Tobias.n Startet 8.Juni.2014 Del på Facebook Startet 8.Juni.2014 Hei jeg har nylig kjøpt meg en pioner 14 (2013 modell) og en suzuki 9,9 trimmet til 15 hk (2008 modell 4 stroke). Når jeg først skulle teste båten og motoren hadde jeg problemer med å starte den og den ble overopphetet siden det ikke kom noen pilot stråle. Etter dette fikk jeg kjøpt og montert nye tenn plugger. Etter dette kjørte jeg motoren i en balje og det funket veldig bra og motoren startet på første forsøk. Senere når jeg prøvde båten igjen i ferskvann merket jeg at som første gang ville ikke motoren gå fortere enn 5-6 knop. Motoren rykker også en del. Jeg merket også sist at når jeg kjørte i full gass ble oljeindikator lampen rød etter hvert. Kan dette skyldes av at det er for liten proppeler? Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Høres mer ut som om du bør sjekke oljenivået snarest, og få orden på kjølingen om den er overopphetet når du kjører. Kan fort bli full skjæring om du fortsetter på denne måten.. Sitér dette innlegget Link to post
Tobias.n Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Har fikset overoppheting og oljenivået er helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Fortsatt bare 6 knuter ? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Tobias.n Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Fortsatt bare 6 knop tror det kan være pågrunn av for liten propell. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Skulle ikke tro det, om du har kjøpt den brukt sammen med motor så vil jeg tro at forrige eier hadde rett propell. Har den ligget ute hele tiden så den er blitt veldig grodd under? Det kan i såfall stjele mange knop. Hadde Yamaha 9,9 på min før jeg skiftet, og fikk 17 knop med den. Om motoren rykker som du sier så høres det ut som om det kan være feil på drivstofftilførselen.Har du åpnet lufteskruen på tanken? For liten propell så vil tutallsperren slå inn, da vil det også rykke litt, men tviler egentlig på at propellen er så lett at du bare skulle få 6 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Sikker på at du ikke skal ha motor med lag rigg til båten, og motoren du har er av typen kort rigg? Kan virke slik. Sitér dette innlegget Link to post
Tobias.n Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Jeg kjøpte motoren og båten seperat. Hadde lufte skruen åpen når jeg kjørte båten. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Jeg tenkte og som hulda, kan høres ut som du har kjøpt en motor med kort stamme, og pioneeren skal vel ha lang stamme? Sitér dette innlegget Link to post
Tobias.n Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 har kjøpt kort stamme tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Da har du kjøpt feil, 14 Active skal ha lang stamme. Sitér dette innlegget Link to post
Tobias.n Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 må jeg kjøpe lang stamme eller kan jeg få modifisert den til å bli en lang stamme Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Sikkert billigst og enklest å selge den du har og kjøpe ny langstammet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 har kjøpt kort stamme tror jeg ta en titt bak båten , plata som ligger over propellen skal ligge ca i flukt med bunnen. Forskjellen i stammelengde er ca 13 cm, så om du har kort så skal det vises godt - og som haugi er inne på , turtalssperra kan slå inn, ikke fordi propellen er for liten men fo at den suger luft Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tobias.n Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Tror jeg kommer til å selge motoren og kjøpe en ny langstammet motor. Kan noen se om dette er en langstammet motor http://www.finn.no/finn/boat/motor/viewimage?finnkode=49084574 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Den er kortstammet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.