Retox_93 Startet 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2014 Hei. Jeg lufter en tanke angående et firma som spesialisere seg på båtelektro. Kommer stadig opp poster på forumet om folk som har problemer med div elektro i båt. Jeg er utdannet elektrikker og har holdt veldig mye på med det i båt ( Hobby som tar mye av tiden ). Da også magnet tenning og motorer generelt. Har hjulpet en del med elektro i båt før/nå . Etter det e har forstått så er det mange som er helt grønne på elektro i båt og ofte vil ha hjelp til dette men ikke finner noe firma for akkurat dette. Ønsker synspunkter på dette konseptet og om det er flere firma'r som holder på med akkuratt dette? Er det noen kurs man må ha får å ha lov til å gjøre det i båt? Har EX kurs ( brannfarlige området) og er på marine avdelinga på jobb . ER dette er bra konsept ? Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Mulighetene er nokk store for at noe slikt kan gå ann.. værtfall i f.eks.. oslo :) og større byer.. er jo mulig å starte et lite personlig selskap ved sia jobben om du tenker å starte for deg selv.. se hvordan trøkket er før du tar det helt ut.. :) Om du får lov til det av jobben du har da.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Som elektriker, veit du det nok sjølv - at du ikkje tar anna arbeid enn lavvolt uten å vera installatør. Om det var meg som var arbeidsgivaren din, ville eg nok sagt at greit nok dette, med betingelse at du holder deg til lavvolt, og at det ikkje går utover arbeidet der du er ansatt. Sjølv er eg og elektrikar, rettnok pensjonert, og eg har prøvd å bli installatør, uten å komma gjennom den prøven. Eg kunne prøvd omatt kanskje, men hadde dengang ikkje ressurser til det. Eg tviler ikkje på at der fins eit marked for slike tenester, men eg har mine tankar om at det kan bli slitsomt å få skapelig betalt for arbeidet (det er jo berre 12 volt - no må du ta deg sammen) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Mulig du kan klare å få deg et levebrød av dette, men jeg ser for meg at det kan bli en utfordring. For at du skal kunne leve av dette må du fakturere ut ganske mange timer i uka. Husk at du vil få indirekte kostnader også, verktøy, bil, revisor, forsikringer mm. Ja, det er mange som trenger hjelp til strøm i båt, men det er nok også en begrenset betalingsvilje i forhold til at man har lov til å gjøre det meste selv samt at båt i forhold til bolig er en luksusgjenstand. Men det er vel allerede noen på forumet her som driver med dette. Har vel forstått det slik at både Jørg og Servicemannen driver i denne bransjen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
eiaro Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Stilig ide Retox. To forskrifter du trenger å kunne på rams: Forskrift om maritime elektriske anlegg Forskrift om elektroforetak mv har du spørsmål så er DSB flinke å svare når du formulerer spørsmålet slik at de forstår det. :) Sitér dette innlegget Link to post
Brig'en Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Tror man kan gjøre god butikk bare i det å kunne rydde i det elektriske ombord i nye som gamle båter, det virker som at norske båtforhandlere lever etter samme prinsipp som tidligere engelsk bilindustri: "That will do..." :) Utrolig hvilket kaos en del båtforhandlere tillater seg å legge igjen etter montering av bestilt ekstrautstyr på nye båter, som plotter, stereo osv osv inni konsoller m.m.. Bare en bunt med strips i hånden ser ut til å være for mye forlangt.... Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Dette tror jeg er en god ide. Jeg driver selv og sliter med dette og hadde med glede betalt for å få rask og god hjelp. Har møtt på flere verksted som kun tar på seg de som allerede har kundeforhold der, eller som ikke har tid, eller som gir meg en pris som jeg tenker er altfor høy. Men dette er nok kanskje en jobb som kan være svært sesongbetont, og kanskje kunne du starte opp en enkeltmannsforetak ved siden av vanlig jobb og så se litt hvordan det går. Liten risiko, og større valgmulighet opp i mot hvor mye du vil jobbe. Markedsføring tenker jeg her vil kunne være å sende brev til lokale båtklubber/båtplasser og tipper du ville fyllt opp en god del veldig kjapt. Hva pris og slikt kan settes er jeg usikker på. Jeg tenker at 12v eller annet ikke er så farlig for sluttbruker, men at ting blir gjort skikkelig. Jeg fikk tilbud om montering av gps med ekkolodd 4-5000 forrige dagen. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Hei ! Jo alle med kunnskap er velkommen i brangsjen! Erfaring fra båtbygging eller båtrepparasjon er en stor fordel om du skal drive med båtelektro men en plass må man begynne. Jeg kan anbefale Norboat sine kurs i båtelektro om de fremdeles arangerer. Ellers så er det CE standaren som er viktig å ha for å utbedre elektrisk annlegg i CE godkjent båt. Pr. i dag er det ikke krav til noen spesiell kompetangse men fra Jan. 2015 blir det et krav til autorisasjon for å reparere båt. Da må annsvarlig i bedriften inneha fagbrev i komposittbåtbyggerfagetsom et minimum. Det er en del verksteder som i disse dager melder opp folk for å tilfredstille dette kravet. (Myndighetskrav) Jeg tviler på at ditt fagbrev som elektrikker er tilstrekkelig for å få autorisasjon men det vil sikkert bli div kurs som du kan ta. Men lykke til med en god ide ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kjetil1 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Men så må du spørre deg selv om du har lyst å stå hele båtsesongen og skru i andres båter? For det er når du kunne tenkt deg å vært ute selv alle jobbene dukker opp. Og lite jobber vinterstid. Da ligger jo de fleste båter i opplag og ting som skal gjøres drøyes til våren... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Ørjans Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Noe mer info om det kravet til autorisasjon for å reparere båt Knude? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Hei Eg har eit oppdrag til deg, om du held til i Bergen eller på Vestlandet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Foreslår en turne langs Vestlandskysten, jeg kunne også trengt litt opprydning og systematisering i det elektriske. Kunne i så fall vært spesielt interessant å vært tilstede selv (i alle fall deler av tiden) for å lære mer om det elektriske opplegget i egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg tror at om du rigger deg til med et verksted i bilen og kan ta jobber i litt radius fra "kontoret" kan du gjøre en bra business. Min erfaring er at de som driver er veldig vanskelige å flytte ut av fast adresse verkstedet sitt, og det er antakelig fornuftig holdning hvis du ikke er fullt rigget med rullende verksted. For min del betaler jeg gjerne mer rundhåndet for en som kommer til meg (til båten der den ligger) enn en jeg må flytte båten til. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
eiaro Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Erfaring fra båtbygging eller båtrepparasjon er en stor fordel om du skal drive med båtelektro men en plass må man begynne.Elektrofag er et must når du skal forestå arbeid på utstyr eller anlegg og ikke selv er produsent. ...men fra Jan. 2015 blir det et krav til autorisasjon for å reparere båt. Da må annsvarlig i bedriften inneha fagbrev i komposittbåtbyggerfagetsom et minimum.Så en komposittbåtbyggerfagmann kan utføre reparasjoner og endringer på elektriske anlegg? Neppe... Jeg tviler på at ditt fagbrev som elektrikker er tilstrekkelig for å få autorisasjon men det vil sikkert bli div kurs som du kan ta.Sikkert ikke autorisasjon som båtbygger... Men her er det elektro det er snakk om, og da vil det nok være muligheter. Jeg mistenker du må til med en installatørprøve, men det er i overmåte drastisk å kreve dette om man bare skal koble på båt. Snakk med DSB og/eller Sjøfartsdir. og få et klart svar en gang for alle. Kan hende det er et hull installatørmafiaen enda ikke har tettet... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Pr. i dag finnes autorisasjon for plastrepparasjonsverksted- Motorverksted med elektro-Båtmegler og Gassinstalasjon Dette er noe som forsikringsbransjen tok innisjativ til sammen med en del verksteder og produsenter. Norboat har en del stoff om dette og skjøfartsdirektoratet får snart siden det akkurat har blitt vedtatt .http://www.norboat.no/index.php?page_id=65 Det er også et krav til autorisasjon hos produsentene men det kom i 2003 og gikk den gangen på antall år den enkelte hadde jobbet i brangsjen. I 2011 tror jeg kom fagbrevene: Kompositt båtbygger faget og Polymerkomposittfaget som tilsvarer det gamle Plastformer faget. Det er disse fagbrev som autorisasjonen bygger på. Ser at noen trekker frem innstalatør og elektroforskriftene men det har aldrig båtbrangsjen forholdt seg til annet enn på lanstrøm. Det var Norsk Båtstandar og etter det CE kravet ved ISO standard for elektrisk i båt Husker ikke nr. i farten) Jeg må jo si at alle båteiere burde ønske dette velkommen. Det er ganske dårlig om man må betale en masse penger for en jobb eller at forsikringsselskapet blåser ut en tre fire hundre tusen for en reparasjon og så er arbeidet ikke fagmessig utført. PS. Man kan fremdeles skru på egen båt å ha annsvaret for det men det er ikke sikkert at forsikrings selskapet vil godkjenne det. Til trådstarter. Les innfo på norboats sine sider om div. kurs ! og igjen lykke til ! Enkelte av disse hobby elektrikkerene med lampettledning i båt kan sikkert trenge litt hjelp ja Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Komentar til Eiaro. Det er blant annet akkurat det som kreves av en fagmann i komposittbåtbygger. Ha kunnskap om det vi kaller båtelektrisk. Ikke elektronikk i kretskort eller reparasjon av kartplottere. Det er et annet fag ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Popeye70 Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Hvis man kan bruke tilgjengelighet og vilje til service fra andre båtelektrofirmaer som peilepinn på jobbmulighetene er det bare å kaste seg rundt og sørge for å ta alle kurs og sertifiseringer som må til for en slik jobb. Jeg har ventet siden månedsskiftet februar/mars på pris på montering av autopilot fra et firma som kaller seg "... eneste tekniker i Norge med godkjent fagbrev innen lystbåtelektronikk, ..." Han var på inspeksjon i nevnte månedsskift og skulle sende tilbud, men de siste purringene mine har han ikke svart på. Det siste jeg hørte var 2. april, og da skulle han komme raskt tilbake til med. Hvis vi forutsetter at han ikke svarer fordi han har mye å gjøre i stedet for å ikke svare fordi han har lagt ned, så går det vel ganske greit med businessen. Sikkert fint for de kundene som får hjelp... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Leve Norge Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Hvis man kan bruke tilgjengelighet og vilje til service fra andre båtelektrofirmaer som peilepinn på jobbmulighetene er det bare å kaste seg rundt og sørge for å ta alle kurs og sertifiseringer som må til for en slik jobb. Jeg har ventet siden månedsskiftet februar/mars på pris på montering av autopilot fra et firma som kaller seg "... eneste tekniker i Norge med godkjent fagbrev innen lystbåtelektronikk, ..." Starte båt elektro firma, er ikke noe vits. Hvem som helst kan lovlig utføre båt-elektro. Bare se rundt på båt-forretninger. Skoleungdom i sommerjobb, som kobler for en billig penge. Ingen vil vel betale dyrt for en jobb en jobb, som kan gjøres billig. Det er ikke bare kunnskap som er avgjørende, kontroll er like viktig. Der det ikke er kontroll, blir det ikke kvalitet, fordi latskap og slurv er allsteds-nærværende, selv der kunnskapen er til stede. Det eneste som holder god kvalitet i dette lander er markedsføringen. Bare les noen båt- eller jobb-annonser, om hvor fantastisk bra allting er. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Jeg tror at om du rigger deg til med et verksted i bilen og kan ta jobber i litt radius fra "kontoret" kan du gjøre en bra business. Min erfaring er at de som driver er veldig vanskelige å flytte ut av fast adresse verkstedet sitt, og det er antakelig fornuftig holdning hvis du ikke er fullt rigget med rullende verksted. For min del betaler jeg gjerne mer rundhåndet for en som kommer til meg (til båten der den ligger) enn en jeg må flytte båten til. Eller enda bedre, i båten. Så kan du sette opp en sommerturne og ta for deg hele kysten i sommermånedene, og få deg en skikkelig båttur på kjøpet Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
eiaro Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Starte båt elektro firma, er ikke noe vits. Hvem som helst kan lovlig utføre båt-elektro. Nja, hvem som helst kan ikke gjøre dette for andre. Gjør du det selv er det lovlig, men du har hele ansvaret. Er samme greia som hus, bare ingen bryr seg før det brenner... Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Ha verksted i bilen og være fleksibel er et møst etter min mening. Sånn er det jo alltid når man har service jobber. Det hadde vært en mulighet å ''samkjørt'' det med kontroller. F.eks 1000 kr for en vis lengde for å da går man igjennom hele anlegget får å se etter svakheter og hva som burde forandres på. ? Er jo slike kontroller i hus. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Hei. Jeg lufter en tanke angående et firma som spesialisere seg på båtelektro. Kommer stadig opp poster på forumet om folk som har problemer med div elektro i båt. Jeg er utdannet elektrikker og har holdt veldig mye på med det i båt ( Hobby som tar mye av tiden ). Da også magnet tenning og motorer generelt. Har hjulpet en del med elektro i båt før/nå . Etter det e har forstått så er det mange som er helt grønne på elektro i båt og ofte vil ha hjelp til dette men ikke finner noe firma for akkurat dette. Ønsker synspunkter på dette konseptet og om det er flere firma'r som holder på med akkuratt dette? Er det noen kurs man må ha får å ha lov til å gjøre det i båt? Har EX kurs ( brannfarlige området) og er på marine avdelinga på jobb . ER dette er bra konsept ? Mvh Even Jeg tror dette er en glimrende idè og er sikker på at det er mange båteiere som hadde satt pris på dette. Norge er et av landene med flest båter i forhold til innbyggere. De fleste har båt men har ikke kunnskap eller prioriterer tid til båtelektro selv. Du kan vel kanskje ordne dette som frilanser med organisasjonsnr i brønnøysundsregisteret? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Jeg tror også dette er en kjempeidè. Vet ikke hva ellers som tilbys i Grimstad av slik kompetanse, men jeg vet at (Mekonomen) Batterielektro i Arendal gjør slike jobber. Du kjenner sikkert til dem. Det sies at de er flinke, men jeg tror sikkert at det vil være behov for flere i området. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Det viktigste her, er å finne ut om du vil bruke den tiden som du egentlig vil være på sjøen, til å skru/reparere andres båter. Så er det å ta kursene som evt kreves. En ting du må huske på at dersom du skal leve av det, må du prise deg deretter. Dessverre nytter det ikke da å sammenligne med det du tjener pr time idag, og sette timeprisen deretter. Du må starte i den andre enden, hvor mye forventer du å tjene på dette, Hvor mye forventer du å jobbe. Sett timeprisene fornuftig, og juster heller inn antall timer du fakturerer en kunde, dvs fakturere færre enn det du har brukt til å begynne med. Men jeg må skuffe deg. Du får nok ikke noe jobb fra meg. Jeg er selvlært verdensmester, og tror som de fleste andre at dette kan jeg mer enn godt nok. Redigert 13.Juni.2014 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Skippern10 Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Jeg har selv tatt på meg noen "svart" jobber med dette. Så et marked er det nok, men å leve av båtelektro kan jeg ikke forestille meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.