Jump to content

Måle bensintrykk fra bensinpumpa til forgasser, hva slags utstyr?

Josteinb

Recommended Posts

Det enkleste er jo å gjøre slik Poseidon foreslår.. Poenget er at det skal være nok trykk til å åpne flottørventilen og det er ikke rare greiene.. Ser en på en mc, snøfreser eller lignende så rekker det med 10-12cm trykkhøyde(fall fra tank).. for at dette skal fungere..

0,24 bar som oppgis her er nok overkill, siden det er ca. 3,3 meter bensinsøyle, og det trenges neppe med mindre forgasseren er montert 3 meter over pumpen.. For høyt trykk vel medføre at du overfyller forgasseren siden flottøren ikke vil klare å stenge, den er styrt av oppdriften og dermed er det gode gamle Arkimedes som her blir gjeldende

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har fått vite at det skal være mellom 4 og 7 bar eller psi eller hva det nå var (amerikansk instruksjonsbok). Men en kamerat som har peiling på veldig mye mener at fordi pumpa ligger på 10.5 volt i spenning så har deler av den kortsluttet. Så den er sannsynligvis bytteklar da. Men er det noen som kjenner igjen pumpa på bildet?bilde

Er det mellom 4 og 7, så er det helt sikkert PSI og ikke bar.. det er ca. 14 psi i en bar.. men det er voldsomt trykk da.. klarer flottøren å stenge ventilen med en halv bars trykk..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Anbefalt trykk på Zenith/Stromberg er 2.5 PSI/0.17 bar men de klarer seg godt med mindre. Ved høyere trykk flyter forgasseren lett over...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det enkleste er jo å gjøre slik Poseidon foreslår.. ...

Ja, de som kjenner meg vil nok vite at jeg er tilhenger av enkle og praktiske løsninger :giggle: :giggle:

Men, hvis du er i tvil om pumpen leverer, eller om den leverer nok, så kan du jo like enkelt lage en liten "håndholdt bensintank", f.eks en kanne med en tynn slange som du kobler til forgasseren.

Med denne bensin-tank-kannen litt høyere enn forgasseren, kan du forsøke å starte.

Hvis forgasseren fylles og motoren starter skulle det vise at forgasseren virker OK når den bare får bensin .....

En helt annen sak er at hvis du kjører den elektriske pumpen og slakker litt på koblingen mot forgasseren, så skulle det sprute bensin hvis pumpen gir brukbart trykk. Spruter det ikke, kan pumpen fort være synderen :sad:

Konklusjon du spør etter forslag på en løsning med "noe man kan kjøpe billig" - og her har du flere gratisløsninger som virker minst like bra som kostbart manometer som du aldri mer får bruk for. :yesnod:

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Enkle praktiske løsninger gir ofte det beste resultatet og et u-rørs manometer laget av en klar plastslange koster vel en 10 kroning og slangen kan man bruke til noe annet etterpå.. Da kan man måle høydeforskjellen og få trykket rett ut. Det beste av alt det viser helt rett også..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...