skhauge Startet 10.Juni.2014 Del på Facebook Startet 10.Juni.2014 I min båt har eg versjonen med "skru hjul" der eg kan slå på varme/vifte. Ved denne står og termostat. Problemet er at termostat står fremme i båt, mens vi nesten alltid ønsker å få regulert varme bak i båt der vi sitter. Dette fungerer dårlig i dag. Ideelt sett kunne det vært slik at eg stilte varmer til å levere for eksempel 30% effekt. I dag går varme på maks, og det blir for varmt ute. Når det endelig roer seg, etter eg justerer "hjulet" så går den stort sett alltid av. Så lenge vi har unge® som skal sove i stikkøy er det greit å kunne lukke dør til cabin, men da funker ikkje termostat. Finnes det en løsning på dette? Vil en digital modulator fungere bedre? har og tenkt på termostat inne og ute så en vendebryter der eg velger hvilken termostat som skal styre varmeren. Her er sikkert mange som har hatt samme erfaringer, så alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Baatnerd Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Hei, vi hadde en Ebersprächer D5 med digital kontroller i den forrige båten. Den fungerte svært godt! Den "nye" båten vi har kjøpt, har skru-hjulet som du beskriver, og denne skal skiftes ut til digital kontroller. Såvidt jeg vet finnes det ingen kontrollere hvor du stiller inn effekten på et av varmetrinnene. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Er vel berre å bestille en digital modulator uansett. Den kan eg jo lese av feilkoder på og. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Vi har også hatt dette problemet, at det rett og slett blir for varmt. Vi hadde laget et system med servoer som styrte Y-spjeldene, slik at jeg kunne regulere disse elektronisk. Det fungerte veldig greit, men hadde iblant fremdeles problemer med for mye varme. Syslet da med tanken på en "dumping" ventil ut av båten, men kom aldri så langt til å få gjort det. I dag har vi en annen båt, og løser problemet med å sette opp vinduene i salongen (der også termostaten sitter), som "dumping" ventiler, og har fin varme foran og ute. Ikke så bra hvis det regner... Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Eberspächer luftvarmere av nyere typer med "miniregulator" skal ha montert en temp.sensor der hvor man ønsker å regulere temperaturen. Er denne ugunstig plassert kan det bli problemer med innstilling av ønsket temp. der man oppholder seg. Løsningen kan f.eks. være og omplassere sensoren, eller montere en til ( eller flere) på annet sted, og bruke en vender for å bestemme hvor temp. skal føles. Husk bare på at den skal føle kun på en av gangen. Dette kan også gjøres med modulator 801. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Eberspächer luftvarmere av nyere typer med "miniregulator" skal ha montert en temp.sensor der hvor man ønsker å ".............. Hos meg mener jeg sensoren er en del av 801-kontrolleren. Flagra ny D5 fra Seatronic. Plassering av 801 er derved referansepunktet......tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 (redigert) I modulator 801 er det en temp.sensor for visning av romtemp. der den er montert, og en temp.sensor som varmer regulerer mot, men det kan også monteres separat sensor dersom det er mer hensiktsmessig, alt. også en vender mellom sensorene, f.eks. innebygget sensor i modulator for bruk i cockpit på dagtid og en sensor i sovecabin for bruk om natten. Redigert 10.Juni.2014 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Eg kjøpte en Easystart R+ og håper dette vil fungere, samt eg vil tenke på å flytte termostaten eller montere en ute og en inne for valgfri bruk. Får teste når eg får R+. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.