Jump to content

Batterilading for idioter


Heba

Recommended Posts

Bare en gang til litt finjustering også her, for andre som kanskje kan missforstår.

Dynamoen på motoren har også en regulator i likhet med en lader. Når denne regulatoren "kjenner" at batteriene er fulle gir den lavere spenning til vedlikehold (lik en batterilader). ....

Nei. Normale dynamoregulatorer er såkalte W-regulatorer.

Slike regulerer bare opp til noe fastinnstillt (ladeslut-)spenning (Volt),

men skifter ikke til en annen/noe vedlikeholdspenning etter at batteriene er ladet med 100%.

 

Er det for lav spenning da er det bare ufarlig, selv om batteriene får skader over tid.

Er det permanent for høy spenning da er det skadelig og kan bli farlig.

 

En kontrollert overlading en gang i blant, er ikke skadelig. Ubåtbatterier gasslades en gang i året for å begrense aldringen, selvfølgelig under full faglig kontroll.

Det gjelder stortsett -bare- for åpne bly-syre batterier som kan påfylles med væske igjen. (destillert/batterivann, ikke noe annet).

 

Både forholdsvis få andre og jeg vet hva du mener, men noe henvisning på noe annet (som uopplært folk ikke kan forstå) er ikke særlig bra synes jeg.

Men det finnes jo tekniske date for alle type batterier, og da kan man spørre om -før- man begynner å lure. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nei og ja.

Hvis batteriene er flate/utladet da kan det ta en stund før toppspenningen er oppnådd.

 

Men -etter- at toppladingen er ferdig må du kunne lese det som dynamoets regulator er innstillt på.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

I et marked som flommer over av elektrisk og elektronisk utstyr, er det ikke alltid lett for brukerne å vite hvordan alt skal behandles. Et godt prinsipp når det gjelder behandling og vedlikehold av slikt utstyr, er å følge fabrikantens anvisninger. Da bør man være på den sikre siden - også når det gjelder garanti. Til Jørg: Jeg poengterte i mitt innlegg at såkalt gasslading av batterier bør skje under kontrollerte forhold (hvilket på godt norsk betyr at personellet vet hva de holder på med). Poenget var å si at denne type lading ikke nødvendigvis ødelegger batteriet, hvilket har vært antydet her på forumet.

Link to post

Hei Dreamer.

Jeg håper at du ikke ta det persønlig?

Det er ikke meningen.

 

Men akkurat derfor får også jeg mange spørsmål, nesten hver dag og siden mange år.

Hverken batterilading, dynamo-, eller batteriladeregulering ble særlig forandret siden 50 år.

 

Alt dreier seg hovedsakelig bare om ladesluttspenninger,

men uansett ble & blir akkurat dette missforstått hver gang man snakker om det.

 

Feilkilden er ikke det ren tekniske, men for mange ord om "hvis & når".

Og dette forvirrer de fleste.

 

Det eneste budskap som er riktig er å presisere dette, mens god norsk, engelsk, tysk eller annet ikke teller.

Altså er det beste hvis man bare sier:

"Sjekk det som gjelder for ditt batteri, da vet du hva du -må- gjøre."

Ikke mer, men heller ikke mindre.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

:wink:

Har funnet ut av "strømproblemet" mitt og funnet svar på hvorfor det bare var 13,5 V spenning fra hhv. lader og dynamo!

Ingen feil på dynamo eller lader, men synderen var nok det digitale voltmetret som jeg kjøpte i fjor på Autoparts.

(Kombinert voltmeter, innetemperatur og sensor for utetemperatur som jeg i steden har plassert i maskinrommet) Egentlig en grei "dubbeditt" når den virker!

Det viste enten 0V hvis hovedbryteren var av, eller 13,5 Volt når batteriene var innkoplet,intet mer, intet mindre,uavhengig om lading fra dynamo eller fra lader. Ved kontrollmåling med et annet måleinstrument, viste det seg at alt er som det skal være, ca 13V uten lading, 14,4V med lading fra Ctek'en og 14,3V ved lading fra dynamo slik jeg alltid har hatt. Nå var det hele blitt mere logisk og i tråd både med egen oppfatning og hva andre her har uttalt om saken.

Dette Voltmeteret må ha sviktet under ladeprosessen, da det viste rett til å begynne med.

 

Plutselig var det en ting mindre å grubble over! :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...