oeyvind Skulstad Startet 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2014 Hei alle eksperter der ute. Jeg fant idag ut at batteriet var flatt. Jeg koblet da kablene fra batteriet og målte spenningen fra motor. Den viste 4-6 Volt uansett turtall. Dog hørte jeg at den gikk noe tyngre idet jeg koblet til batteriet igjen. Motoren har gått 215 timer og er i generelt god stand. Må jeg bytte hele dynamoen her, eller finnes det noen easy fix? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Dersom du pensler litt av dette på motordekselet begynner den å lade med èn gang Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Sorry den elendige spøken, jeg fikk solstikk.... Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 For å måle ladespenningen,må batterikablene være tilkoblet batteriet. Kan også være at batteriet er defekt,eller at noen strømforbrukere har vært tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Det kan hende at du ikke får riktig svar uten at batteriet er koblet til. Hva slags måleinstrument bruker du? Hva måler du over batteripolene når batteriet er ordentlig! koblet til og motoren går på 2-3000+ omdreininger? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
oeyvind Skulstad Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Jeg målte 6V når kablene var frakoblet. Jeg koblet til et nytt batteri, dette batteriet målte jeg til 12V før jeg koblet det til. Jeg mener å ha sett 12,5 V på instrumentet i båten når motoren gikk med dette batteriet, jeg hadde ikke decimalvisning på multimeteret jeg brukte (et tangamperemeter fra Fluke). Det er altså mulig at batteriet allerede hadde 12,5V før jeg koblet det til! Kan det være at ladingen egentlig fungerer som den skal? Jeg innbiller meg at ladespenningen bør være rundt 14V og at dette skal vises i displayet? Det flate batteriet viser bare 9.8V på Yamaha-instrumentet, dette til tross for at jeg lot motoren gå i over en time. Er det normalt? Starteren klarte ikke en eneste turn, heller ikke etter å ha kjørt motoren så lenge. Er det i så fall slik at batteriet er ødelagt som følge av at jeg ladet det helt ut? Har nettopp montert ny radio i båten og har latt den stå på relativt lenge uten at motoren har gått. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Mulig at alt fungerer men at instrumeten/e ikke viser riktig (sjekk alle koblinger) Starter motoren fra dette batteriet? Først og fremst. Sjekk alle koblinger og forbindelser mellom batteri/ med på starter mm Batterier har en lei tendens til å "dø" oftest som følge av feilaktig vinterlagring/manglende lading eller feilaktig lading. Hvilespenningen kan gjerne være 12,5V uten at batteriet gir strøm. Fenomenet kommer ofte av sulfatering på blyplatene og da blir alle målte spenninger "fake" dvs gir ingen fornuftig mening og batteriet vil ikke ha noen kapasitet. Jeg pleier å lade slike tvilsomme batterier over natten og belastningsteste de med en tester fra feks Biltema. Har en ladet de over natten med en ordentlig stasjonærlader og ikke har noen kapasitet dagen etter er det 99.5% sjans for at batteriet er kaputt. Batteritester, 6/12 VMed dette instrument kan du se i hvilken tilstand batteriet befinner seg i eller driftspenningen. 6 og 12 V. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
oeyvind Skulstad Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Jeg skal sjekke opp alt neste gang jeg får anledning (torsdag). Motoren startet og gikk helt fint med det andre batteriet. Men hva mener du at spenningen skal ligge på dersom alt er OK? 12, 13, 14 Volt...? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Normal hvilespenning på ubelastet batteri er ca 12.5 til 12.8v. Når motoren går på marsjturtall bør spenningen være 13.6 til 14.4V 14.4 er best og riktigst men ikke for enhver pris. Er temperaturen der batteriene høy skal ladespenningen ned. For kontinuerlig stand by lading kan 13.6-8 være ideelt men 14.4 er den sikreste referansen for batteriets levetid og kapasitet. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.