Jump to content

Hvor koble til strømmen på 12v bryter med sikring

Frissy

Recommended Posts

Jeg har fått mang en god oppbakking til å fikse gpsen sjøl og skal nå få det gjort. Det jeg var mest usikker på var hvordan skal jeg koble strømmen på? Jeg så plutselig at båten har et bryterpanel med 4 av og påbrytere med sikring. En av de er i bruk, mens tre er ledige, så jeg tenkte at jeg kan bruke en av de bryterne til å koble gpsen på. Da blir det en ekstra av og på bryter, men det gjør vel ingen ting?

Men hvordan kobler jeg til?

Ser at det på baksiden er det en skinne som det står pluss på (til venstre i bildet) og en det står minus på ( til høyre på bildet) . Men for meg så ser det ut som om det kun er koblet til noe på høyre side??? Noen som kjenner til dette? Kan hende jeg forklarer meg knotete og da spør gjerne for utdypende .....

Prøver å legge inn et par bilder, de ble uskarpe, da makroen på iphonen ikke er super.....men kanskje noen som kan svare?

bilde

Var litt uskarpe bilder ja :-)
Men hvis jeg skimter rett, så er det ganske standard... Du kobler bare pluss på GPS inn på bryterpanelet med en kabelsko (på samme måte som den blå ledningen som står der fra før), og setter minus der du har jord, minus på panelet er ofte bare for lysene i bryterne. men du har sikkert en jordskinne e.l. ett eller annet sted.

Ja dette fokuset var et problem da det var kun 10 cm til veggen, så ble ikke bedre men jeg lurte på om det du skriver: terminalt i forbindelse med bryteren som er pluss..... hva betyr det? Kan jeg bruke dette? @hulda

JA det liknet veldig. Takk !!!!

I utgangspunktet så er det gjerne en koblingssplint et sted der også. Så da bør jeg altså ikke bruke en kabelsko fra minus ledningen og rett på minusskinna. Det er vel gjerne plass nederst på denne. MEn da får jeg lete litt etter en koblingssplint.

Hvordan denne evt ser ut!

Takk igjen for hjelp!

Hvordan denne evt ser ut!

Det varierer, på noen båter er det rett og slett en skru med mutter som jordledningene samles på.. det enkleste er å følge ledningen fra en lanterne og se hvor den henter minus.

Har ikke funnet noen koblingssplint, og ser at på mitt bryter panel, på baksiden er det en minusskinne der det er festet en kabelsko på toppen som er til pentryen.

Det er ikke plass til flere kabelsko på minusskinna.

Kan jeg bruke en kabelsko med bare 2 "pigger" og feste under den kabelskoen fra pentryen? Det gikk nemlig helt fint. Men tenkte jeg får høre med elektriker panelet her inne på forumet......

Minus på panelet er for å få lys i bryterene. Ikke til strømforbrukeren. Du henter pluss til GPS ut fra valgte bryter.

Minus til forbrukere skal hentes fra annen plass. Om det ikke eksisterer det, legg en kabel fra batteriet til en skinne. Innpå den henter du minus til forbrukere. Om minus til eksisterende forbrukere er hentet fra panelet, så er det nok jukset litt.

Er det ulike ampere på sikringene, så velger du den som passer best til kartplotterens krav til sikring.

Har ikke funnet noen koblingssplint, og ser at på mitt bryter panel, på baksiden er det en minusskinne der det er festet en kabelsko på toppen som er til pentryen.

Det er ikke plass til flere kabelsko på minusskinna.

Kan jeg bruke en kabelsko med bare 2 "pigger" og feste under den kabelskoen fra pentryen? Det gikk nemlig helt fint. Men tenkte jeg får høre med elektriker panelet her inne på forumet......

Hvis du følger minusledningen fra skinna på panelet, hvor stopper den?

I følge diagrammet på side 36, så skal det være en jordingspunkt i nærheten av konsollen et sted..

Skal se om jeg får tak i en kompis som jobber med montering og klargjøring av båter :-)

http://www.yamarin.com/Documents/k%C3%A4ytt%C3%B6ohjekirjat%20englanti/YAMARIN%2059%20HT%20Owner's%20manual.pdf

Edited by Geir Hansen (see edit history)

Den skal være plassert over fotbrettet bak et deksel som er festet med 4 eller 6 stjerneskruer, bak der skal du få tilgang til en jordskinne.

Plasseringen varierer litt innen samme båtmodell.. men under eller rett bak fotbrettet/styrekonsollen.

Hei. Så bra, da blir det kort vei ned. SKal sjekke dette onsdag, da skal jeg utpå en tur.... burde ha vært i dag da det er nydelig og stille.... men men. Takk takk Geir Hansen. Skal se om jeg finner dette.

Sikkert et dumt spørsmål, men alikevel. Hvis jeg hadde festet den til minus skinna bak bryterne, hva kunne ha skjedd da? Tenker siden det jo er minus der også? Jeg er rimelig grønn her og fint å lære litt.

Først og fremst fordi dimensjonen på ledningen som skulle gått fra batteriet til den skinna på panelet ikke skulle vært stor nok dimensjon for å forsyne øvrige forbrukere, annet en lysene i selve panelet...

Gjør det skikkelig. Før eller siden vil du montere andre forbrukere over panelet, og da MÅ du legge opp egen skinne til minus til forbrukerene.

Sikkert et dumt spørsmål, men alikevel. Hvis jeg hadde festet den til minus skinna bak bryterne, hva kunne ha skjedd da? Tenker siden det jo er minus der også? Jeg er rimelig grønn her og fint å lære litt.

Det hadde vel neppe skjedd så mye, plotteren drar ikke så mye strøm, men du ville fått starten på et rotete og uoversiktlig ledningsnett, noe du garantert ville irritert deg over på et senere tidspunkt.

Men tilbake til minusen på panelet.. den ledningen ender trolig i nettopp det jordingspunktet du leter etter :-)

Den skal være plassert over fotbrettet bak et deksel som er festet med 4 eller 6 stjerneskruer, bak der skal du få tilgang til en jordskinne.

Plasseringen varierer litt innen samme båtmodell.. men under eller rett bak fotbrettet/styrekonsollen.

Fant ikke noe deksel, men når du nevner fotbrettet er det da under rattet du mener? Altså der det er mange ledninger fra før? Fra brytere osv, de fleste har en slik plugg som alt går inn i. Klarer ikke å se hvor ting går hen bak der..... Litt trangt rett og slett.

Søren også, dette skulle da ikke være så lett.....

Edited by Frissy (see edit history)

Sulle være i styrekonsollen ja..
Hehe dette blir "den døve leder den blinde" opplegg, jeg skal hjelpe deg å finne noe du ikke vet HVA er, som jeg ikke vet HVOR er... ;-)
Men sjekk minusledningen til panelet.. er den tykkere enn sytråd, dvs 0,75 eller halvannen kvadrat, så kobler du deg inn med en dobbel kabelsko, så flytter du heller ned ledningen på jordskinna når du får lokal kyndig hjelp til å finne den, det er nok det enkleste for deg på kort sikt.
Jeg kjenner ingen som har sånn båt, så jeg får ikke gjort stort mer :smiley:

Sulle være i styrekonsollen ja..

Hehe dette blir "den døve leder den blinde" opplegg, jeg skal hjelpe deg å finne noe du ikke vet HVA er, som jeg ikke vet HVOR er... ;-)

Men sjekk minusledningen til panelet.. er den tykkere enn sytråd, dvs 0,75 eller halvannen kvadrat, så kobler du deg inn med en dobbel kabelsko, så flytter du heller ned ledningen på jordskinna når du får lokal kyndig hjelp til å finne den, det er nok det enkleste for deg på kort sikt.

Jeg kjenner ingen som har sånn båt, så jeg får ikke gjort stort mer :smiley:

Jepp den "dumme" her. Den ledningen som går til minuspanelet ser du på det øverste bilde, og er den som er sort med gul kabelsko som ligger bak den blå ledningen med rød kabelsko. Den er "mye" tjukkere enn en sytrå utenpå i hvertfall..... Sytrå størrelse har den sorte ledningen(minus) til GPSen, Denne er er jo "mange gangen" utenpå.

Da tror jeg at jeg fikser det slik og så ordnes det skikkelig til vinteren under lagringen!

Igjen takk for velvillig bistand .

Edited by Frissy (see edit history)