Jump to content

Kan man ha en 40 eller 50 hk motor på en gh14 ?

Lars jonas

Recommended Posts

vi hadde en 3syl 40hk yamaha på en gh14 med vindskjerm. Veldig kjekt, gikk uanstrengt opp i plan med last og dro 2stk på vannski. Men GH skroget har "innstøpte flaps" - trives ikke i for stor fart, da blir det for mye løft i hekken slik at den trykker ned nesa.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

vår var ikke forsterket. så ikke tegn til sprekkdannelser. Syns den var bra å dra vannski med til å være 14 fot.

hva slags motor tenker du å ha på, 2t eller 4t?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

GH har ikke innestøpte flaps, hverken den gamle gule eller den hvite kalt GH 430s. Om du har hatt det må det enten ha vært ettermontert eller en eller annen jubileumsmodell,,,??

Går veldig greit å trekke vannski med en GH. Selvfølgelig forutsatt kraftig nok motor. Fra 20-25 hk går fint.

Om akterspeilet er helt og uten sprekker ville jeg ikke ha tenkt på forsterkning. De er gode og tykke i støpen i utgangspunktet. Men vær obs på evt hva båten er godkjent for. Jeg husker ikke det i farten men lurer på om det er rundt 30-40 hk.

Mvh

Gjert

GH har ikke innestøpte flaps, hverken den gamle gule eller den hvite kalt GH 430s. Om du har hatt det må det enten ha vært ettermontert eller en eller annen jubileumsmodell,,,??

Det jeg mente er at den har innhule linjer i undervannsskroget , som gir effekt som flaps. Lettere i plan - og går på nesa i større fart.

Det en godkjent for 30hk, oppgitt til å gjøre 28 knop m/ 2 personer

Anders K, hva slags båt? Er jo ikke alle båter som takler voldsomme motoriseringer like godt :smiley:

Helt rett som Ivar sier. Er en rar tunell under som fungerer som steg løfter hekken for mye opp og gir en rar kjøreopplevelse i 35 knop å oppover. Spesielt på skrå i medsjø. Men fordelen er att den sitter nå jevlig i svinger med vannski eller tube bak. Ved mer enn 40hk ville jeg lagt en rustfri plate på utsiden for å fordele trykket. 5mm tykk

Helt rett som Ivar sier. Er en rar tunell under som fungerer som steg løfter hekken for mye opp og gir en rar kjøreopplevelse i 35 knop å oppover. Spesielt på skrå i medsjø. Men fordelen er att den sitter nå jevlig i svinger med vannski eller tube bak. Ved mer enn 40hk ville jeg lagt en rustfri plate på utsiden for å fordele trykket. 5mm tykk

Hm, har aldri sett at det er en tunnel under GH en, men det går noen langsgående "finner" om det er de dere tenker på? Om de fungerer som steg stiller jeg meg tvilende til da steg vel sitter skrått på tvers av skroget? Mulig jeg er på bærtur og i tilfelle så får dere være overbærende med meg:) Men at GH en sitter i svingene er helt sikkert.

Mvh

Gjert

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...