Jump to content

Yamaha F80 2004, ladeproblem

oeyvind Skulstad

Recommended Posts

Hei alle eksperter der ute. Jeg fant idag ut at batteriet var flatt. Jeg koblet da kablene fra batteriet og målte spenningen fra motor. Den viste 4-6 Volt uansett turtall. Dog hørte jeg at den gikk noe tyngre idet jeg koblet til batteriet igjen. Motoren har gått 215 timer og er i generelt god stand.

Må jeg bytte hele dynamoen her, eller finnes det noen easy fix?

Det kan hende at du ikke får riktig svar uten at batteriet er koblet til.

Hva slags måleinstrument bruker du?

Hva måler du over batteripolene når batteriet er ordentlig! koblet til og motoren går på 2-3000+ omdreininger?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg målte 6V når kablene var frakoblet.

Jeg koblet til et nytt batteri, dette batteriet målte jeg til 12V før jeg koblet det til. Jeg mener å ha sett 12,5 V på instrumentet i båten når motoren gikk med dette batteriet, jeg hadde ikke decimalvisning på multimeteret jeg brukte (et tangamperemeter fra Fluke). Det er altså mulig at batteriet allerede hadde 12,5V før jeg koblet det til!

Kan det være at ladingen egentlig fungerer som den skal? Jeg innbiller meg at ladespenningen bør være rundt 14V og at dette skal vises i displayet?

Det flate batteriet viser bare 9.8V på Yamaha-instrumentet, dette til tross for at jeg lot motoren gå i over en time. Er det normalt? Starteren klarte ikke en eneste turn, heller ikke etter å ha kjørt motoren så lenge.

Er det i så fall slik at batteriet er ødelagt som følge av at jeg ladet det helt ut?

Har nettopp montert ny radio i båten og har latt den stå på relativt lenge uten at motoren har gått.

Mulig at alt fungerer men at instrumeten/e ikke viser riktig (sjekk alle koblinger)

Starter motoren fra dette batteriet?

Først og fremst. Sjekk alle koblinger og forbindelser mellom batteri/ med på starter mm

Batterier har en lei tendens til å "dø" oftest som følge av feilaktig vinterlagring/manglende lading eller feilaktig lading. Hvilespenningen kan gjerne være 12,5V uten at batteriet gir strøm. Fenomenet kommer ofte av sulfatering på blyplatene og da blir alle målte spenninger "fake" dvs gir ingen fornuftig mening og batteriet vil ikke ha noen kapasitet. Jeg pleier å lade slike tvilsomme batterier over natten og belastningsteste de med en tester fra feks Biltema. Har en ladet de over natten med en ordentlig stasjonærlader og ikke har noen kapasitet dagen etter er det 99.5% sjans for at batteriet er kaputt.

Batteritester, 6/12 V
Med dette instrument kan du se i hvilken tilstand batteriet befinner seg i eller driftspenningen. 6 og 12 V.

Jeg skal sjekke opp alt neste gang jeg får anledning (torsdag).

Motoren startet og gikk helt fint med det andre batteriet.

Men hva mener du at spenningen skal ligge på dersom alt er OK? 12, 13, 14 Volt...?

Normal hvilespenning på ubelastet batteri er ca 12.5 til 12.8v.

Når motoren går på marsjturtall bør spenningen være 13.6 til 14.4V

14.4 er best og riktigst men ikke for enhver pris.

Er temperaturen der batteriene høy skal ladespenningen ned.

For kontinuerlig stand by lading kan 13.6-8 være ideelt men 14.4 er den sikreste referansen for batteriets levetid og kapasitet.