Joerg Becker Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Bare en gang til litt finjustering også her, for andre som kanskje kan missforstår. Dynamoen på motoren har også en regulator i likhet med en lader. Når denne regulatoren "kjenner" at batteriene er fulle gir den lavere spenning til vedlikehold (lik en batterilader). .... Nei. Normale dynamoregulatorer er såkalte W-regulatorer. Slike regulerer bare opp til noe fastinnstillt (ladeslut-)spenning (Volt), men skifter ikke til en annen/noe vedlikeholdspenning etter at batteriene er ladet med 100%. Er det for lav spenning da er det bare ufarlig, selv om batteriene får skader over tid. Er det permanent for høy spenning da er det skadelig og kan bli farlig. En kontrollert overlading en gang i blant, er ikke skadelig. Ubåtbatterier gasslades en gang i året for å begrense aldringen, selvfølgelig under full faglig kontroll. Det gjelder stortsett -bare- for åpne bly-syre batterier som kan påfylles med væske igjen. (destillert/batterivann, ikke noe annet). Både forholdsvis få andre og jeg vet hva du mener, men noe henvisning på noe annet (som uopplært folk ikke kan forstå) er ikke særlig bra synes jeg. Men det finnes jo tekniske date for alle type batterier, og da kan man spørre om -før- man begynner å lure. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
rogeri Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Hei Jorg! Hvis jeg forstår deg riktig, så burde dynamoen i mitt tilfelle "levere" 14,3 Volt (slik den alltid har gjort), uavhengig om batteriet er toppladet eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Nei og ja. Hvis batteriene er flate/utladet da kan det ta en stund før toppspenningen er oppnådd. Men -etter- at toppladingen er ferdig må du kunne lese det som dynamoets regulator er innstillt på. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Dreamer Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 I et marked som flommer over av elektrisk og elektronisk utstyr, er det ikke alltid lett for brukerne å vite hvordan alt skal behandles. Et godt prinsipp når det gjelder behandling og vedlikehold av slikt utstyr, er å følge fabrikantens anvisninger. Da bør man være på den sikre siden - også når det gjelder garanti. Til Jørg: Jeg poengterte i mitt innlegg at såkalt gasslading av batterier bør skje under kontrollerte forhold (hvilket på godt norsk betyr at personellet vet hva de holder på med). Poenget var å si at denne type lading ikke nødvendigvis ødelegger batteriet, hvilket har vært antydet her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Hei Dreamer. Jeg håper at du ikke ta det persønlig? Det er ikke meningen. Men akkurat derfor får også jeg mange spørsmål, nesten hver dag og siden mange år. Hverken batterilading, dynamo-, eller batteriladeregulering ble særlig forandret siden 50 år. Alt dreier seg hovedsakelig bare om ladesluttspenninger, men uansett ble & blir akkurat dette missforstått hver gang man snakker om det. Feilkilden er ikke det ren tekniske, men for mange ord om "hvis & når". Og dette forvirrer de fleste. Det eneste budskap som er riktig er å presisere dette, mens god norsk, engelsk, tysk eller annet ikke teller. Altså er det beste hvis man bare sier: "Sjekk det som gjelder for ditt batteri, da vet du hva du -må- gjøre." Ikke mer, men heller ikke mindre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Dreamer Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Skjønte ikke helt spørsmålet ditt, Jørg. Så vidt jeg kan se, er vi i store trekk enige om det tekniske. Siste avsnitt i ditt siste innlegg er til og med kopi av det jeg sa, bare formulert på en litt annen måte. Så hva er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Ikke noe problem, Dreamer. Jeg bare mener at det skulle komme fram helt øverst ved en slik diskusjon. Men som du sa, vi er jo enige ellers. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Dreamer Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Jeg bare mener at det skulle komme fram helt øverst ved en slik diskusjon. Det fine med Norge er at her kan alle mene hva de vil .. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 (redigert) Har funnet ut av "strømproblemet" mitt og funnet svar på hvorfor det bare var 13,5 V spenning fra hhv. lader og dynamo! Ingen feil på dynamo eller lader, men synderen var nok det digitale voltmetret som jeg kjøpte i fjor på Autoparts. (Kombinert voltmeter, innetemperatur og sensor for utetemperatur som jeg i steden har plassert i maskinrommet) Egentlig en grei "dubbeditt" når den virker! Det viste enten 0V hvis hovedbryteren var av, eller 13,5 Volt når batteriene var innkoplet,intet mer, intet mindre,uavhengig om lading fra dynamo eller fra lader. Ved kontrollmåling med et annet måleinstrument, viste det seg at alt er som det skal være, ca 13V uten lading, 14,4V med lading fra Ctek'en og 14,3V ved lading fra dynamo slik jeg alltid har hatt. Nå var det hele blitt mere logisk og i tråd både med egen oppfatning og hva andre her har uttalt om saken. Dette Voltmeteret må ha sviktet under ladeprosessen, da det viste rett til å begynne med. Plutselig var det en ting mindre å grubble over! Redigert 3.Februar.2009 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 ... men synderen var nok det digitale voltmetret som jeg kjøpte i fjor på Autoparts... Jeg som tenkte det var for dumt å spørre om det... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Jeg som tenkte det var for dumt å spørre om det... Nja, dumt og dumt fru Blom... ettersom trådstarter hadde dedikert denne tråden for idioter ville vel et slikt spørsmål ikke være dumt i det hele tatt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.