Dreamer Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Det forhold som tas opp i denne tråden kan i mange tilfeller være vanskelig å vurdere. Som de fleste andre, har jeg også hatt tilfeller hvor avstanden til båt fra styrbord ble mindre enn beregnet når jeg krysset foran. Avstanden blir spesielt vanskelig å beregne hvis det andre fartøyet øker farten i den hensikt å krysse foran. I de senere år har jeg praktisert en mer "passiv" tilnærming, hvor jeg - så snart det er tvil tilstede - bøyer av og går bak. Hvis dette praktiseres riktig (tydelig, tidsnok og tilstrekkelig), unngår man stressende (og potensielt farlige) situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Trådstarter fant jo behov for å gasse på etter sin egen vurdering. Synes det i seg indikerer at manøveren burde gått bakom. Er man i tvil så er man egentlig ikke tvil. Her var det såpass tvil at farten ble satt opp - mitt råd ville her vært at tvilen = gå bakom. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Fikk også fingeren fra en i helgen, men her kom jeg fra styrbord og han (en skjærgårdsjeep) i 20knt. + inn fra barbord. Jeg så han lenge og så at han kom til å passere bak meg, men da fruen så bak sa hun at han viste finger. Dette var midt-fjords og ingen andre båter i nærhet. -det er blitt ganske vanlig, også i veitrafikken, å gjemme seg bak fingeren når man ikke har peiling på hva man holder på med... Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Oppfordrer alle til å senke skuldrene og følge kardemommeloven og andre " kjøreregler"! God avslappende sommer!!! Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Trådstarter fant jo behov for å gasse på etter sin egen vurdering. Synes det i seg indikerer at manøveren burde gått bakom. Er man i tvil så er man egentlig ikke tvil. Her var det såpass tvil at farten ble satt opp - mitt råd ville her vært at tvilen = gå bakom. Jeg var egentlig ikke i tvil om at jeg hadde god klaring.... men som sagt det kan hende den andre opplevde det anderledes enn meg. Spørsmålet mitt var i utgangspunktet om man alltid skal ned i fart for så å gå bak. Og det har jeg fått mange gode svar på. Jeg ville aldri vist fingeren til noen som kjørte slik jeg gjorde.... ville vel ikke vist fingeren til noen jeg da. Men som @hantoen skriver så har jeg forsatt senkede skuldre i forhold til denne passeringen og svarene som har kommet her har gitt meg mer innsikt. Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 og så søv du vel bra om natta fortsatt Frissy? Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg sover alltid godt om natta @marius53 Det morsomste av alt er at nå har kona begynt å snakke om seilbåt.... snakk om 3 fotssyke.... men det må jo bli mye mer enn 3 fot... så det får bli en helt annen tråd. Tror i grunn denne tråden kan stenges nå. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Han som kom fra høyre kan jo også gjøre litt for å gå bak deg. Litt fleksible bør vi kunne være. Nei, ikke dersom det råder en vikepliktsituasjon, les regel 17 ........beholde kurs og fart ! ser han att det vikepliktige fartøyet ikke viker......da skall han ikke gire BB og gå bak, se 17C Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
millisivert Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg var egentlig ikke i tvil om at jeg hadde god klaring.... [...] Hva ser du som "god klaring"? 2 meter? 100meter? 40cm? Har du vikeplikt er det din jobb å holde unna, Tidelig, Tydelig og Tilstrekkelig. Å klaske gassen i bånn 20 sekunder før sammenstøt sånn at du passerer med 5m margin er rett og slett rasstappoppførsel. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Synes bare at Frissy skal ha kred for å legge ut dette spørsmålet. Man plasserer lagelig til for hogg ved å legge fram sine mulige blundere, men lærdommen av dem blir jo også delt. Og det er også Baatplassen på sitt beste, når spørsmålet blir saklig diskutert, og ingen benytter sjansen og hugger.... Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Det er for lengst avklart at Frissy burde gått bak han som viste fingeren, så då kan vi heller snakka om å visa finger. Eg høyrde om ei jente, blond, blåaugd og vakker som køyrde bil, og hadde for vane å visa fingeren kvar gong nokon tenkte litt annleis enn henne i traffiken. Ho hadde tre døtre, også dei blonde, med blå auge og ganske så søte, i alderen halvanna til fire år. Ein dag ho hadde vist fingeren, såg ho i speilet, og fekk sjå tre døtre som også viste fingeren til sjåføren. Ho viser ikkje fingeren så ofte lenger... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg var egentlig ikke i tvil om at jeg hadde god klaring.... men som sagt det kan hende den andre opplevde det anderledes enn meg. Blir litt vanskelig å sette seg inn i hendelsen din når du ikke sier noe om farten til den andre båten eller avstanden til denne ved passeringen. Din definisjon av god klaring er en subjektiv vurdering som andre ikke nødvendigvis er enige i. Jeg konverterte selv fra saktegående til hurtiggående båt for 5 år sien. Min tommelfinger-regel er at dersom det er plass, så kjør rundt de du møter, tar igjen eller kommer på kryssende kurs med. Så sant mulig, hold god avstand. Gjerne 100m eller mer. I hvert fall ikke mindre enn 50m om farten er rundt 20 knop. Er jeg på hilse-avstand i 20 knop, så er jeg for nær den andre båten. Er det trangt, så gå ned i fart. Om jeg må ned under planingsfart så forsøker jeg å gjøre det så tidlig at tsunamien som kommer ved fartsreduksjon ikke treffer den andre båten. Og så hender det at jeg ikke får til det jeg vil eller at jeg rett og slett er uoppmerksom. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Pettern1972 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg hadde nok som mange andre satt pris på om ts hadde krysset bak meg. Ser at det blir skrevet et "stygt ord" flere steder i tråden, nemlig forkjørsrett. Det er ikke en kjeft på fjorden som har forkjørsrett. Vi har kun vikeplikter, og et felles ansvar å gjøre fjorden og hekksjøen vår så behagelig som mulig for andre. Har du vikeplikt, passer kryssende båter bak så langt det er mulig. Før båten etter den regelen så blir det koselig for alle. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Tom Rør Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg hadde nok som mange andre satt pris på om ts hadde krysset bak meg. Ser at det blir skrevet et "stygt ord" flere steder i tråden, nemlig forkjørsrett. Det er ikke en kjeft på fjorden som har forkjørsrett. Vi har kun vikeplikter, og et felles ansvar å gjøre fjorden og hekksjøen vår så behagelig som mulig for andre. Har du vikeplikt, passer kryssende båter bak så langt det er mulig. Før båten etter den regelen så blir det koselig for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Adland Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Hadde en lignende episode der eg nok hadde vikeplikt, eller? Eg tar i 25 knop igjen en seilbåt som går for motor i ca 6-8 knop. Han har holdt stø kurs lenge paralellt med meg, og med tanke på min kurs videre går eg forbi han på hans babord side med ca 20-30m avstand. Når eg har baugen min ca på høyde med hekken på hans båt velger han å legge over 90 grader mot meg. Det går heilt fint, eg er rolig, han viser fingen og peiker og rister på hodet som om eg var heilt idiot.... Mulig kom overraskende på han, men det er vel vanlig å kikke over skulderen før du endrer kurs så radikalt?? Ingen fare på ferde akkurat, men en situasjon du husker.... Dette var midt på fjorden omtrent ved Fleslandskaien utenfor Bergen, med lite eller ingen båter i nærheten, og generellt god plass og vindstille.... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Bay_liner Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) Siden trådstarter jobber i "Etaten" synes jeg det er betimelig å ta tak i trådens originaltittel: "Fikk jeg fingeren som fortjent? Vikeplikt = stopp?" Vikeplikt er ikke lik Stopp. I denne sammenhengen liker jeg bedre betegnelsen på utenlandsk og den som følger: (Liksom ikke så bastant :)) Redigert 10.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Hadde en lignende episode der eg nok hadde vikeplikt, eller? Eg tar i 25 knop igjen en seilbåt som går for motor i ca 6-8 knop. Han har holdt stø kurs lenge paralellt med meg, og med tanke på min kurs videre går eg forbi han på hans babord side med ca 20-30m avstand. Når eg har baugen min ca på høyde med hekken på hans båt velger han å legge over 90 grader mot meg. Det går heilt fint, eg er rolig, han viser fingen og peiker og rister på hodet som om eg var heilt idiot.... Mulig kom overraskende på han, men det er vel vanlig å kikke over skulderen før du endrer kurs så radikalt?? Ingen fare på ferde akkurat, men en situasjon du husker.... Dette var midt på fjorden omtrent ved Fleslandskaien utenfor Bergen, med lite eller ingen båter i nærheten, og generellt god plass og vindstille.... Vil tro han tverret for å parere hekksjøen din....?..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Pettern1972 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Hadde en lignende episode der eg nok hadde vikeplikt, eller? Eg tar i 25 knop igjen en seilbåt som går for motor i ca 6-8 knop. Han har holdt stø kurs lenge paralellt med meg, og med tanke på min kurs videre går eg forbi han på hans babord side med ca 20-30m avstand. Når eg har baugen min ca på høyde med hekken på hans båt velger han å legge over 90 grader mot meg. Det går heilt fint, eg er rolig, han viser fingen og peiker og rister på hodet som om eg var heilt idiot.... Mulig kom overraskende på han, men det er vel vanlig å kikke over skulderen før du endrer kurs så radikalt?? Ingen fare på ferde akkurat, men en situasjon du husker.... Dette var midt på fjorden omtrent ved Fleslandskaien utenfor Bergen, med lite eller ingen båter i nærheten, og generellt god plass og vindstille.... Han må selvfølgelig også skjønne at mange båter går fortere enn hans, lager mere hekksjø, og derfor passerer han. Han må selvfølgelig da også snu båten sin opp mot din hekksjø for å gjøre bølgene så behagelige som mulig å forsere. MEN: Om det var generell god plass og vindstille, hvorfor i alle dager kunne du ikke da ha passert han med vesentlig større avstand og gjort ubehaget mindre for han? Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Mulligan Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Det er ikke en kjeft på fjorden som har forkjørsrett. . Nei, det blir gjerne påkjørsplikt og vikerett. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Når det gjelder ordbruken i sjøveisreglene så kan det jo passe å nevne at "vikeplikt" forekommer kun en eneste gang, nemlig her: Regel 53a.Undervannsbåter som er helt neddykket eller som bare viser sine periskoper, skal i norsk farvann betrakte seg som vikepliktige for alle overflatefartøyer og sjøfly på vannet.I alle andre sammenhenger heter det "holde av veien for" og lignende karakteristikker. Og som andre har nevnt: ordet "forkjørsrett" finnes (selvfølgelig) ikke i sjøveisreglene. - - - - Det klinger kanskje fremmed for enkelte, men sjøveisreglene kan være ganske interessante både å lese og diskutere. De siste ukene har jeg undervist i sjøveisregler for en gruppe D5-kandidater og de kommer med ganske mange gode og interessante innspill :thumbsup: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
pacuare Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Hadde en lignende episode der eg nok hadde vikeplikt, eller? Eg tar i 25 knop igjen en seilbåt som går for motor i ca 6-8 knop. Han har holdt stø kurs lenge paralellt med meg, og med tanke på min kurs videre går eg forbi han på hans babord side med ca 20-30m avstand. Dette var midt på fjorden omtrent ved Fleslandskaien utenfor Bergen, med lite eller ingen båter i nærheten, og generellt god plass og vindstille.... Kommer det en bavian i full plan på 20 meter avstand er det en helt normal reaksjon å vise fingeren. Hvorfor holdt du ikke større avstand? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Hadde en lignende episode der eg nok hadde vikeplikt, eller? Eg tar i 25 knop igjen en seilbåt som går for motor i ca 6-8 knop. Han har holdt stø kurs lenge paralellt med meg, og med tanke på min kurs videre går eg forbi han på hans babord side med ca 20-30m avstand. Når eg har baugen min ca på høyde med hekken på hans båt velger han å legge over 90 grader mot meg. Det går heilt fint, eg er rolig, han viser fingen og peiker og rister på hodet som om eg var heilt idiot.... Mulig kom overraskende på han, men det er vel vanlig å kikke over skulderen før du endrer kurs så radikalt?? Ingen fare på ferde akkurat, men en situasjon du husker.... Dette var midt på fjorden omtrent ved Fleslandskaien utenfor Bergen, med lite eller ingen båter i nærheten, og generellt god plass og vindstille.... Hvis det var god plass - hvorfor i all verden passerer du på 20-30 meters avstand? Det er vel omtrent det minst omtenksomme og mest respektløse du kan gjøre. Seilbåten tverrer selvfølgelig for å møte hekkbølgene dine rett på. Seilbåter er kanskje stødige båter med mye vekt langt nede, men kommer det krappe bølger fra siden blir det kraftig rulling med alt det medfører av bom som slenger, ting som faller og risiko for skader på personell og materiell. Med all mulig respekt - hva var det som fikk deg til å mene at 20-30 meter var passe avstand når fjorden er godt over 500 meter bred? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Poseidon Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 .... Dette var midt på fjorden omtrent ved Fleslandskaien utenfor Bergen, med lite eller ingen båter i nærheten, og generellt god plass og vindstille.... På tross av dette, med god plass og ingen båter i nærheten velger du å passere ham med 20-30 meters avstand med 25 knops fart - og du er forundret over at han betrakter deg som en idiot? Ut i fra det du selv beskriver virker det faktisk som om han kunne ha mye rett i sine antagelser - og at du i ettertid ikke engang har innsett galskapen bidrar til å forsterke mistanken! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
sap_2000 Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Vil tro han tverret for å parere hekksjøen din....?..... Det tror jeg også. Jeg synes 25 meter er i knappeste laget for passering av saktegående båt med en 37 foter i 25 kn. Det er så mange variabler. Hva som er fornuftig og hensynsfull passering avhenger av vær/ sjøforholdene, hva slags båt du selv kjører og hva slags båt du passerer. 25 meters avstand i 25 kn går fint med en 18-20 fots Dc eller jeep, men kan oppleves som hensynsløst om man har 35-40 fot som drar opp mer sjø. Spes om man har hele fjorden å ta av. Kjører litt forkjellige båter mellom 25 og 50+ fot. Med en NW370 ville jeg vel følt at 50 meter var minimum og helst 100 meter på en dag med rolig sjø. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 25 meter er 2,5 ganger skroglengden min. Tror jeg måtte snudd mer enn 90 grader for å tatt bølgene med baugen. Og den vendinga måtte gått brennkvikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.