Jump to content

luft i dieselsystemet


alnorbåt

Recommended Posts

Hei Alnorbåt,

 

Velkommen i dette utmerkede forum.

 

Kjekt å se en "Alnorbåt" forresten, jeg husker godt da disse ble produsert - i ungdomsdagene mine på Karmøy.....

 

Angående ditt problem med luft, så er det ikke lett å ha noen kontant oppfatning med så lite opplysninger. Men det første jeg ville ha sjekket er returen fra dysene; går den helt tilbake til tanken, eller har man 'lurt seg til' å legge den inn på f.eks et filter?

 

Det neste jeg ville ha sjekket er mulighetene for at fødepumpen suger luft et eller annet sted på lavtrykkssiden, kanskje en defekt pakning eller en løs nippel?

 

Lykke til med letingen - og båten!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

.....må alltid lufte for å få start......

Slike lekkasjer er vanskelig å finne - med mindre de er så store at diesel lekker ut et sted......

 

Man må simplethen gå strategisk til verks. Begynne ved kobling til tanken og helt frem til innsprøyningsdysen.

 

Men, alnorbåt, har det alltid vært sånn siden du kjøpte båten eller er det noe som har oppstått etter en reparasjon / utskifting / service / filterskift, etc. i dieselsystemet?

 

Slet med samme problemet på min Yanmar 2QM-15 for 2 år siden og holdt på i flere uker. Et tips er å skifte dieselslanger fra tank og helt frem til matepumpen (forbi en eventuell vannutskiller?) med gjennomsiktig, oljebestandig plastslange. Sjekke alle banjo-koblinger (kobberpakning?), lufteskruen på dieselfilter og på vannutskiller. Sjekke O-ringen og gjengen på dieselfilterkoppen (hvis det er en slik filterholder)

Vanligvis er det slik at hvis luft kommer inni systemet, så pleier det å "svette" diesel ut. Gå over alle koblinger, atc. med tørrt, hvitt tørkepapir - det pleier å røpe synderen.

 

I mitt tilfelle viste det seg at returdieselen som gikk tilbake til toppen av dieselfilteret som var synderen. La om returen direkte til tanken og problemet var løst.

 

Lykke til!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Er der ikke en "ventil" som hindrer dieselen å sige tilbake mot tanken? Det hender at denne går i stykker og da kan det være vanskelig å få start hvis motoren har stått en stund. Hvis du starter motoren og så stopper den igjen starter den da hvis du prøver å starte den på nytt etter et par minutter?? Er svaret JA, så tror jeg at dieselen siger tilbake mot tanken og at du ikke får start hvis du venter flere timer før du prøver. Kjenner ikke motortypen din, men jeg har vært ute for det samme med dieselmotor i lastebil. :headbang:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

hei,takk for tips.Har skiftet slange fra tank og til matepumpe,returen går gjennom dieselfilter,har også koplet ut vannutskiller etter tanken.Har kjøpt båten for ca 3 mnd siden,forrige eier sa at han trodde at luftproblemene var over,han skiftet dieselpumpe for ca 7 år siden,når jeg starter er det svetting under dieselpumpen,har skiftet kopperpakkninger.Når maskinen har vært stoppet i ca 15 min,starter motoren i ca 3-4 sek,for så å stoppe igjen,dette tyder på at det ikke er diesel i pumpem,kan pumpen lekke/suge falsk luft.?

Link to post

.....når jeg starter er det svetting under dieselpumpen...

Det høres i hvertfall ut som om du allerede har funnet "synderen", alnorbåt! Svetter det diesel så kan det også komme inn luft.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Om jeg ikke husker helt feil så har denne motoren en fødepumpe med hendel under for manuell pumping. Disse er svært så vanlige på mange dieselmotorer men kan ha en tendens til å lekke. Noen ganger lekker dieselen inn i motoren så om oljenivået stiger er det høyst sannsynlig fødepumpen som er synderen. Nåja, det var nå et lite sidesprang men levetiden på disse pumpene er ikke så allverdens lang og ikke koster de så mye heller. I fødepumpa er der to ventiler som begge vil hindre dieselen å renne tilbake. Renner den tilbake må BEGGE ventilene lekke.

 

Zalometoden har jeg ikke særlig tro på da den virker bare når luft lekker UT. Dieselslanger kan lekke luft INN uten at diesel lekker ut.

 

Som andre har nevnt så kan det være lurt å sette på gjennomsiktige slanger inn på innsprøytningspumpa og gjerne også inn på filteret. Du må vært 100% sikker på at du ikke får smuss inn i systemet når du setter på slangen til innspr.pumpa da du her er etter siste filter!!!! Disse slangene kan godt være provisoriske til du har funnet lekkasjen og deretter skifte tilbake til vanlige slanger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

........,når jeg starter er det svetting under dieselpumpen,har skiftet kopperpakkninger.......

Denne svettingen må komme fra et sted, og det stedet bør du satse på å finne!

 

Det er neppe selve 'pumpehuset' som har lekkasjen, det er nok en kobling - eller som SveinHa er inne på: matepumpen.

 

Men som sagt: finn opprinnelsen til 'svettingen'. Det burde hjelpe å tørke fullstendig rent og tørt, for så å lyse og myse for å finne ut hvor dråpene kommer fra - sannsynligheten er meget stor for at også luft kan slippe inn samme veien.

 

Uavhengig av dette ville jeg nok ha gjort noe med den returen som går inn på filteret, disse har nemlig en lei tendens til å føre luft tilbake til systemet. Bare for eksperimentet sin del kan du jo la returen gå via en slange til et separat spann. Hovedsaken er at du får eliminert returen som en mulig syndebukk.

 

Lykke til med jakten!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hvis det kommer luft inn i systemet må lekkasjen ligge lavere enn dieselnivået i tanken. Hvis ikke vil det komme diesel ut.

Kan du fylle tankene så mye at nivået kommer over alle rør, koblinger og pumpe, for deretter å se om det lekker ut diesel/problemet blir borte?

Hvis ikke du kan fylle så mye anbefaler jeg å sette en liten tank / kanne på dekk - høyest mulig og prøve om problemet forsvinner og evt om det lekker noe sted.

 

Det vil alltid være mikroskopiske bobler i dieselen, og hvis returen går inn på filteret uten å gå videre til tank, så vil det samles luft i filteret. CAV har imidlertid noen filterholdere som er beregnet på at en kjører returen inn på filteret, igjennom en struping og i retur til tanken igjen. Det ligger i tilfelle to slanger mellom tank og filter.

 

Hvis du har den lille nikkepumpen som er tidligere omtalt kan det være lekkasje i pakningen under lokket. Her er det mulig å suge inn luft uten at diesel renner ut igjen.

Spesielt vil tettingen rundt skruen i midten avv lokket være utsatt for lekkasje.

 

Alle vanlige lekkasjesprayer indikerer at noe kommer ut av et hull, og vil ikke vise at noe går inn. Bobler ikke ut noe da..

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post

takk for tips trophy og alle dere andre.Dieselpumpen går sikkert an å overhale,ifølge forrige eier ble den kjøpt ny for ca 7 år siden,dette har jeg sjekket,og det stemmer,har vel egentlig ikke helt tro på at pumpen trenger overhaling,men det jeg har sett er at det svetter diesel under pumpen,problemet er at det er nesten helt umulig å komme til,dette problemet er vel kjent for flere.Har båten stående i hagen,og den står framoverbøyd,derfor er det ikke mulig å se hvor dieselen kommer fra,den kan komme lenger bakfra,dvs i røren som går til den ene dysen.Har tenkt å starte den og prøve å komme til med speil under for å se hvor den event.lekker.Har i dag levert inn en slange som må kneppes,den skal inn på matepumpen.La returen gå til tanken høres logisk ut,men et spørsmål"den går nå til dieselfilteret og derfra til tanken,men det er 4 slanger fra dieselfilteret,er derfor litt usikker på hva som går til hva,noen som kan forklare dette enkelt.?

Link to post

.....men det jeg har sett er at det svetter diesel under pumpen,problemet er at det er nesten helt umulig å komme til,dette problemet er vel kjent for flere.

<{POST_SNAPBACK}>

Min svigerfar hadde samme motor og den svettet også under pumpen. Det viste seg at mellom pumpa og adapter/nipler til dyserør var der en stålskive som var sprukket. Dette var ikke mulig å se men ble lokalisert med en eller annen form for sprekksøker. Motoren gikk greit men der ble noe dieselsøl av det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

....La returen gå til tanken høres logisk ut,men et spørsmål"den går nå til dieselfilteret og derfra til tanken,men det er 4 slanger fra dieselfilteret,er derfor litt usikker på hva som går til hva,noen som kan forklare dette enkelt.?

Nå kjenner jeg ikke til din motor spesiellt, men vanligvis så går det et "oppsamlingsrør" fra toppen av 1. dysen til den neste, og derfra videre til den neste, osv. Ved enden på dette røret går dette da til toppen av dieselfilteret (vil jeg tro, ut i fra din beskrivelse, hittil...). Det er bare å koble fra denne koblingen på toppen av dieselfilteret, tre over en romslig slange og stikke slangen ned i en tom 4-liters plastdunk. Ikke vær redd, vanligvis så går det ikke så mye i retur, likevel. Dette bare for å prøve om det er her feilen ligger. Koblingspunktet på toppen av dieselfilteret må du selvfølgelig tette med en blindplugg og tilhørende skive under.

 

Så kan du jo prøve og se om det hjelper.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei Svein Ha,takk for tipset,dette hørest ut til å likne litt på problemet mitt,måtte denne skiftes eller ble det bare kjørt videre,eller var det også luft i systemet.?

<{POST_SNAPBACK}>

Måtte skiftes. Kan ikke koste allverden. Han hadde ikke andre problemer som tungstartet o.l.

 

Han hadde denne motoren i noe sånt som drøyt 25 år og bruker båten MYE. Da han fant ut det var på tide å skifte motor klarte han å spore opp en fabrikkny identisk motor som hadde stått lagret i originalemballasje i et par tiår. Kjøpte den for som han sa "Noen bedre motor kunne han ikke få!" Selv om du sliter litt nå så har du en god motor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hallo Svein Ha.

Takk for tipset,dette høres ut som om det kan likne på mitt problem,greier du å sjekke opp om dette kan skiftes uten at hele pumpen skrues ned,siden dett ligger i bakre kant av pumpen,og om det er mulig å se lekkasjen med et ev.speil når motoren går.Takknemlig for svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Den skiven jeg nevnte ligger mellom selve pumpa og de 4 adapterene/vinkelniplene som de 4 dyserørene er skrudd inn i. Det var ikke mulig å se sprekken men så vidt jeg husker var det tydelig å se hvor lekkasjen var. Arbeidet kunne rimelig greit gjøres uten demontering. Er ikke så sikker på om det er samme lekkasjen du har.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...