Heba Startet 12.April.2005 Del på Facebook Startet 12.April.2005 Hei! Jeg har et stakkarslig 75 ampere 12 v startbatteri - som jeg tror er i bra stand. Til stadighet spør jeg folk jeg tror har peiling det jeg mener må være et enkelt spørsmål. Hver høst og vår lader jeg batteriet med min 4a garasjelader, samt etterfyller med vann. Så til spørsmålet: Ca hvor lenge skal laderen stå på? Jeg har fått i svar fra 12 timer til en uke. De siste årene har jeg ladet i 2-3 døgn i romtemperatur. Kan noen gi et ok svar på dette enkle spørsmålet? Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 12.April.2005 Del på Facebook Svart 12.April.2005 Det ser du lett hvis det er et amp. meter på laderen, når batteriet er helt oppladet skal nåla stå på null. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 12.April.2005 Del på Facebook Svart 12.April.2005 (redigert) Hei Heba! Er du sikker på at det er et entydig svar i alle tilfeller - på ditt enkle spørsmål? Hva sier bruksanvisningen på din "garasjelader" da? Men først; det som er ganske likt for alle blybatteri - fulladet - da skal syrens spesikke vekt være 1,28. Redigert: BRA at dere passer på ,karer! Jeg skrev det riktig i et innlegg i en tråd igår, men nå skrev jeg rett av bruksanvisningen til gamleladeren , og stusset litt over 1,250???? Betryggende å vite at "gutta" er våkne og ikke aksepterer noe feilinformasjon! Dette står i bruksanvisningen til min gamle 4 A "garasjelader" og i tillegg står det at maks ladetid anbefales, for et 75 Ah batteri, til å være ca 20 - 24 timer. Så da er det vel bare å måle syrevekten, og sjekke ut om laderen greier det på oppimot 24 timer eller om det må lenger tid til. (Batteriene blir ikke så ladevillige med årene, trenger litt lenger tid) Håper du fikk litt matnyttig info å arbeide videre med på ditt "ydmyke" spørsmål i en ellers også veldig ydmyk trådtittel! l Obs! Brumle: etter min info/ forståelse så leverer de aller fleste såkalte vanlige "garasjeladere" litt strøm (Ca. 1 A på min gamle) helt til de blir slått av, så ned til null vil de ikke gå. Og det verste var at etter ca. 24 timer og såkalt antatt fulladet, så steg ladespenningen videre opover til både 16-17 volt....., og en etterhvert veldig bobling og varmeutvikling i batteriet, hvis det ble stående slik i en 2-3 døgn! Det er jo her faren for å ødelegge batteriene er til stede med for lenge lading og til slutt "tørrkoking" helt eller delvis. TROR jeg! Redigert 12.April.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.April.2005 Del på Facebook Svart 12.April.2005 Hei Heba! Men først; det som er ganske likt for alle blybatteri - fulladet - da skal syrens spesikke vekt være 1,250. TROR jeg! <{POST_SNAPBACK}> Syrevekt på et oppladet batteri skal være 1,28, så det er klart. :nono: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Birchwood 320 Svart 12.April.2005 Del på Facebook Svart 12.April.2005 Syrevekt på et oppladet batteri skal være 1,28, så det er klart. :nono: <{POST_SNAPBACK}> Ja.. Kikket på en liten lader hos en kamerat i helgen og den var på 4A. Der stod det at et 68 Ah batt tok ca 20 timer å lade opp..med den laderen. Bruker selv en liten grønn ladac smart lader og den stopper selv og vedlikeholder.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Poseidon Svart 12.April.2005 Del på Facebook Svart 12.April.2005 Seastar har et veldig fornuftig og utfyllende svar. Det eneste jeg tillater meg å kommentere er syrevekten, for et fulladet batteri bør den komme opp mot 1,284 - men så kommer spørsmålet: hvor nøyaktige er egentlig slike billige syremålere.....? PS Husk å sjekke syrevekten i alle cellene, det er ofte en celle ikke "henger med", f.eks vil slam i bunnen av cellen gjøre at den hele tiden har en liten intern kortsluting. Løsningen på det er som oftest nytt batteri. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Seastar Svart 12.April.2005 Del på Facebook Svart 12.April.2005 (redigert) Takker for korrigeringen, Faxen, Wellcraft og Poseidon! Hm- kremt - .., det var selvfølgelig en bevisst feil for å sjekke om dere var våkne og med... host -host -kremt! Redigert 12.April.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Heba Svart 13.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2005 Takk! Dette var svært oppklarende svar! Da plugger jeg i kontakten! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Har anskaffet meg ny lader og den har jordet strømkabel. Vil det ikke være litt skummelt å bruke en lader med jord med tanke på galv.tæring. Laderen har metallchassis...vil problemet elimineres hvis man jorder chassiet til laderen til båtens jord...eller skal jeg rett og slett fjerne jordledningen på laderen Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Hei Jory. At strømkabelen har jording betyr ikke automatisk at land-jordingen er tilkoblet minus av laderens uttak. Man kan sjekke det først og fremst ved å måle gjennomgang mellom landjordlederen og minusuttak. Men dette er ingen garanti for at den laderen er også 100% isolert mens den går. Derfor er det sikkert best hvis du sender forespørsel om laderens galvanisk isolering direkte til enten produsent eller leverandøren. Det du i hvert fall ikke skulle gjøre er å kutte jordledningen "bare sånt". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
rogsir Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 (redigert) Jeg har nå en lader som skal stoppe selv når den mener at batteriet er på topp, for så å holde det der, så med denne laderen kan man rett og slett glemme hele greia, tror jeg betalte 699.- for den hos torshov, en slik lader vil jo løse problemet med overlading mm den tar først sjekk av batteri og sier fra om det er deffekt, og kommer med løsningsforslag, så kan man enten velge 2, 4, 8 amp eller auto. og når jeg som er født dum får det til er dette mer eller mindre for alle. Redigert 16.April.2008 av rogsir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 (redigert) Slenger meg på denne tråden! Delvis fordi jeg føler meg litt som en idiot i denne saken ! Har hatt min 25 A -Ctec lader tilkoplet batteribanken min som er på 2x140ah. Har lagt merke til at jeg har hatt noe lav spenning og relativt merkbare spenningsfall under bruk av lys og annet forbruk. Har også sett på det digitale voltmeteret at dynamoen har ladet med ca.14,3 Volt sånn til vanlig. Da jeg koplet til laderen viste voltmeteret ca. 14,7 Volt under bulklading. Etter nesten 2 døgns lading, var jeg en tur ombord og sjekket status i kveld. Spenningen er nå ikveld nede på 13,5 V. Ladesyklusen er tilsynelatende fullført og jeg har indikasjoner på laderen som tilsier at batteriene er fulladet. Jeg trodde i min enfoldighet at spenningen skulle være 14,4 Volt så lenge laderen er tilkoplet, neida 13,5Volt hele tiden og også da jeg startet motoren viste måleren det samme (mot tidligere 14,3). Lurer på om laderen rett og slett kopler ut når syklusen er utført? Eller kan jeg tolke det slik at batteriene er toppladet og ikke tar imot mer en 13,5 Volt? Ikke så jeg noe spenningsfall heller da jeg slo på lanterner, defroster osv. slik jeg har opplevd tidligere. Er det noen som har noen teorier om dette, og eller erfaring med ctek multi XS25000? http://www.ctek.com/SV/MULTI-XS-25000.aspx?p=features%0d%0a http://www.ctek.com/Manuals/new_300W_NO.pdf Redigert 2.Februar.2009 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Hvis du lader i "normal" skal den går opp til ca. 14,4 volt (temperaturkompensert) og strømmen er da synkende og batteriene holdes på denne spenningen til strømmen er 4,5 amp., pluss 4 timer. Så stopper den helt og venter til spenningen er sunket til 12,9 volt og starter pulslading opp til 14,4 volt. Hvis du har 13.5 volt fast, står den kanskje i float? Eller at forbruk og lading balanserer på det nivået? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 (redigert) Ladingen er foretatt i normalmodus! Ja, etter å ha studert info på linken i mitt inlegg, regner med den muligens var i "float modus" da jeg kom ombord. Jeg koplet i midlertid bort laderen og startet motoren og spenningen forandret seg ikke til det jeg har oppfattet som normal ladespenning fra dynamoen, typisk 14,3 Volt. Det er det jeg synes var pussig. Da lurer jeg på om dynamoen nå ikke klarer å levere spenning utover den spenningen 13,5V som befinner seg på batteriet? Den har tidligere levert 14,3V men da var nok batteriene noe nedtappet! Har du erfaring med denne laderen selv? Ser liksom ikke logikken i dette? Redigert 2.Februar.2009 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Kanskje du har så flott regulator at den oppfatter at batteriet er fulladet og går dermed over til vedlikeholdslading? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Begynner å lure! Nei det er en standard Motorola dynamo, levert orginalt med Sabb-Forden og ikke med noen ekstra fancy regulator! Begynner faktisk å lure på om den kan ha tatt kvelden. Skal sjekke mer i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Jeg koplet i midlertid bort laderen og startet motoren og spenningen forandret seg ikke til det jeg har oppfattet som normal ladespenning fra dynamoen, typisk 14,3 Volt. Det er det jeg synes var pussig. Da lurer jeg på om dynamoen nå ikke klarer å levere spenning utover den spenningen 13,5V som befinner seg på batteriet? 13,5V fra dynamoen er lite. Med normale batterier og ok dynamo bør spenningen på batteriene være min 14,4V når motoren går. Hvor lenge hadde du motoren i gang? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Hvor lenge hadde du motoren i gang? Lot den gå ca. 10-15 minutter! Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Hei. Er ingen expert men syns dette høres normalt ut. Dynamoen på motoren har også en regulator i likhet med en lader. Når denne regulatoren "kjenner" at batteriene er fulle gir den lavere spenning til vedlikehold (lik en batterilader). Så lenge batteriene ikke er fulladet skal både dynamo og lader gi 14,4-14,7 volt (ca23grader), men når de er fulloppladet synker spenningen til typisk rundt 13,5 volt for vedlikehold. Tapp batteriene dine ned litt og start motoren så skal du se at spenningen er oppe på 14,4 volt igjen Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Heba, slike enkle bensinstasjonsladere er fullstendig uintelligente. De vanligste lader med 4A på det meste. Etter hvert som batteriet blir fullere, synker ladestrømmen, mens ladespenningen stiger. Når en slik lader har klart å få betterispenningen opp i omlag 14,5V er batteriet fullt. Dette fordi det gjerne har brukt et døgn på jobben med et utladet batteri. Kan du nå måle spenningen og den er rundt 14,5V er det på tide å koble fra laderen. har du ingen ting å måle spenningen med, har du et problem. Slår du av laderen for tidlig, blir ikke batteriet fulladet. Slår du laderen av for sent, blir batteriet overladet. Litt overlading opp mot 15 volt ved 20 grader gjør ikke mye skade. Noen ganger er det ønskelig for å jevne ut variasjon i syrevekt mellom de forskjellige cellene. Problemet er at når batteriet er fullt, stiger spenningen raskt og det skal ikke mange ekstra timer til før spenningen er både over 15V og opp mot 16V. Den høye spenningen korroderer blyplatene og reduserer levetid og kapasitet på batteriet vesentlig. Akkurat som i mange andre sammenhenger er cluet også her å vite når man skal stoppe..... En lader med litt intelligens vet selv når det er på tide å stoppe og går automatisk over til å lade batteriet med vedlikeholdslading som er omlag en volt lavere enn ordinær ladespenning. En teit lader krever desto mer intelligens av brukeren. Verre er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Husk temperaturen.. Lars_H sendte meg engang en termometerskala som viste hvilken korreksjon av syrevekten som måtte gjøres av hensyn til temp. Ikke for å starte noen ny omgang om dette, for emnet er beskrevet mange ganger her på BP. mvh Marwin Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Nike Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Her er det to forskjellige ladinger 1. Dynamo: Regulatoren til dynamoen er ikke særlig avansert og er det man kaller en "konstantspenningsgenerator". Dynamoen (regulatoren) søker til enhver tid å holde spenningen på feks 14,4V. Det er bare ved feil på regulatoren eller når dynamoen ikke klarer å levere tilstrekkelig med strøm (A) at spenningen vil variere litt. Er spenningen 13,5V når motoren er i gang da er det feil et sted. Jeg holder en knapp på regulatoren. Er dette en "vanlig" dynamo med innebygget regulator? 2: Batterilader. Det er mange ladere med fancy funksjoner på markedet ... som feks din lader. For å sjekke batteriet er de muligens bedre på måle syrevekten om dette er mulig ettersom laderen kan være i en eller annen programsyklus... Evt koble fra lader, belast batteriet en stund og koble til lader igjen. Da bør vel spenningen være i 14,4V - 14,7V området Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Ca hvor lenge skal laderen stå på?Kan noen gi et ok svar på dette enkle spørsmålet? Grunnen til at du ikke har fått et konsist svar på ditt "enkle" spørsmål, er at det er umulig å svare uten flere data. Lotus har et greit svar. Batterispenning, syrevekt og ladetid sier det meste om batteriets tilstand. En kontrollert overlading en gang i blant, er ikke skadelig. Ubåtbatterier gasslades en gang i året for å begrense aldringen, selvfølgelig under full faglig kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Da bør vel spenningen være i 14,4V - 14,7V området Dette er en integrert standard regulator som jeg trodde skulle gi 14,3 Volt uavhengig om batteriet er toppladet eller ei! Skal tappe det litt ned i morgen og se om dette kan bety noe, men tror neppe det betyr noe. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Da bør vel spenningen være i 14,4V - 14,7V områdetDette er en integrert standard regulator som jeg trodde skulle gi 14,3 Volt uavhengig om batteriet er toppladet eller ei! Det er riktig for dynamoen. Ladespenning fra dynamo på 13,5V er for lite Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.