Jump to content

Start problemer med Suzuki 30 HK to-takter

Honday

Recommended Posts

Hei

Min datter kjøpte seg, nå nettopp, en Seaking 360 med en 30 hk Suzuki motor. Begge er fra 2007.

De første gangene hun brukte båten så startet motoren på første forsøk. Hun trengte bare å røre nøkkelen så startet den. Men nå de siste gangene så har hun begynt å få problemer med starten. Hun kan stå i 5 til 10 min før den starter. Problemet er at det er ikke hver gang, men bare av og til. Noen ganger når motoren er kald og noen ganger når den er varm. Når den da starter etter går den veldig urent, og lager mye eksos, før den roer seg ned på tung gang. Er den først startet så går den som den skal.

Når hun har de problemene så har jeg prøvd å dra den igang og da må jeg dra et tre - fire ganger før den starter, og det er det samme da. Den starter og går urent noen sekunder før den roer seg ned.

Har prøvd å finne ut hva som er problemet, og fått henne til å tenke gjennom hva hun gjør når hun stopper og før hun starter. Om hun pumper for mye bensin inn, slik at hun drukner den i bensin. Om det er noe feil med starteren eller batteri. Men det får jeg ikke til å stemme helt med symptomene.

Er det noen som vet hva som er feil eller har forslag til hva jeg må gjøre?

Jørgen

Kan høres ut som den blir litt småsur av for mye bensin ja.

Har en Suzuki 25hk totakt som også kan være litt vanskelig å få start på hvis jeg ikke gjør følgende:

Har motoren stått over en dag gir jeg blæra et par lette trykk.

Ut med choken og setter gassen på 1\3 til halv gass.

Når motoren starter lar jeg den kun gå i 2-3 sekunder før jeg dytter inn choken og slipper gassen litt ned.

Når motoren skal startes etter kun å har stått en en periode på dagen drar jeg den kun på starter,uten choke og lar gassen stå på tomgang.

Er det lenge siden pluggene har vært byttet,er det greit å gjøre dette.

Er det elektrisk choke på den? På noen motorer fungerer elektrisk choke slik at en presser inn nøkkelen (fjærbelastet) mens man vrir om for å starte. Da aktiverer en choken samtidig med startmotoren. Er motoren varm og en gjør dette kan den fort gå litt sur. Er forøvrig en god ting om motor lar seg starte uten gasspådrag og kun med litt choke, eller ingen choke. Kun et par trykk på blæra. er fort å gi den for mye bensin med påfølgende eksos/sur motor.

Videre om man glemmer å aktivere dødmannsknappen, og forsøker å starte så vil også flottørkammeret fylles med påfølgende startvansker når en etterhvert husker dødmannsknappen :)

Mvh

Gjert