Jump to content

Marinisere Audi / VW TDI


Rs2-GTi

Recommended Posts

Utgangspunktet er en Bayliner 2455 som gikk ned i høst som var. Jeg overtok båten etter forsikringsoppgjøret var over, og planen er å bygge den opp på "low budget". Motoren som var i båten var en marinisert Chevy 6.2 D. I dag tok jeg ut motoren, og mange vil jo si at jeg bare skal flytte over mariniseringskittet på en ny 6.2 D. Men jeg er ikke direkte imponert over deletilgangen på denne motoren, den føles ekstremt steinalder og er tung som bare juling.

 

Jeg har bygget opp en del Audiprosjekter og har jobbet på Audiverksted, så jeg har god tilgang både på deler og kompetanse på disse motorene, men det stopper desverre helt opp når det kommer til marinisering. Motorene jeg vurderer er Audi 2.5 TDi (rekkefemmeren på 140 hk) og VW 1.9 TDi (130 hk). Jeg tenker 1.9en kan bli vel liten for min båt på ca 2,5 tonn, så jeg tenker mest på 2.5.

 

Jeg har lest en del om marinisering på nettet, og skjønner at man ideellt sett bør endre mange ting ved marinisering. Men siden båten har vært under allerede, så er verdien såpass redusert at tanken vil være å marinisere en motor for at det skal holde i 4-5 år. Da tenker jeg at kanskje er det nok med avkjølt manifold og fabrikkere en overgang til hekkaggregatet (OMC Cobra)?

 

Noen som har noen input på dette? Og noen som vet om det lages mariniseringsdeler til disse motorene? Har sett for en stund siden til 130 HK TDI, men det var dyre greier ...

Link to post

Jeg vil anbefale deg å droppe å marinisere motorer etter Gjør-Det-Selv metoden. Du bør isåfall kjøpe et komplett ferdig mariniserings-kit fra en seriøs leverandør, f.eks. Lancing marine som er prisgunstig til f.eks. Mercedes Benz motorer. Kurrant og ferdig utprøvd.

Det er en god del saker å ta hensyn til: bellhousing skal passe på både motor og transom med korrekt lengde, svingningsdemper skal harmonere med motoren, waste-gate fungerer ikke optimalt på båtmotor og kan fort sette seg fast og forårsake havari, turboen må isoleres for å hindre brann, du trenger vannkjølt aftecooler, tåler stemplene kontinuerlig høy belastning? Du trenger varmeveksler, oljekjøler og dieselkjøler. Er governoren elektrisk operert må du ha et elektronisk styresystem, original bilelektronikk kan by på utfordringer hvis det er integrert startsperre og andre systemer.

Ikke for å ta fra deg troen men en GM v8 bensinmotor er ofte billigst totaløkonomisk.

Link to post

For hver skeptiker til marinisering finns det en med en suksesshistore :) Ja det blir jobb med å tilpasse mot drev, ja det blir en sveisejobb for å lage manifold. Men det blir også en firesiffret pris med litt gode kontakter. Med en MB motor + et ferdig mariniseringskit snakker vi fort 50.000 før det er ferdig. Kunne vært ok det, men når båten har vært under er salgsverdien såpass nært null, at det vil være helt meningsløst å kaste slike penger i den.

 

Varmeveksler har jeg. Oljekjøler og dieselkjøler klarte 6.2en seg fint uten. Som for øvrig er en diesel. GM V8 bensin er jo et mareritt å bruke - fyker fint 70 liter i timen når man gasser godt på med de gamle bensinmotorene - og et snittforbruk på 1000 kr timen virker ikke som særlig bra totaløkonomi...

Link to post

Vil nok sei meg enig i at dette er ikkje for amatørar. Bruk ein motor som finnes mange av og som tåler å bli kjørd hardt. Varebilar som køyrer i 140på autobahn har ein last profil som liknar båt. Er båten din 2.5tonn bør du ha større motor enn 1.9. For at motoren din skal være stor nok bør du kunne marsje på 80 prosent omdreining. Det er ca 50prosent motor last. Vw har ein motor frå mwm somer 2.8liter den kan muligens brukast. Du bør også kvitte deg med orginal turbo og bruka ein som er større. Dreiemoment treng du ikkje under 1500rpm.

 

Det enklaste for deg er å finna ein ny 6.5liter og flytte over marinisering. Ellers treng du mykje tolmodighet, mykje kunnskap om engeneering, maskinerings kunnskapar og det kostar ein god del. Har gjort dette sjølv, men eg har arbeid med dette heile livet og har tilgang på det eg treng. Men det er jo kjekt å ha gjort noko sjølv og er du god kan du få eit resultat som er betre enn orginal marinisering. Dette fordi du kan overdimmensjonere kjølesystem og velga dyrare løysningar enn det dei som masseproduserer kan.

Link to post

Ulyden: Jeg har sett litt på dynokurver for 1.9 TDi i dag og har stort sett slått den i fra meg. Derfor falt jeg litt tilbake til 2.5 TDi rekkefemmer fra Audi. Kjenner disse motorene som livslang audi-entusiast, og det er virkelig skuddsikkre motorer med god deletilgang. Denne motoren står jo i mye forskjellig Audi og har samme base som mesteparten av audiene i fra 90-tallet. (bunndelen er ofte foretrukket når det bygges 500+ hk i bil).

 

Men jeg tar i mot tips i fra deg. Manifold får jeg sveiset av en kompis som har jobbet hele livet som sveiser, og er rådyktig på det. Nye motorfester og slikt fabrikkerer jeg greit selv. Det som jeg i grunn frykter er overgangen i fra motor til drev. Her stopper min kompetanse helt opp, og jeg tar gjerne i mot råd. Jeg har en Audi girkasse ("bellhouse") til overs som passer denne motoren som jeg kan bruke til å lage overgang med, men som sagt - her stopper det litt opp.

 

Hvorfor jeg ønsker å gå bort i fra 6.2 dieselen? Motoren veier nesten 400 kg marinisert. Vil nok spare 150 kg på å bytte over til audimotoren. Motoren er steinalder, det er trangt å jobbe med en V8 neddi båten. Ikke imponert over deletilgangen og etter å ha skrudd audi i 15 år, så syntes jeg GM motorene er nå dritt å skru på.

 

Rent økonmisk må jeg ut med en ny 6.2 D for å få dette opp og gå igjen. Har mere lyst til å bruke de pengene på en audimotor, selge mariniseringskittet og bruke de + litt til penger på å marinisere audimotoren. Om det tar hele vinteren å gjøre det går greit, tid har jeg.

 

Er dette helt skrullete syntes du ? Vet at man gjerne kan gå for annen bunnpanne, starter, dynamo m.m., men se på dette som en "festivalbåt". Det blir ikke til store ekspedisjoner, det er snakk om godværsturer innaskjærs i Bodøområdet. Hadde håpet det skulle være mulig å bytte "coupler", manifold og frostplugger og selvfølgelig kjøling generellt. Om motoren da bare varer i 3 år da, det får gå bra. De er ikke vanskelig å få tak på.

 

Anngående forbruk til dere andre, begriper ikke helt hvordan dere får det til. Hadde f.eks en kompis med en 2655 som kjøpte nesten eskeny V8 til sin båt, og han ble liggende på rundt 50 liter timen i marsj. Og Baylinere med OMC V8 er jo notorisk kjent for å bruke haugevis av drivstoff. Var nettopp på langtur med en RIB på 4,5 t med dobbel 300 hk installasjon, og der ble forbruket 1000 kr timen på avgiftsfri diesel med marsjing på rundt 28-30 knop.

Link to post

Full gass med gammmel 300 hk turbo diesel og fullgass med frisk justert v8 bensin tror jeg ikke kommer langt fra hverandre. Ulempen med bensin er fyllestasjoner. Men har hatt rekke femmeren du snakker om som diesel og bensin utgave.i masse år. Skuddsikker motor men i båt ja ja.. Prøv det. Noen må bryte isen..)

Link to post

Dette er jo veldig rett frem, de mariniserer alt mulig rart i fattige land i Asia, så da må det vel gå an for en velbeslått nordmann å dytte en folkevognmotor i en båt.

 

Det du trenger er selvfølgelig vannkjølt eksos, varmeveksler for å kjøle resten av motoren, pumper som passer, diverse slanger og annet tjafs, gnistsikkert elektrisk anlegg, med gnistsikker dynamo, starter osv. og denne motoren har vel TDI, og da trenger man hele TDI systemet, og man kan vel anta at det er gnistsikkert, men det må sjekkes.

Båtmotorer bruker normalt ikke vakuum, men diesel har ikke vakuum så du slipper å tenke på det, men alt av lufting og slike ting må gås over, fjerne eventuelle PCV ventiler og slanger som kanskje lufter rett ut, eventuelle overløp som ville gått rett ut under bilen må fjernes i en båt osv.

 

Mange ting å tenke på.

 

Svinghjulshuset kan kappes å skjøtes med enden på den girkassen du har, eller overgang kan lages, så må du vel sannsynligvis få laget en demper som passer til svinghjul og akselen.

 

Husk også at marinemotorer ofte går på andre turtall enn bilmotorer, og at de trenger kreftene på andre steder, og det er derfor egne kamaksler og injectionssystemer som er tilpasset marint bruk benyttes.

 

Jeg tror du kommer til å gå skoa av deg på dette, men det er lov å prøve, det er mange som har fått det til, men de "hjemmemariniserte" løsningene jeg har sett har enten vært heller dårlig eller så har de kostet en formue, lykke til !

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Det er som du sier. Overgang mellom motor og drev er det vanskelige. Jeg saget over et cluchus og freste dette ned til korrekt høyde. Så la eg bakplata som passer mercruiser drevet oppå, tersa det fast å retta dette opp etter svinghjulet. Når dette var innafor nokre hundredelar borra eg inn styrepinnar der plata hadde kontakt med cluchhuset. Så gjenga eg opp og bolta fast. Du er avhengig av at det freste cjuchhuset passar noko lunde. Hugs også at dybde må stemma for at spline skal passa i dempeplata. Denne må også rettast opp nøye og boltast til svinghjul. Nytt bolmønster må borrast og gjengast. Kjølt eksos manifoild kan også være ei utfordring å få til. Den må være tett og tåle varm eksos på innsida og kjølevaten i mellom. Til min motor kunne eg kjøpa dette hos bowmann. Då er det kun overgang til turbo som må lagast. Husk også at turbo ikkje å komma i konflikt med styring o anna. Turboen bør h elst være kjølt ellers må den isolerast godt. Eg laga også eit adapter bak oljefilter slik at eg kunne bruka ein stor oljekjølar. Med orginalt kjølar som var kjølt av motorens kjølevatten fekk eg oljetemperatur på over 130grader. Ved å flytta varme vekk frå kjølesystem på motoren fek dette også større kapasitet.

 

EKsos utløp må også designast. Helst bør røret gå så høgt som mogeleg for å unngå at vatten slår inn frå drevet og fyller motoren med saltvatten. Riser bør lagast i syrefast. Ev også andre delar i eksosen som er i kontakt med sjøvatten. Sjøvass kretsen bør gje så høg flow at temperatur stigning ikkje kjem mykje over 25grader. Husk at du skal fjerna over 100kw varme. Dette må du rekna på.

Link to post

Når det gjelder originale GM bensin V8ere med standard effektuttak er tommelfingerreglen å cruise så nær 3000 o/min som mulig der er den mest økonomisk men forbruket øker ikke veldig mye per NM opp til ca 3800 o/min.

Late og driftsikre motorer med moderat effektuttak pr liter.

Ekle og veldige rimelige å vedlikeholde.

 

 

En bekjent mariniserte med stort hell en VW LT 6 syl Diesel for ca 10 år siden. Det fantes et komplett msett til den. Hadde vel hatt for liten ytelse for denne båten?

Erstattet en Volvo. Sparte 100kg og mye drivstoff.

Det var jo en mekanisk styrt motor som er mye enklere å marinisere.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Takk for gode input nå.

 

Bare for å understreke litt mere om motorbyttet;

 

GM motoren med sin vekt gjør at den strever mere med å komme i plan, den legger et par gjennomføringer under vannlinjen og den gir litt i grenseland lite fribord mot utluftingen fra motorrommet. Ved å spare 150 kg kommer båten høyere i vannet, den vil komme lettere i plan og den vil kreve mindre hk for fremdrift.

 

GMen skal være 160 hk, men det er mange versjoner av den. En chippet 2.5 TDi er nærmere 180 hk. Så totalt sett blir det et bra regnestykke. Forventer også en del reduksjon på forbruket.

 

Det vil bli en del jobb. Men om jeg klarer å holde dette på low budget og motoren holder i noen år, så er jeg fornøyd. Da skal jeg forske mere på adapter mot drev.

 

Jeg har "shoehornet" og turbokonvertert en del bilmotorer før, så jeg er vant med å overkomme utfordringer. Det skorter litt på marinemotorkunnskaper, men jeg tror nok jeg skal komme i land på dette. Siden jeg har en marinisert motor fra før så tenker jeg å følge de samme prinsippene som tidligere, mtp impellermating/varmeveksler/manifolder etc.

 

Adeneo: Når det gjelder gnistsikring mener jeg dette skal være unødvendig på en dieselmotor. Motorrommet er også veldig godt ventilert.

Redigert av Raymond Engmark (see edit history)
Link to post

Ulyden:

 

Som jeg ser det er det enkleste å bruke bellhouse fra Audi kassa som adapter til den bellhousen jeg har. Om dette blir for langt, så kappe orginal bellhouse og sveise adapterplate på denne, for så å skru sammen med audi bellhouse med adapterplate. Høres dette ut som riktig tankegang? Den andre jobben er å montere splinen mot det orginale svinghjulet - for så å få sentrert dette (dette er vel den store utfordringen, men det må vel være best å shimse motorfester?)

 

Når det gjelder vannmanifold så har jeg funnet en ok oppskrift å bruke (http://www.submarineboat.com/wet_manifold.htm) tror jeg. Tanken er å få en veldig sveisekyndig venn til å bygge en enkel manifold med utløp i ene siden for turbo i rustfritt, og bokse dette inn med rustritt. Det blir tungt, men det bør være holdbart.

 

Kjører eksos fra turbo og opp et stykke over vannlinja i rustfrie rør, og deretter retur fra varmeveksler som er matet av impeller og deretter inn i forgrener på OMC aggregatet. Turbo vurderer jeg å isolere, men motorrommet er stort og godt ventilert så ikke utenkelig at den klarer seg uten problemer.

 

Utenom messing frostplugger så tenker jeg resten bør være en vanlig motorombygging som i bil?

Link to post

Hvordan er det med bruk av aluminium i Audimotoren? Har den aluminium i kjølekretsen ville jeg ikke ha vurdert annet enn ferskvannskjøling. Det krever bare en varmeveksler og en ekspansjonstank, så risikerer du ikke at blokka tærer bort før tiden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må rette opp både huset og dempeplata. Huset kan væra vanskelig fordi dette ofte er støypt. Er måtte pussa av mitt for å få det rundt nok til at eg kunne klokke det inn. Uret set du på svinghjul og roterer dette. Dempeplata må du også få i senter. Då set du uret på motor blokka og klokker mens du roterer motor.

 

Ein marine motor skal være isolert slik at diesel sprut ikkje kan anntenna. Bruker du pumpedysemotor er ikkje dette noko stort problem. Med common rail så har du utvendige røyr på motor som kan lekke diesel. Med 1500 til 2000 bar så kan det bli stygt. Ville ha gått for hydraulisk fordelerpumpe slik dei orginale marinemotorane har. Pumpe dysemotorane er eletrisk styrte og det er mulig at du må trikse med nokon av signala. Du må i alle fall få tak i et potmeter frå gasspedalen. Er ikkje sikker på om den 5 sylindra motoren er levert som common rail. Muligens i personbilar?

Link to post
  • 1 måned senere...

Vw marine har en marinisert utgave av 140hk motoren, med flere effektvarianter. Høyeste har 165hk. Dette er utifra nevnte audimotor og transporter/caravelle opp tom 2003 som har samme grunnkonstruksjon. Dyser er f.eks samme på 151hk t4 caravelle motor, og marine 165hk. Marine har bl.a. vannkjølt turbo som forskjell. Trolig større også.

Dette gjelder enda for 2015 modell marine 2.5 rekkefemmer. Marine har altså ikke gått over til den motor som transporter/caravelle 2004+ og touareg bruker. Kan forsøke å lete i de deler du trenger for marinisering om jeg får tid på meg, om du skriver en liste kan jeg kanskje klare det raskere ;)

Link to post

Låner tråden litt i forb. med mitt tidligere innlegg vedr. motorhavari på vw Marinemotor. https://baatplassen.no/i/topic/111609-totalhavari-paa-cmd-150-5-tdi/ Håper det går greit?

Noen som kan tipse hva om/som må gjøres av tilpasninger for å flytte mariniseringen over fra havarert orginal VW marinemotor til

samme type industriblokk/basismotor.

Kan elektronikken inkludert. dieselpumpen ECU'en med tilhørende sensorer glatt flyttes over til basismotor?

Pris Shortblock evn.komplett motor?

 

Detter er en 2.5 liters tdi av denne typen: http://www.american-nautics.ro/images/volkswagen/150-5_01.jpg

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...