Jump to content

Har kjøpt solcellepanel - trenger regulator

Popeye70

Recommended Posts

Hallo. I går bestilte jeg et 100W solcellepanel fra Alternativ Energi for å forlenge uthavn-periodene våre i løpet av sommerferien. Jeg bestilte et fleksibelt panel, og tanken er å legge det på dekk, sprayhood eller henge på rekka for å lade. Plassering vil avhenge av bl.a. båtens vinkel mot sola.

Båten har en forbruksbank på ca. 220A (2 * 110A) av ukjent alder, og når vi er utpå står kjøleboksen på hele tiden og vi bruker litt radio og LED-lys om kvelden. Alle lanterner (i praksis blir jo kun ankerlanterne brukt om natta) har fremdeles glødepærer, men det er helt klart kjøleboksen som er den store forbrukeren. Nå rekker forbruksbanken til et par-tre dager på svai før vi må til land eller kjøre flere timer for motor for å lade (har ikke verdens kraftigste dynamo på motoren).

Når jeg ser på eBay, Finn og i de forskjellige nettbutikkene så ser jeg at jeg kan få tak i MPPT-regulator fra 11,5 USD(!) og opp til flere tusen kroner. Nå er det ikke aktuelt å kjøpe en av de alle billigste, men hvor høyt må man opp i pris for å få en god regulator som tar høyde for at vi kanskje skaffer enda et 100W-panel etterhvert hvis prosjektet er vellykket?

Mine krav til regulator er at jeg vil ha display for å se status på mating inn på batteriet og hva status på batteriet er. Det kan enten være et integrert display som jeg kan kikke på der regulatoren blir stående (i et lukket rom ved siden av batteriene), eller et løst display som monteres ved kartbordet. Så langt er oppkoblingen rett frem såvidt jeg har skjønt: Solcellepanel -> regulator -> sikring -> batteri. Det er ikke behov for en duo-lader som kan lade både start- og forbruksbank.

Det er sikkert fint å kunne lese av last på batteriene også, men jeg aner ikke hvordan man kobler dette i en (relativt) moderne båt med minst én forbruksskinne hvor det går fryktelig mye ut. Jeg må vel ha en shunt, men jeg aner ikke hva det er, hvorfor jeg trenger det eller hvordan det kobles opp.

Så til poenget: Er det noen som har tips til en fornuftig priset regulator som tilfredsstiller ønskene mine?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Så til poenget: Er det noen som har tips til en fornuftig priset regulator som tilfredsstiller ønskene mine?

Det er mange uekte MPPT regulatorer på ebay, men denne 300W 25A Regulatoren fra Taiwan er en ekte MPPT regulator og også ganske rimelig (845 kr). Den har også LCD display som du etterspør. En måte du kan se om det er en ekte MPPT regulator er om den har en eller to spoler, og helst med mye wire på.

Jeg skal kjøpe solcelle panel og velger ett 140W med Steca regulator, det blir billigere enn å shoppe i utlandet samt reklamasjon og garanti er bedre.. Ser på de andre som det linkes til her så koster de 8-900 kroner og med moms og gebyr så koster de "mer" en Steca sin fra Alternativ energi..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg skal kjøpe solcelle panel og velger ett 140W med Steca regulator, det blir billigere enn å shoppe i utlandet samt reklamasjon og garanti er bedre.. Ser på de andre som det linkes til her så koster de 8-900 kroner og med moms og gebyr så koster de "mer" en Steca sin fra Alternativ energi..

Fant bare èn Steca MPPT regulator hos Alternativ energi og den koster 2200 kr. Var det den du mente?

Det kan være litt penger å spare på å handle selve panelet "utaskjærs", men jeg valgte uansett et fleksibelt panel fra Alternativ Energi. Greit med norske betingelser og rettigheter, og jeg likte at panelet har én enkelt kabel med både + og - i stedet for to separate kabler som gjerne er tynne og pinglete og går i hver sin retning ut av "kontrollboksen".

Når det gjelder regulator så er jeg litt usikker på om jeg skal handle i Norge eller utenlands fordi prisen fort blir nesten halvert på en tilsynelatende bra MPPT-regulator fra østen. Da er det snakk om den regulatoren som Arild81 linket til - den selges også i Norge.

Har sett litt på Steca-regulatorene, men de aktuelle modellene er PWM, ikke MPPT. Flere har dem har ikke display. Victron sin BlueSolar MPPT 75/15 har ikke display, som jeg gjerne vil ha. Kall meg gjerne sær, men jeg mener display er kjekt å ha for å kunne fintune panelets plassering så jeg kan tyne mest mulig ut av hver solstråle, og kanskje jeg lærer litt underveis. :giggle:

Det skal ikke være enkelt... :nonod:

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...