Jump to content

Har vært lunken til vhf, er nå overbevist


tilplan

Recommended Posts

Har i en annen tråd nevnt at jeg ikke hadde helt troen på vhf, blant annet på grunn av dårlig lydkvalitet.

 

Opplevde i dag at noen sendte kontinuerlig på kanal 16 uten å vite om det. Etter en stund dukket redningshelikopteret opp og prøvde å få kontakt. Observerte det hele på litt avstand. Det ble så sendt anmodning til båter i nærheten om å bistå. Snudde rundt og gav gass mot dem. Fikk etter en stund forklart dem situasjonen og de fikk skrudd av.

 

Konklusjon: Vhf virker, og nå skal det formelle på plass:-)

Link to post

Hmm uttrykte de noe om at de var i nød ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvorfor hører du på den hvis du ikke har troen på det?

Begynte med det ettet en tråd her for ikke så lenge siden. I fjor var den ikke på mer enn at jeg registrerte at det ikke var mulig å forstå noe. Anså det derfor som lite nyttig, men har vært på glid og nå endret holdning.

Link to post

Skjedde det samme et sted på strekningen Oscarsborg - Tønsberg på torsdag eller fredag da vi var på vei nedover. Kanal 16 var opptatt, og kunne såvidt høre noe småprating i bakgrunnen. Etter en lang stund ble det omsidert stille på K16. Tenkte jeg etterhvert skulle høre om det var noe aktivitet på 77, og jammen hadde de flyttet seg dit og holdt kanal 77 opptatt en stund på samme viset... Fort gjort å klemme fast PTT knappen om det er trangt :-)

 

Var det ikke noe slikt som at du kan kun sende 30 sekunder om gangen, så stopper den sendingen automatisk ? Mener jeg leste noe om det i manualen for vår Standard Horizon VHF.

Link to post

VHF er rett og slett unnværlig på sjøen - noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde det i bilen også, dog forbeholdt automobiler.

"Du i den grå Toyotaen - kom deg over i høyre fil!" :wink: :wink: :pray::saint:

 

Ikke minst har både redningshelikopter, fly og redningsskøyter VHF-peiler som lett kan peile din posisjon.

Link to post

Bra! Jeg har også installert vhf, fått konsesjon og tar eksamen på nett nå snart. Leser pensum om kveldene for tiden. Skal være opp og gå til ferien....

Bra! Jeg tror mange kjøper seg båt med allerede innstallert VHF, men terskelen for å bruke den er litt høy og skremmende.

Jeg har nå loffa rundt i Vestfoldskjærgården i ett par uker, og daglig hører jeg K16 blokkert i perioder pga feks en mic henlagt med knappen inne. Økt bevisthet for vhf bruk ved å ta den enkle exameen løser massevis av problemer tror jeg.

Her på båtplassen etterlyses det hele tiden billig..billig. Billigere kommunikasjon enn VHF i båt på tur finnes ikke!! Finn en ledig kanal og tjatt i vei. Bare husk at Tjøme radio (og alle andre) hører dere. De sitter normalt og kjeder seg, er veldig uformelle, men får sikkert med seg mye morro!

Link to post

Veldig bra, håper flere følger ditt eksempel og får det formelle på plass. Jo flere som bruke VHF desto tryggere blir det å ferdes på sjøen.

Jeg kviet meg lenge for å bruke VHF en selv om alt det formelle var på plass, det var liksom en barriere jeg måtte over, og har vel inntrykk av at det er flere enn meg som har det slik. Derfor har jeg i den senere tid kalt opp Rogaland Radio for en sjekk at utstyret faktisk virker hver gang jeg starter fra hjemmehavn, de svarer alltid omgående. Jeg ser på VHF med distressknapp som det viktigste sikkerhetsutstyret jeg har i båten.

Link to post

VHF'en er suveren. Jeg ferdes mye alene i båten, og over avstander/utaskjærs er ny standardprosedyre ombord å benytte "meld fra hvor du drar"-tjenesten. Et ekstra sikkerhetsnett, samtidig får jeg opptil flere ganger i sesongen bekreftet at radioen virker som den skal.

 

Nå har det også blitt veldig enkelt å ta eksamen - hver og en kan gjøre det på www. Kjør i vei!

 

Er det forresten noen som kan svare på...

 

- hvorfor er det "avbrudd" i kanalnummereringen?

- hvor kommer det fra at L2 er "kallekanal" mellom lystbåter?

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Er det forresten noen som kan svare på...

 

- hvorfor er det "avbrudd" i kanalnummereringen?

- hvor kommer det fra at L2 er "kallekanal" mellom lystbåter?

 

"Avbruddet" kommer av at de "gamle kanalene" dvs 1-28 hadde en kanalseparasjon på 50 kHz. Dette ble gjort bl.a. for å redusere risikoen for at kanalene skulle forstyrre hverandre. Men etter som VHF-bruken økte ble antallet kanaler alt for lite og vi kunne stå i kø lange tider for å få ekspedert en VHF-samtale over kyststasjon - og noe måtte gjøres.

 

Løsningen ble å presse en ny kanal inn mellom hver av de gamle, dvs kanalseparasjonen ble redusert til 25 kHz. Hvis du ser på kanaloversikten med sende- og mottaksfrekvenser blir dette helt tydelig. Da vil du også se at kanal 61 "egentlig" er kanal 1,5. Kanal 62 er 2,5 osv, osv.

 

Mht L2 så er den en av de seks særskandinaviske som ble opprettet av lignende grunner som nevnt ovenfor. For å få litt "orden i sysakene" kom derfor en anbefaling om at L2 skulle brukes som lystbåtkallekanal og L1/L3 som lystbåtarbeidskanaler.

 

Forhåpentlig var dette brukbare svar på dine spørsmål Torkel?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Er jeg litt rebell når jeg ikke er så bekymret når jeg ikke har det formelle i orden? Tipper jeg kunne tatt eksamen uten å lese. Men får meg ikke til det. Har svart på nødmeldinger, har kaldt opp andre båter og lytter. Men eneste bruk i det siste er havnevakt i middelhavet (på arbeidskanal). Båt til båt har jeg bare brukt det utenfor europa. Etter at mobiltelefon kom er det enda mindre aktuelt.

 

Det som er viktig er å ha evne til å bruke radioen på kanal 16. Respondere på nødsituasjoner (ikke veldig aktuelt i indre oslofjord). Og kunne gi en presis nødmelding. Er litt som førstehjelpskurs på bilulykker. Har en kurs er det lettere å stå frem å gjøre noe i steden for å være passiv tilskuer. På langtur vil jeg ha VHF ombord, nær land ikke så nøye.

Link to post

Mener å ha sett i en annen tråd at vi har en "båtplassen-kanal" også. L2 fungerer ikke så bra for de som ikke har særnorsk VHF, derfor har enkelte båtplassen-medlemmer valgt en annen kanal..?

L2 er lystbåt kanalen en kaller opp en annen båt på og når en får kontakt med "buster" går en over på L1 eller L2

og prater i vei der.

Og hadde alle som roper opp på kanal 16 for å sjekke radio`n brukt en arbeidskanal hadde det hvert fint.

sukk.

 

De bruker 72 og 77.

før hadde vi også 70, men den er, Kallekanal bare for DSC nå.

 

Er jeg litt rebell når jeg ikke er så bekymret når jeg ikke har det formelle i orden? Tipper jeg kunne tatt eksamen uten å lese. Men får meg ikke til det. Har svart på nødmeldinger, har kaldt opp andre båter og lytter. Men eneste bruk i det siste er havnevakt i middelhavet (på arbeidskanal). Båt til båt har jeg bare brukt det utenfor europa. Etter at mobiltelefon kom er det enda mindre aktuelt.

På langtur vil jeg ha VHF ombord, nær land ikke så nøye.

Ta lappen da vell, eneste motargument er at du sparer 485 kr i året.

Håper at jeg tolker deg feil, unnskyld.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ta lappen da vell, eneste motargument er at du sparer 485 kr i året.

Håper at jeg tolker deg feil, unnskyld.

Koster vel ingenting å ha lappen, det som koster er å ha en VHF registrert på eget navn. Det har ingenting med kostnader å gjøre, jeg ser overhodet ingen nytte av å ha papirer på at jeg kan bruke en VHF. Min bruk vil ikke endre seg. Er jeg i nød snakker jeg i vei, er andre i nød vil jeg ikke nøle med å svare. Annen bruk ser jeg ikke at jeg vil ha.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...