tilplan Startet 9.Juni.2014 Del på Facebook Startet 9.Juni.2014 Har i en annen tråd nevnt at jeg ikke hadde helt troen på vhf, blant annet på grunn av dårlig lydkvalitet. Opplevde i dag at noen sendte kontinuerlig på kanal 16 uten å vite om det. Etter en stund dukket redningshelikopteret opp og prøvde å få kontakt. Observerte det hele på litt avstand. Det ble så sendt anmodning til båter i nærheten om å bistå. Snudde rundt og gav gass mot dem. Fikk etter en stund forklart dem situasjonen og de fikk skrudd av. Konklusjon: Vhf virker, og nå skal det formelle på plass:-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Hmm uttrykte de noe om at de var i nød ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sigurd Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 ................Konklusjon: Vhf virker, og nå skal det formelle på plass:-) Kjempefint! Håper innlegget ditt gir smitteffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Konklusjon: Vhf virker, og nå skal det formelle på plass:-) Slik skal det være :thumbsup: Jo flere som kommer til den konklusjonen, jo bedre og tryggere blir det for oss alle! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tilplan Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Hmm uttrykte de noe om at de var i nød ? Det var ingen som var i nød, kun vanlig småprat og en radio i bakgrunnen. Problemet var vel at det kunne være til hinder for nødmeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 VHF er viktig, det er det ingen tvil om. Kjør på og ta kurs Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Hvorfor hører du på den hvis du ikke har troen på det? Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Bra! Jeg har også installert vhf, fått konsesjon og tar eksamen på nett nå snart. Leser pensum om kveldene for tiden. Skal være opp og gå til ferien.... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Hvorfor hører du på den hvis du ikke har troen på det? Begynte med det ettet en tråd her for ikke så lenge siden. I fjor var den ikke på mer enn at jeg registrerte at det ikke var mulig å forstå noe. Anså det derfor som lite nyttig, men har vært på glid og nå endret holdning. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Skjedde det samme et sted på strekningen Oscarsborg - Tønsberg på torsdag eller fredag da vi var på vei nedover. Kanal 16 var opptatt, og kunne såvidt høre noe småprating i bakgrunnen. Etter en lang stund ble det omsidert stille på K16. Tenkte jeg etterhvert skulle høre om det var noe aktivitet på 77, og jammen hadde de flyttet seg dit og holdt kanal 77 opptatt en stund på samme viset... Fort gjort å klemme fast PTT knappen om det er trangt :-) Var det ikke noe slikt som at du kan kun sende 30 sekunder om gangen, så stopper den sendingen automatisk ? Mener jeg leste noe om det i manualen for vår Standard Horizon VHF. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 VHF er rett og slett unnværlig på sjøen - noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde det i bilen også, dog forbeholdt automobiler. "Du i den grå Toyotaen - kom deg over i høyre fil!" :wink: Ikke minst har både redningshelikopter, fly og redningsskøyter VHF-peiler som lett kan peile din posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Bra! Jeg har også installert vhf, fått konsesjon og tar eksamen på nett nå snart. Leser pensum om kveldene for tiden. Skal være opp og gå til ferien....Bra! Jeg tror mange kjøper seg båt med allerede innstallert VHF, men terskelen for å bruke den er litt høy og skremmende. Jeg har nå loffa rundt i Vestfoldskjærgården i ett par uker, og daglig hører jeg K16 blokkert i perioder pga feks en mic henlagt med knappen inne. Økt bevisthet for vhf bruk ved å ta den enkle exameen løser massevis av problemer tror jeg. Her på båtplassen etterlyses det hele tiden billig..billig. Billigere kommunikasjon enn VHF i båt på tur finnes ikke!! Finn en ledig kanal og tjatt i vei. Bare husk at Tjøme radio (og alle andre) hører dere. De sitter normalt og kjeder seg, er veldig uformelle, men får sikkert med seg mye morro! Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Veldig bra, håper flere følger ditt eksempel og får det formelle på plass. Jo flere som bruke VHF desto tryggere blir det å ferdes på sjøen. Jeg kviet meg lenge for å bruke VHF en selv om alt det formelle var på plass, det var liksom en barriere jeg måtte over, og har vel inntrykk av at det er flere enn meg som har det slik. Derfor har jeg i den senere tid kalt opp Rogaland Radio for en sjekk at utstyret faktisk virker hver gang jeg starter fra hjemmehavn, de svarer alltid omgående. Jeg ser på VHF med distressknapp som det viktigste sikkerhetsutstyret jeg har i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 (redigert) Jeg har vhf kurs men ikke apparat. Har tenkt på å skaffe meg et, men er usikker på type og ikke minst hvor mye en må gi. Men fint å høre at det er i bruk og at det funker. Redigert 11.Juni.2014 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 VHF'en er suveren. Jeg ferdes mye alene i båten, og over avstander/utaskjærs er ny standardprosedyre ombord å benytte "meld fra hvor du drar"-tjenesten. Et ekstra sikkerhetsnett, samtidig får jeg opptil flere ganger i sesongen bekreftet at radioen virker som den skal. Nå har det også blitt veldig enkelt å ta eksamen - hver og en kan gjøre det på www. Kjør i vei! Er det forresten noen som kan svare på... - hvorfor er det "avbrudd" i kanalnummereringen? - hvor kommer det fra at L2 er "kallekanal" mellom lystbåter? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
shaukaas Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Jeg må si meg svært tilfreds med min Icom M-71 bærbare VHF. Kanonkvalitet og batterikapasitet! Vet ikke om disse selges nå lengre, men Icom holder nok samme kvalitet fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Er det forresten noen som kan svare på... - hvorfor er det "avbrudd" i kanalnummereringen? - hvor kommer det fra at L2 er "kallekanal" mellom lystbåter? "Avbruddet" kommer av at de "gamle kanalene" dvs 1-28 hadde en kanalseparasjon på 50 kHz. Dette ble gjort bl.a. for å redusere risikoen for at kanalene skulle forstyrre hverandre. Men etter som VHF-bruken økte ble antallet kanaler alt for lite og vi kunne stå i kø lange tider for å få ekspedert en VHF-samtale over kyststasjon - og noe måtte gjøres. Løsningen ble å presse en ny kanal inn mellom hver av de gamle, dvs kanalseparasjonen ble redusert til 25 kHz. Hvis du ser på kanaloversikten med sende- og mottaksfrekvenser blir dette helt tydelig. Da vil du også se at kanal 61 "egentlig" er kanal 1,5. Kanal 62 er 2,5 osv, osv. Mht L2 så er den en av de seks særskandinaviske som ble opprettet av lignende grunner som nevnt ovenfor. For å få litt "orden i sysakene" kom derfor en anbefaling om at L2 skulle brukes som lystbåtkallekanal og L1/L3 som lystbåtarbeidskanaler. Forhåpentlig var dette brukbare svar på dine spørsmål Torkel? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tobixen Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Mener å ha sett i en annen tråd at vi har en "båtplassen-kanal" også. L2 fungerer ikke så bra for de som ikke har særnorsk VHF, derfor har enkelte båtplassen-medlemmer valgt en annen kanal..? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pacuare Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Er jeg litt rebell når jeg ikke er så bekymret når jeg ikke har det formelle i orden? Tipper jeg kunne tatt eksamen uten å lese. Men får meg ikke til det. Har svart på nødmeldinger, har kaldt opp andre båter og lytter. Men eneste bruk i det siste er havnevakt i middelhavet (på arbeidskanal). Båt til båt har jeg bare brukt det utenfor europa. Etter at mobiltelefon kom er det enda mindre aktuelt. Det som er viktig er å ha evne til å bruke radioen på kanal 16. Respondere på nødsituasjoner (ikke veldig aktuelt i indre oslofjord). Og kunne gi en presis nødmelding. Er litt som førstehjelpskurs på bilulykker. Har en kurs er det lettere å stå frem å gjøre noe i steden for å være passiv tilskuer. På langtur vil jeg ha VHF ombord, nær land ikke så nøye. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 (redigert) Mener å ha sett i en annen tråd at vi har en "båtplassen-kanal" også. L2 fungerer ikke så bra for de som ikke har særnorsk VHF, derfor har enkelte båtplassen-medlemmer valgt en annen kanal..? L2 er lystbåt kanalen en kaller opp en annen båt på og når en får kontakt med "buster" går en over på L1 eller L2 og prater i vei der. Og hadde alle som roper opp på kanal 16 for å sjekke radio`n brukt en arbeidskanal hadde det hvert fint. sukk. De bruker 72 og 77. før hadde vi også 70, men den er, Kallekanal bare for DSC nå. Er jeg litt rebell når jeg ikke er så bekymret når jeg ikke har det formelle i orden? Tipper jeg kunne tatt eksamen uten å lese. Men får meg ikke til det. Har svart på nødmeldinger, har kaldt opp andre båter og lytter. Men eneste bruk i det siste er havnevakt i middelhavet (på arbeidskanal). Båt til båt har jeg bare brukt det utenfor europa. Etter at mobiltelefon kom er det enda mindre aktuelt. På langtur vil jeg ha VHF ombord, nær land ikke så nøye. Ta lappen da vell, eneste motargument er at du sparer 485 kr i året. Håper at jeg tolker deg feil, unnskyld. Redigert 12.Juni.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Tipper jeg kunne tatt eksamen uten å lese. gå opp muntlig da eller ? må ju vare vansklig å gjette seg til spm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
M/S Bastard Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Eksamen kan avlegges online, trenger nesten ikke og lese noe om man er kjent med vhf Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Ta lappen da vell, eneste motargument er at du sparer 485 kr i året. Håper at jeg tolker deg feil, unnskyld. Koster vel ingenting å ha lappen, det som koster er å ha en VHF registrert på eget navn. Det har ingenting med kostnader å gjøre, jeg ser overhodet ingen nytte av å ha papirer på at jeg kan bruke en VHF. Min bruk vil ikke endre seg. Er jeg i nød snakker jeg i vei, er andre i nød vil jeg ikke nøle med å svare. Annen bruk ser jeg ikke at jeg vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.