Jump to content

Reedventiler, hvordan fungerer disse?

førstebåteier

Recommended Posts

Hei har en Johnson 60Hk (2 syl)1986, som jeg ikke får startet, den får bensin, komp, gnist (nye plugger), og spytter ut eksos når jeg "kinner" men den tenner ikke what so ever. Det var en som ba meg sjekke reedventilene, så jeg har skrudd av forgasseren ser reed ventilene, men der stopper det for meg, jeg vet ikke hva jeg ser etter, de ser hele og fine ut, ikke noen spor av noe krakeleringe eller olje. når jeg drar svinghjulet rundt så er den en liten bevegelse på de, (kanskje 1 mm eller no) er dette nok? TIPS?????

en ting som kan skje (men ikke så utbredt) er at man "klipper" sporkilen til svinghjulet slik at det flytter seg på veiva - da vi gnisten komme på feil tidspunkt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er det som er så rart selv med fet blanding rett i innsuget så er det null tenning, hjelper ikke med start gass heller (vet dette er fy fy), Hvordan kan man finne ut av det Ivar???

kjenner ikke de motorene, men vil tro det er et merke på svinghjulet som angir når en av sylindrene er på topp.

at den ikke reagerer på startgass kan jo tyde på at den ikke tenner når den skal

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er det som er så rart selv med fet blanding rett i innsuget så er det null tenning, hjelper ikke med start gass heller (vet dette er fy fy), Hvordan kan man finne ut av det Ivar???

Hvorfor er det fy ,fy med startgass, førstebåteier?

Bare ikke bruk Champion plugger så går alt greit om ikke kilen på svinghjulet er knept.

Sjekk uansett om pluggene er våte eller tørre, de bør være smått fuktige men ikke bade i suppe.

Edited by Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod: