Jump to content

Kabelsko til Mastervolt Charger - riktig sko?

Fjord21DC

Recommended Posts

Jeg har en Mastervolt 12/25/3 lader med 3 utganger! Problemet er at jeg ikke aner hvilken kabelsko som passer til laderen. Jeg bruker 6mm kabel fra lader til batteri (riktig kvadrat ifølge Mastervolt), men jeg finner ingen gule kabelsko med lite nok hode til å passe i utgangen på laderen. Den har spisse skrubolter for å feste kabelen. Holder det å skru fast selve kabel uten sko? Tilsvarende som man gjør på en sukkerbitkobling? Eller hva anbefaler dere?

Gule ringkabelsko kjem med so lite hull som 4 mm, og eg vil anslå at ytterdia på den er ca 8 mm. Hvis det er for stort, vil eg sei det slik at tilkoblingen er so trang at 6 kvadrat har ingenting der å gjera.

ein gul sko med 4 mm hull heiter 44028 hos biltema.

Å skru dette fast uten sko, blir vel nærmest som å be om trøbbel. Eg går ut ifrå at det er snakk om mangetrådet ledning, og med motor igang blir der vibrasjon som løyser nokon tråder, som so finn nokon tråder frå ein annen leder - det kan bli gnistregn.

Magne

Det høres ut som du burde bruke endehylser. Biltema pleide å ha et endehylsesett, se om du finner noe der. Hvis du ikke har for fintrådet kabel går det ofte bra å skru kabelen rett i. Sjekk at kabelen sitter skikkelig fast når du har skrudd til.

Ved å "brette" sammen ringen på en liten ringkabelsko kan du lage en spiss ende. Dette kan også være et alternativ.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Takk! Har funnet ut at hullet til festet ikke er større enn 6,3mm. Jeg får såvidt plass til en kabelsko (spadetype 6,3mm, hann). Finnes denne diameter i gul ringkabelsko? Yttermål på ringen må derfor være 6,3mm. 6 kvadrat er riktig (står i manualen og Mastervolt sier det samme). Må derfor ha gul sko fra 4-6mm. Laderen leverer 25amp..

Ein kabelsko med ytterdia på 6,3 mm må heilt ned i 3 mm hull for å ha kobber nok igjen, og eg vil syns at ein 3 mm skrue blir for svakt til å kobla ordentlig til ein 6 kvadrat ledning. Dog kan det vera verd eit forsøk å klippa / fila den skoen med 8 mm ytterdia, og sjå om det går an å få noko til med den. Eg trur ikkje at eg ville prøvd med gaffelsko, for då er der enno mindre kontaktflate.

og detter ikke ut med det første selv om skruen skulle miste litt stramming.

og det er den biten som eg ikkje er so redd for. Fordi at om skruen mister stramming, blir overgangsmotstanden større, og temperaturen aukar, i vrste fall begynner heile koblinga å røyka.

Jada, eg maler fanden på veggen her, men det er mykje bedre enn om han kjem ombord og tenner på båten.

Ja, JRK, der fins slike overganger, det gir eit ekstra punkt som kan bli svakt, slik eg ser det.

Eg er opptatt av at når laderen kan gi 25 A. skal alle deler i koblingene kunne bære desse 25A., og den einaste tingen som er nevnt til no, som ikkje bekymrer meg er den kabelen på 6 kvadrat. Men eg skulle ogso gjerne sett noka bilde av den tilkoblingen.

Endehylse / nite er riktig svar. Flere Mastervolt og bl.a. litt større Mascot/Sleipner bruker 'sukkerbit'-tilkoblinger med bare en strammeskrue ned i en hylse.

Ser ut som på bildet, eller uten plastkrage. Dybden må kanske tilpasses terminalen(klipp vekk litt av lengden om den er uisolert og stikker ut, for å unngå kortslutninger.

2017317_16.jpg

.

Ja, JRK, der fins slike overganger, det gir eit ekstra punkt som kan bli svakt, slik eg ser det.

Eg er opptatt av at når laderen kan gi 25 A. skal alle deler i koblingene kunne bære desse 25A.,

Hei, fikk ikke med meg at laderen var på 25 A. Ville ikke brukt den koblingen jeg foreslo her. Den er bar 0,5 mm tykk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...