Gabi Startet 10.Juni.2014 Del på Facebook Startet 10.Juni.2014 (redigert) For nysgjerrigheten sin skyld hadde det vært fint om dere kunne oppgi hvor mye olje dieselmotoren deres bruker. Gjerne i ca antall desiliter per hundre timer kjørt eller annen relevant benevning. Forbruk varierer selvsagt med pådrag, så skriv gjerne også type kjøring, feks "mest dorging","blandet kjøring dorging/i plan 50%/50%" etc. Type motor må selvsagt oppgis, samt årsmodell og antall timer og type båt. Min 98-modell VP KAMD43-P i en Scand Baltic 85-modell med ca 1200timer tror jeg bruker 1-1,5liter per 100timer med blandet kjøring enten under 1600rpm eller med ca 3000rpm. Redigert 10.Juni.2014 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Bruker ca halvparten av deg på blandet kjøring. Yanmar 6LP 1900 t. Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Yanmar 4JH2 TE 1300 t. Saga 27 AC. 22 - 2400 rpm Intet måleligt forbrug Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Bedford 330 ca 0.5 liter pr 100 timer. Turtall 1700-2100. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Cummins QSB 5,9 230hk. Ikke målbart forbruk med blandet kjøring de ca 80 timene jeg har kjørt hittil i år. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
akva Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Ford/saab 2704 turbo 150 hk har ikke brukt olje de 40 timene jeg har kjørt hittil i år Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 1dl hittil i år, på 65 timer på min Yanmar 4LHA-DTE Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Det hadde vært hyggelig hvis noen flere kunne tatt seg bryet med å fortelle om oljeforbruk på sin motor? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Moderne diesel motorar har ofte under 1g pr kwh. Nokon er nede på o.2g/kwh. Det betyr at brukar du 50kw vil motoren forbruka ein stad mellom 10 og 50g pr time. Brukar den meire kan det væra noko galt. Ofte kan sjølv små lekkasjar gje stor utslag. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Hei Oljeforbruk på min Yanmar 4jh3-hte (96 hk) er bortimot 0 ltr, ikke målbart. Faktisk er oljen brun enda, ikke blitt sort etter 70-80 timer i år. larss Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 De motorene jeg har hatt har ikke hatt målbart forbruk mellom oljeskift. Det er alt fra Volvo Penta Tamd22, Vp 2003, Vp 2001, Yanmar (ca 90 hk), Bukh Dv 36...noen glemt. De fleste har sittet i seilbåt, med varierende antall timer mellom oljeskift dog ikke over ca 200. Det skal sies at disse motorene sjeldent har gått med "høy" belastning, da farten har vært begrenset av skrogformen, og lite vann blir "flyttet" på, kombinert med relativt lettdrevne skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Har en Leyland (BMC) på 36 hk, som er bortimot 40 år gammal, men jeg har bare hatt den det siste året. Veit ikke hvor mange timer den har gått, men det er vel ikke få, og båten den sitter er en tung snekke, som gjør at den kan ha blitt kjørt med høy belastning (opp mot 3000 omdr) opp igjennom sin levetid, hvis noen ville ha doningen opp i over 5,5 knop. Motoren ryker litt, men har ikke noe oljeforbruk som er merkbart på peilepinnen. Men eksosen lukter litt, så jeg mistenker at den brenner noe olje likevel, og at det kommer noe diesel i oljen som kompenserer for det. Har skiftet oljeforinger ved ventilene i topplokket i vinter, men den ryker ikke vesentlig mindre av den grunn. Er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere dette videre (kan jo være en justeringssak på dieselpumpa også, kanskje?), men foreløpig slår jeg meg til ro med at min motor ryker mindre enn en del andre tilsvarende motorer jeg har sett klipp fra bl a her på forumet, og den fungerer ellers greit. Så da får jeg bare leve med den litt stramme eksoslukta en stund til. Så kortversjonen er at jeg ikke kan påvise noe oljeforbruk, men jeg tror motoren bruker litt likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 (redigert) Det normale er at det ikke skal være nødvendig å etterfylle olje mellom oljeskift, men det behøver heller ikke være noe unormalt om en må. Nivået på peilepinnen er ut fra at motoren er i vater og en kan vel si at fyller en opp til øvre merke vil motoren "slutte" å bruke olje når den kommer til 1/2 -1/4 generelt sett. Jeg lærte en gang i tiden at 1/2 på peilepinnen var ok. Nå står de fleste båtmotorer mer eller mindre på skrå og har en peilepinnen i forkant blir det fort for mye olje i sumpa i bakkant av motoren. Har du peile pinnen i forkant fyll bare til 1/4 så tenker jeg at oljeforbruket minker. Redigert 12.Juni.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
finnmarken Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Min Ford/Sabb 2728t har ikke merkbart oljeforbruk. Min forrige båt, en Tresfjord 28, hadde en slik Perkins 4.108 på 49 HK. Denne brukte endel, først og fremst når jeg ga på litt på langturer. Vet ikke helt hvor mange timers bruk, men jeg kunne nok fylle på 2 - 3 liter i løpet av en sesong. Men slik tror jeg var vanlig med disse? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Greit å ha en motor som bruker olje.Da slipper man å skifte olje bare etterfyller så holder olja seg fin.Har en yanmar 48hk 98 mod. som bruker bra med olje.Forøvrig ei bråkebøtte av en motor. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Arvid_A Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 I løpet av sesongen (gjennomsnittlig 100 timers driftstid) har det aldri vært noe registrerbart oljeforbruk på min Yanmar 4JH3-DTE. Motoren er en 2000-modell, som nå har rundet 1450 timer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 FNM 225 hk. Blandet kjøring med mye dorging og ellers også lavt turtall Intet målbart forbruk mellom oljeskift. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Murphy's law Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Volvo penta TAMD 63 fra 2003. turtal mellom 1500 og 2600. Ingen målbar forbruk i seisongen.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Yanmar 2gm fra 83. Har ikke merket noe forbruk, forventer ikke å ha noe forbruk. Men blir ikke så mange timer i en seilbåt heller da.... får man tro. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 (redigert) På min forrige båt brukte en Ford 2704 nok 3-4-5 liter i sesongen avhengig av driftstid. Husker ikke helt presist - men det var i allefall litt rutine i å helle på en skvett jevnlig. Mine nåværende Volvo TAMD 60 C har jeg ikke etterfylt noe i de årene jeg har hatt den, og merker vel heller ikke at det synker noe på pinnen. Så her er nok forbruket av olje null eller veldig nære null. Har kjørt over 50 timer denne sesongen - så det er vel kanskje på tide å sjekke pinnen igjen - sjekket vel på omlag 25 timer og da var det ikke borte noe. Bil er vel ikke relevant sammenligning, men min Volvo v70 bruker ingenting. Alle VW jeg har hatt har brukt mye allerede fra de rullet ut av butikken som helt nye - både bensin og dieselmotorene Redigert 12.Juni.2014 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Sakset dette på drevia.se for noen år tilbake: Vid stationär drift brukar man mäta oljeförbrukningen i gram per hk och timme (g/hkh). Normalvärdet för Volvo Penta motorer är 0,50-1,00 g/hkh. Ett annat sätt att bedöma oljeförbrukningen är att mäta hur mycket olja som motorn förbrukar per 100 L bränsle.Exempel: En motor har en oljeförbrukning av 0,6 L per 100 L förbrukat bränsle.0,6 L olja / 100 L bränsle = (0,6 / 100) x 100 (%) = 0,60%Normalvärdet ligger inom spannet 0,25 - 0,75 %. Ved å sammenholde smøreoljeforbruk med drivstoff-forbruk vil man hensynta graden av belastning på motoren. Selv behøver jeg ikke å etterfylle olje i løpet av en normal sesong på 60-70 motortimer (VP D6-370), selv om nivået på peilepinnen minker noe i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sap_2000 Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 En motor som bruker 0,6 liter olje pr 100 liter diesel ville jeg sagt hadde et problem. Tipper det er svada-grense som er satt høyt for å forhindre reklamasjoner. Som et eksempel brukte vi ca 1000 liter diesel på turen vår hjem fra Nederland. Oljeforbruk = ikke målbart. Hadde jeg måttet etterfylle 6 liter olje på veien hjem hadde jeg skjønt at jeg hadde kjøpt katta i sekken. Eller en 45 foter med 2x500hk som kanskje kunne svidd 5000 liter på samme tur. 30 liter olje normalt??? På samme måte som i bilverden hvor det alltid har stått i boka at intil1 liter olje pr 100 mil liksom skal være innenfor normalen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
eysteind Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 VP41P: ser at oljemengda minker iløpet av sesongen, men har aldri måtte etterfylle iløpet av 100timer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.