1 piston at 22* B.T.D.C on compression stroke. Og da er jeg allerede lost... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gamle Dampen Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Jeg også har en BMC motor min er 2.5 Liter, og jeg vil nevne noen Utube videos jeg har funnet, jeg funnet 4-5 som har med motor sammen som du har (1.5 liter?) How to time a 1500 bmc diesel engine og jeg la merke til noen dokumenter i arkivet her på forum https://baatplassen.no/i/topic/28801-bmcleylandthornycroft-engelske-motorer-generelt/ hope it helps Neal Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Interresant Neal. Sjekkes ut nå. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.