Jump to content

Hva er normalt motoroljeforbruk på dieselmotorer til båt?


Gabi

Recommended Posts

For nysgjerrigheten sin skyld hadde det vært fint om dere kunne oppgi hvor mye olje dieselmotoren deres bruker. Gjerne i ca antall desiliter per hundre timer kjørt eller annen relevant benevning. Forbruk varierer selvsagt med pådrag, så skriv gjerne også type kjøring, feks "mest dorging","blandet kjøring dorging/i plan 50%/50%" etc. Type motor må selvsagt oppgis, samt årsmodell og antall timer og type båt.

 

Min 98-modell VP KAMD43-P i en Scand Baltic 85-modell med ca 1200timer tror jeg bruker 1-1,5liter per 100timer med blandet kjøring enten under 1600rpm eller med ca 3000rpm.

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Cummins QSB 5,9 230hk. Ikke målbart forbruk med blandet kjøring de ca 80 timene jeg har kjørt hittil i år.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

De motorene jeg har hatt har ikke hatt målbart forbruk mellom oljeskift. Det er alt fra Volvo Penta Tamd22, Vp 2003, Vp 2001, Yanmar (ca 90 hk), Bukh Dv 36...noen glemt. De fleste har sittet i seilbåt, med varierende antall timer mellom oljeskift dog ikke over ca 200. Det skal sies at disse motorene sjeldent har gått med "høy" belastning, da farten har vært begrenset av skrogformen, og lite vann blir "flyttet" på, kombinert med relativt lettdrevne skrog.

Link to post

Har en Leyland (BMC) på 36 hk, som er bortimot 40 år gammal, men jeg har bare hatt den det siste året. Veit ikke hvor mange timer den har gått, men det er vel ikke få, og båten den sitter er en tung snekke, som gjør at den kan ha blitt kjørt med høy belastning (opp mot 3000 omdr) opp igjennom sin levetid, hvis noen ville ha doningen opp i over 5,5 knop.

Motoren ryker litt, men har ikke noe oljeforbruk som er merkbart på peilepinnen. Men eksosen lukter litt, så jeg mistenker at den brenner noe olje likevel, og at det kommer noe diesel i oljen som kompenserer for det.

Har skiftet oljeforinger ved ventilene i topplokket i vinter, men den ryker ikke vesentlig mindre av den grunn. Er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere dette videre (kan jo være en justeringssak på dieselpumpa også, kanskje?), men foreløpig slår jeg meg til ro med at min motor ryker mindre enn en del andre tilsvarende motorer jeg har sett klipp fra bl a her på forumet, og den fungerer ellers greit. Så da får jeg bare leve med den litt stramme eksoslukta en stund til.

Så kortversjonen er at jeg ikke kan påvise noe oljeforbruk, men jeg tror motoren bruker litt likevel.

Link to post

Det normale er at det ikke skal være nødvendig å etterfylle olje mellom oljeskift,

men det behøver heller ikke være noe unormalt om en må.

 

Nivået på peilepinnen er ut fra at motoren er i vater og en kan vel si at fyller en opp til øvre merke

vil motoren "slutte" å bruke olje når den kommer til 1/2 -1/4 generelt sett.

Jeg lærte en gang i tiden at 1/2 på peilepinnen var ok.

Nå står de fleste båtmotorer mer eller mindre på skrå og har en peilepinnen i forkant blir det fort for mye

olje i sumpa i bakkant av motoren.

Har du peile pinnen i forkant fyll bare til 1/4 så tenker jeg at oljeforbruket minker.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Min Ford/Sabb 2728t har ikke merkbart oljeforbruk.

 

Min forrige båt, en Tresfjord 28, hadde en slik Perkins 4.108 på 49 HK. Denne brukte endel, først og fremst når jeg ga på litt på langturer. Vet ikke helt hvor mange timers bruk, men jeg kunne nok fylle på 2 - 3 liter i løpet av en sesong. Men slik tror jeg var vanlig med disse?

Link to post

På min forrige båt brukte en Ford 2704 nok 3-4-5 liter i sesongen avhengig av driftstid. Husker ikke helt presist - men det var i allefall litt rutine i å helle på en skvett jevnlig. Mine nåværende Volvo TAMD 60 C har jeg ikke etterfylt noe i de årene jeg har hatt den, og merker vel heller ikke at det synker noe på pinnen. Så her er nok forbruket av olje null eller veldig nære null. Har kjørt over 50 timer denne sesongen - så det er vel kanskje på tide å sjekke pinnen igjen - sjekket vel på omlag 25 timer og da var det ikke borte noe.

 

Bil er vel ikke relevant sammenligning, men min Volvo v70 bruker ingenting. Alle VW jeg har hatt har brukt mye allerede fra de rullet ut av butikken som helt nye - både bensin og dieselmotorene

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Sakset dette på drevia.se for noen år tilbake:

 

 

Vid stationär drift brukar man mäta oljeförbrukningen i gram per hk och timme (g/hkh). Normalvärdet för Volvo Penta motorer är 0,50-1,00 g/hkh. Ett annat sätt att bedöma oljeförbrukningen är att mäta hur mycket olja som motorn förbrukar per 100 L bränsle.

Exempel: En motor har en oljeförbrukning av 0,6 L per 100 L förbrukat bränsle.

0,6 L olja / 100 L bränsle = (0,6 / 100) x 100 (%) = 0,60%

Normalvärdet ligger inom spannet 0,25 - 0,75 %.

 

Ved å sammenholde smøreoljeforbruk med drivstoff-forbruk vil man hensynta graden av belastning på motoren.

 

Selv behøver jeg ikke å etterfylle olje i løpet av en normal sesong på 60-70 motortimer (VP D6-370), selv om nivået på peilepinnen minker noe i løpet av sesongen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

En motor som bruker 0,6 liter olje pr 100 liter diesel ville jeg sagt hadde et problem.

Tipper det er svada-grense som er satt høyt for å forhindre reklamasjoner.

 

Som et eksempel brukte vi ca 1000 liter diesel på turen vår hjem fra Nederland. Oljeforbruk = ikke målbart. Hadde jeg måttet etterfylle 6 liter olje på veien hjem hadde jeg skjønt at jeg hadde kjøpt katta i sekken.

Eller en 45 foter med 2x500hk som kanskje kunne svidd 5000 liter på samme tur. 30 liter olje normalt???

 

På samme måte som i bilverden hvor det alltid har stått i boka at intil1 liter olje pr 100 mil liksom skal være innenfor normalen.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...