Gew77 Startet 10.Juni.2014 Del på Facebook Startet 10.Juni.2014 Vi ser på ny båt om dagen. Øverst på lista står Scand Baltic - vi snakker da om 80 tallsmodellene for vår lommebok. Balticen er helt klart den som tiltaler oss mest pga at den oppfyller de fleste av våre ønsker mtp plass, liggeplasser mm Men når jeg søker på Finn ligger den ofte 100K over andre båter med tilsvarende str og løsninger - selv om den ikke nødvendigvis ser strøken ut. Ser ikke ut til at omsetningshastigheten på Balticene er vesentlig høyere enn for andre heller.. Spm mitt er er Balticen verdt så mye mer enn de andre? Med "de andre" mener jeg f.eks Nidelv 28 Tresfjord 29 ++ Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 og Fjord 880 :-) Baltic har alltid ligget litt høyere i pris og den er populær. Om man ikke har behov for alle sengeplassene ville jeg valgt Fjord 880(igjen). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Møkkalasset Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Balticen er betydelig større enn de nevnte. Den gamle heter jo 29, mens nyere utgaver heter 32. Dessuten er Balticen bredere enn de nevnte hele veien, og det merkes om bord. Vi er også i tanker om å bytte til Baltic, men hadde bl.a. her på BP lest mye positivt om Skagerak 900/Ramin 30. Ikke minst pga hekkport. For nysgjerrigheten reiste vi og tittet på en. For en nedtur! Ville ikke ha byttet ut Agderen 840n med den for alt i verden. Og i sammenligning med Baltic enda mindre. Så båtlengde er så mangt. Raminen var mye smalere, lavere, hadde mye smalere dollbord o.s.v. Moralen er : Sjekk båtene fysisk mot hverandre. Mål i fot og meter sier lite. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Tviler på at Balticen er større en Fjord 880, men løsningene er forskjellige og sengeplassene færre i Fjord 880 mens byssa og "salongen" i akterkabinen er enorm til å være en båt i denne klassen: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/brukttest-fjord-880 (Nidelv 28 og Tresfjord 29 er en del mindre som du sier Møkkalasset) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Møkkalasset Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 (redigert) Balticen er vitterlig 7 cm bredere. Dog ingen tvil om at en Fjord 880 er en romslig båt, men den virker på meg til å ha litt mer tungvinn adkomst til badeplattform enn Baltic. Fjord har targabøyle, det er et pluss. Fatter ikke hvorfor Scand ikke kom med dette for lenge siden. Kjempefordel i forhold til fleksibel bruk av kalesje. Redigert 10.Juni.2014 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Om man går på dollbordet så er det stige ned til plattformen, men disse 80-talls aktercabinbåtene er "klatre-stativer" uansett hvor man er i båten. Det ble til at mitt viktigste punkt ved handel av ny båt, var enkel passasje til badeplattform uten å måtte klatre over noe. Viktig var også takhøyden da jeg er 1.90 lav.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
finnmarken Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Spm mitt er er Balticen verdt så mye mer enn de andre? Med "de andre" mener jeg f.eks Nidelv 28 Tresfjord 29 ++ Mitt svar er entydig. Nei, Balticen er ikke så mye mer verdt. Jada, det er en fin og praktisk båt, men har ikke mange nok fordeler i forhold til f eks den nevnte Fjord 880. Hvis den i det hele tatt har noen fordeler da? Scand Baltic vs Fjord 880 (tenker da på 80-talls modellene) Baltic: Flere sengeplasser + Større forcabin + Penere linjer + Kjøkken ute + Svake og "varme" motorer - Endel av dem er halvfabrikat og dermed er noen av dem litt "jalla" Litt liten plass oppå akterkabinen Fjord 880: Sterk motor og god fart (nesten like bra fart som moderne Balticer) + Stor AC som gir romfølelse + God plass oppå AC -kan f eks sitte der med stoler + Targabøyle + Alle er fabrikkbygde + Litt mindre pene linjer - Færre sengeplasser - 80-talls Baltic er svært overpriset. Nyere Baltic, spesielt etter at de fikk 290 HK Yanmar, er mye båt for penga. Jeg har selv en 84 mod Fjord 880 som jeg er meget godt fornøyd med, men for å fornye meg litt kunne jeg godt ha funnet på å bytte den mot en nyere Baltic med 290 Yanmar. Baltic fra 80-tallet blir altfor dyrt. Fine de også, men det blir lite båt for penga. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Fjord 880: Litt mindre pene linjer - Her er kona sterkt uenig med deg. Hun synes Baltic 29 så ut som den var 10 år eldre enn Fjord 880 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
finnmarken Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Joda Vanntro, jeg er jo egentlig enig med kona di da. Men jeg tenkte at litt må vi gi Baltic-fansen. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Henger meg på her og. Er i samme båt :) som dere. Skal ha ny båt vi også, og balticen melder seg som en som dekker nesten alle behov. Men er du ikke skeptisk på og bruke 3-400 båtpenger på en så gammel båt. Syns de er utrolig høyt priset. Om du eier en sånn i 8-10 år, så har du en 40 år gammel båt. Får man solgt det og til hvilken pris? Lykke til, følger spent Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Balticen er betydelig større enn de nevnte. Den gamle heter jo 29, mens nyere utgaver heter 32. Dessuten er Balticen bredere enn de nevnte hele veien, og det merkes om bord. Vi er også i tanker om å bytte til Baltic, men hadde bl.a. her på BP lest mye positivt om Skagerak 900/Ramin 30. Ikke minst pga hekkport. For nysgjerrigheten reiste vi og tittet på en. For en nedtur! Ville ikke ha byttet ut Agderen 840n med den for alt i verden. Og i sammenligning med Baltic enda mindre. Så båtlengde er så mangt. Raminen var mye smalere, lavere, hadde mye smalere dollbord o.s.v. Moralen er : Sjekk båtene fysisk mot hverandre. Mål i fot og meter sier lite. Hei Baltic er Baltic, uanset ny eller gammel er den 29 fot. Kun Atlantic er 32 eller 35 med baugspyd og badeplattform. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 (redigert) Baltic har vært populære i veldig mange år. Sikkert derfor de ligger prismessig slik de ligger. Og ved sammenligning med andre båter fra den tiden så tipper jeg at de er like relativt sett populære om noen år også. Og dermed kanskje litt dyrere enn andre fortsatt. Følgelig blir det relative verditapet ikke større på Baltic enn de andre tenker jeg. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er og blir en Baltic som trådstarter spør om et bra valg. Den er veldig god i sjøen, går tørt, god å svinge og bakke med i forhold til andre. Den har to drivstofftanker og to vanntanker som er bra som sikkerhet og gir 400l drivstoff og ca 150-170l vann. Det er god plass til en masse bagasje og den bryr seg ikke noe om ar folk går på den ene eller andre siden av båten, krenging er minimalt. Negativt er at lufting fra septik er for dårlig. Man bør bytte til Ø25 lufting og bygge opp senga akter 2-3cm for å få luftingen med stigende fall ut. Vi har gjort det i vår og det er null lukt. Fungerer perfekt. Redigert 10.Juni.2014 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Hei Baltic er Baltic, uanset ny eller gammel er den 29 fot. Kun Atlantic er 32 eller 35 med baugspyd og badeplattform. Reidar Du tok meg nok der ja. Var litt kjapp. Men om ikke det var for balticens innarbeidede navn ville den nok blitt strukket til 32 i typebetegnelse for lenge siden. Er nok det samme med Agder 840 som fortsatt produseres . Ville nok hett 900 eller 920 i dag om ikke modellen hadde vært i markedet i så mange år. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Fjord 880 er også 29 fot. Nyere modeller har vel blitt kalt 930 eller noe sånt, men skroget er uansett 29 fot. Altså samme som en Baltic. Jada Baltic er et bra valg, men er den verdt så mye mer enn tilsvarende? Det var trådstarters spørmål. Jeg mener jo nei når det gjelder 80-talls Baltic. Først og fremst fordi de har lav fart sett i forhold til Fjord 880 og fordi de Volvoene som står i Balticen fra den tida også sliter med varmgang. Ikke bruker de mindre drivstoff heller. Min Fjord marsjer på 20-21 knop med orginalmotoren Ford 2728 t. Hva er marsjfarta på en Baltic med originalmotor fra 1984? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 dra og se på en Atlantic når dere først er ute etter den båttypen. Større overalt innvendig, men føles ikke så mye større bak roret. Tar sjøen mye bedre og har en helt annen følelse i sjø. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Kan du greie deg med mindre volum og lavere marsjfart er Nidelv 28 billigere på alle måter. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Av de alternativene du nevner, så synes jeg faktisk at Baltic'en nesten er verdt såpass mye mer. Men VannTro kommer med et godt alternativ. Ser at flere 880'er ikke ligger noe høyere i pris enn Nidelv og Tresfjord. Av disse er 880'en et lett valg. Også viktig å huske på at Nidelv'en er en veldig våt båt. Men noen 880'er ligger nesten på nivå med Baltic'en i pris, og da er Baltic'en et lett valg... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
VannTro Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Jeg vil anse prisen på en Fjord 880 til å ligge mellom 230.000 og 270.000,- avhengig av tilstand og årsmodell. Hvis ikke blir den nok liggende uten å bli solgt. Dette baserer seg på min egen erfaring av hva markedet er villige til å betale da jeg solgt min i fjor vår. Nå har jeg ikke fulgt med på salget av Baltic, men jeg vil tro de ligger rundt 80-100.000,- høyere i pris. Det synes ikke jeg de forsvarer med mindre det er båter som er gjennomgående pusset opp og meget godt vedlikeholdt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
finnmarken Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Jeg tror mye av dette handler om at alle vet hva en Scand Baltic er, og jeg tror ikke man skal undervurdere dette at mange bevisst eller ubevisst vil ha det andre har. Som eksempel så tror jeg ikke så mange vet at på en Fjord 880 så kan hele familien sitte/ligge oppå aktercabinen. Så ja, en Baltic vil sikkert alltid være dyrere enn en Fjord 880, men forsvarer de prisen? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 (redigert) Vet ikke om denne er solgt, men ? Fjord 880 i Polar 310 utgave: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42323314 Annonsen er gammel. Men meget flott båt ! (Yanmar 290, drar jo ikke inntrykket ned akkurat) Redigert 11.Juni.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Flott båt til 599 000,- med en 2010 mod Yanmar 290 HK (60 timer). Hvis den ikke er solgt så får du den sikkert enda billigere. Ja, det er et godt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Det som vanligvis er en bra fremgangsmåte er å først surfe på Finn.no innenfor størrelse og pris man ønsker. Deretter finne noen alternativer og sammenligne. Så kan man snevre ned til et par-tre alternativer. Deretter plukke ut det antatte beste kjøpet av alternativene og gå på befaring på disse. Da blir det lettere å vurdere hva man til sist er det beste kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Den er solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Den er solgt. Hehe.., ringte du på den ? Jeg hadde ikke bred nok båtplass, om ikke hadde jeg tatt en titt i fjor før jeg kjøpte 280'en. Jeg har blitt kjempeglad i Marexen, forresten. Veldig enkel å ha med å gjøre ! Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Sendte mail. :) likte motor/årsmodell! Men solgt. Ikke kommet noen marexer med stor nok motor, men syns de virket litt trange ved sniktitt så har endt opp med og utvide søket igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.