Jump to content

Scand Baltic vs andre i samme alder og størrelse


Gew77

Recommended Posts

Vi ser på ny båt om dagen.

 

Øverst på lista står Scand Baltic - vi snakker da om 80 tallsmodellene for vår lommebok.

 

Balticen er helt klart den som tiltaler oss mest pga at den oppfyller de fleste av våre ønsker mtp plass, liggeplasser mm

 

Men når jeg søker på Finn ligger den ofte 100K over andre båter med tilsvarende str og løsninger - selv om den ikke nødvendigvis ser strøken ut.

Ser ikke ut til at omsetningshastigheten på Balticene er vesentlig høyere enn for andre heller..

 

Spm mitt er er Balticen verdt så mye mer enn de andre?

 

Med "de andre" mener jeg f.eks

Nidelv 28

Tresfjord 29

++

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

og Fjord 880 :-)

Baltic har alltid ligget litt høyere i pris og den er populær. Om man ikke har behov for alle sengeplassene ville jeg valgt Fjord 880(igjen).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Balticen er betydelig større enn de nevnte. Den gamle heter jo 29, mens nyere utgaver heter 32. Dessuten er Balticen bredere enn de nevnte hele veien, og det merkes om bord. Vi er også i tanker om å bytte til Baltic, men hadde bl.a. her på BP lest mye positivt om Skagerak 900/Ramin 30. Ikke minst pga hekkport. For nysgjerrigheten reiste vi og tittet på en. For en nedtur! Ville ikke ha byttet ut Agderen 840n med den for alt i verden. Og i sammenligning med Baltic enda mindre. Så båtlengde er så mangt. Raminen var mye smalere, lavere, hadde mye smalere dollbord o.s.v. Moralen er : Sjekk båtene fysisk mot hverandre. Mål i fot og meter sier lite.

Link to post

Tviler på at Balticen er større en Fjord 880, men løsningene er forskjellige og sengeplassene færre i Fjord 880 mens byssa og "salongen" i akterkabinen er enorm til å være en båt i denne klassen: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/brukttest-fjord-880

(Nidelv 28 og Tresfjord 29 er en del mindre som du sier Møkkalasset)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Balticen er vitterlig 7 cm bredere. :smiley: Dog ingen tvil om at en Fjord 880 er en romslig båt, men den virker på meg til å ha litt mer tungvinn adkomst til badeplattform enn Baltic. Fjord har targabøyle, det er et pluss. Fatter ikke hvorfor Scand ikke kom med dette for lenge siden. Kjempefordel i forhold til fleksibel bruk av kalesje.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post

Om man går på dollbordet så er det stige ned til plattformen, men disse 80-talls aktercabinbåtene er "klatre-stativer" uansett hvor man er i båten.

Det ble til at mitt viktigste punkt ved handel av ny båt, var enkel passasje til badeplattform uten å måtte klatre over noe. Viktig var også takhøyden da jeg er 1.90 lav....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

 

Spm mitt er er Balticen verdt så mye mer enn de andre?

 

Med "de andre" mener jeg f.eks

Nidelv 28

Tresfjord 29

++

Mitt svar er entydig. Nei, Balticen er ikke så mye mer verdt. Jada, det er en fin og praktisk båt, men har ikke mange nok fordeler i forhold til f eks den nevnte Fjord 880. Hvis den i det hele tatt har noen fordeler da?

 

Scand Baltic vs Fjord 880 (tenker da på 80-talls modellene)

 

Baltic:

Flere sengeplasser +

Større forcabin +

Penere linjer +

Kjøkken ute +

Svake og "varme" motorer -

Endel av dem er halvfabrikat og dermed er noen av dem litt "jalla"

Litt liten plass oppå akterkabinen

 

Fjord 880:

Sterk motor og god fart (nesten like bra fart som moderne Balticer) +

Stor AC som gir romfølelse +

God plass oppå AC -kan f eks sitte der med stoler +

Targabøyle +

Alle er fabrikkbygde +

Litt mindre pene linjer -

Færre sengeplasser -

 

 

80-talls Baltic er svært overpriset. Nyere Baltic, spesielt etter at de fikk 290 HK Yanmar, er mye båt for penga.

 

Jeg har selv en 84 mod Fjord 880 som jeg er meget godt fornøyd med, men for å fornye meg litt kunne jeg godt ha funnet på å bytte den mot en nyere Baltic med 290 Yanmar. Baltic fra 80-tallet blir altfor dyrt. Fine de også, men det blir lite båt for penga.

Link to post

 

Fjord 880:

Litt mindre pene linjer -

 

 

Her er kona sterkt uenig med deg. Hun synes Baltic 29 så ut som den var 10 år eldre enn Fjord 880

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Henger meg på her og. Er i samme båt :) som dere. Skal ha ny båt vi også, og balticen melder seg som en som dekker nesten alle behov. Men er du ikke skeptisk på og bruke 3-400 båtpenger på en så gammel båt. Syns de er utrolig høyt priset. Om du eier en sånn i 8-10 år, så har du en 40 år gammel båt. Får man solgt det og til hvilken pris? Lykke til, følger spent

Link to post

Balticen er betydelig større enn de nevnte. Den gamle heter jo 29, mens nyere utgaver heter 32. Dessuten er Balticen bredere enn de nevnte hele veien, og det merkes om bord. Vi er også i tanker om å bytte til Baltic, men hadde bl.a. her på BP lest mye positivt om Skagerak 900/Ramin 30. Ikke minst pga hekkport. For nysgjerrigheten reiste vi og tittet på en. For en nedtur! Ville ikke ha byttet ut Agderen 840n med den for alt i verden. Og i sammenligning med Baltic enda mindre. Så båtlengde er så mangt. Raminen var mye smalere, lavere, hadde mye smalere dollbord o.s.v. Moralen er : Sjekk båtene fysisk mot hverandre. Mål i fot og meter sier lite.

Hei

Baltic er Baltic, uanset ny eller gammel er den 29 fot. Kun Atlantic er 32 eller 35 med baugspyd og badeplattform. Reidar

Link to post

Baltic har vært populære i veldig mange år. Sikkert derfor de ligger prismessig slik de ligger. Og ved sammenligning med andre båter fra den tiden så tipper jeg at de er like relativt sett populære om noen år også. Og dermed kanskje litt dyrere enn andre fortsatt. Følgelig blir det relative verditapet ikke større på Baltic enn de andre tenker jeg.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er og blir en Baltic som trådstarter spør om et bra valg. Den er veldig god i sjøen, går tørt, god å svinge og bakke med i forhold til andre. Den har to drivstofftanker og to vanntanker som er bra som sikkerhet og gir 400l drivstoff og ca 150-170l vann. Det er god plass til en masse bagasje og den bryr seg ikke noe om ar folk går på den ene eller andre siden av båten, krenging er minimalt.

 

Negativt er at lufting fra septik er for dårlig. Man bør bytte til Ø25 lufting og bygge opp senga akter 2-3cm for å få luftingen med stigende fall ut. Vi har gjort det i vår og det er null lukt. Fungerer perfekt.

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Hei

Baltic er Baltic, uanset ny eller gammel er den 29 fot. Kun Atlantic er 32 eller 35 med baugspyd og badeplattform. Reidar

Du tok meg nok der ja. Var litt kjapp. Men om ikke det var for balticens innarbeidede navn ville den nok blitt strukket til 32 i typebetegnelse for lenge siden. Er nok det samme med Agder 840 som fortsatt produseres . Ville nok hett 900 eller 920 i dag om ikke modellen hadde vært i markedet i så mange år.

Link to post

Fjord 880 er også 29 fot. Nyere modeller har vel blitt kalt 930 eller noe sånt, men skroget er uansett 29 fot. Altså samme som en Baltic.

 

Jada Baltic er et bra valg, men er den verdt så mye mer enn tilsvarende? Det var trådstarters spørmål.

 

Jeg mener jo nei når det gjelder 80-talls Baltic. Først og fremst fordi de har lav fart sett i forhold til Fjord 880 og fordi de Volvoene som står i Balticen fra den tida også sliter med varmgang. Ikke bruker de mindre drivstoff heller. Min Fjord marsjer på 20-21 knop med orginalmotoren Ford 2728 t. Hva er marsjfarta på en Baltic med originalmotor fra 1984?

Link to post

Av de alternativene du nevner, så synes jeg faktisk at Baltic'en nesten er verdt såpass mye mer. Men VannTro kommer med et godt alternativ. Ser at flere 880'er ikke ligger noe høyere i pris enn Nidelv og Tresfjord. Av disse er 880'en et lett valg. Også viktig å huske på at Nidelv'en er en veldig våt båt. Men noen 880'er ligger nesten på nivå med Baltic'en i pris, og da er Baltic'en et lett valg... :smiley:

Link to post

Jeg vil anse prisen på en Fjord 880 til å ligge mellom 230.000 og 270.000,- avhengig av tilstand og årsmodell. Hvis ikke blir den nok liggende uten å bli solgt.

Dette baserer seg på min egen erfaring av hva markedet er villige til å betale da jeg solgt min i fjor vår.

Nå har jeg ikke fulgt med på salget av Baltic, men jeg vil tro de ligger rundt 80-100.000,- høyere i pris. Det synes ikke jeg de forsvarer med mindre det er båter som er gjennomgående pusset opp og meget godt vedlikeholdt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg tror mye av dette handler om at alle vet hva en Scand Baltic er, og jeg tror ikke man skal undervurdere dette at mange bevisst eller ubevisst vil ha det andre har. Som eksempel så tror jeg ikke så mange vet at på en Fjord 880 så kan hele familien sitte/ligge oppå aktercabinen.

 

Så ja, en Baltic vil sikkert alltid være dyrere enn en Fjord 880, men forsvarer de prisen?

Link to post

Det som vanligvis er en bra fremgangsmåte er å først surfe på Finn.no innenfor størrelse og pris man ønsker. Deretter finne noen alternativer og sammenligne. Så kan man snevre ned til et par-tre alternativer. Deretter plukke ut det antatte beste kjøpet av alternativene og gå på befaring på disse. Da blir det lettere å vurdere hva man til sist er det beste kjøpet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...