Jump to content

Raymarine C80 kartkompabilitet

Lademoen

Recommended Posts

Vi har kjøpt en Grandezza 28WA i Tromsø, og planlegger å gå denne ned og hjem til Sunnmøre i ferien. Den er utstyrt med Raymarine C80 kartplotter (OS versjon 4.30) med GPS, RAY49E VHF og radar. Systemet skal også ha AIS, men det ser ikke ut til at dette er koblet opp.

Kartpakken som følger med plotteren er Navionics 49XG (V.01.20). Førsteintrykket her er at denne er noe mangelfull, spesielt da vi skal gå i ukjent farvann langs hele norskekysten. Vi ser da på mulighetene ved å oppgradere til et fullverdig elektronisk kart som vi fullt og helt kan stole på. Det jeg hittil har lært er at det er kun Navionics Gold på CF kort som er kompatibelt med denne kartplotteren, men hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke. Kartversjonen som står i kartplotteren nå er kun ment som et nyttig tillegg til offisielle papirkart (og ikke en erstatning av dette). Det er litt synd og måtte ta med en halv regnskog med papirkart over hele norskekysten i stedet for et solid elektronisk kart i tillegg til et utvalg med papirkart der disse kan være nyttige.

Dette er jo en forholdsvis gammel kartplotter, men finnes det gode elektroniske kart som kan brukes på denne?

Vi hadde i vår ein anna tråd her på bp om nøyaktighet. Eg er usikker på om nokon konkluderte i ettertid. Slik eg husker det fra den tråden så var det nokon kartplottere som ikkje viste alle detaljer før man var ganske langt inne i zoomnivå. Skummelt om man synest man har "passelig" zoom og grei oversikt, men skulle vert ennå eit knepp inn.

Så test det ut på plotteren.

Og selvsagt må du velge inne i menyer at detaljer er slått på.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det kan nokk være mulig at det er litt mindre detaljert,men så er spørsmålet om man har bruk for disse detaljene.I mange tilfeller synes jeg de elektroniske kartene har for mange uvesentlige detaljer f.eks en masse loddskudd som markeres med + og viser dybder på titalls meter. Forøvrig har jeg ikke brukt papirkart på minst 20 år.

Edited by gunped (see edit history)

Det finnes 3 softwareoppdateringer som er nyere enn den på plotteren din. Kartet er vel heller ikke siste versjon. Oppgrader begge til siste versjon. Du kan tegne et ettårig oppgraderingsavtale kalt freshest data for kartbrikka.

Takk for feedback :-) Skal sjekke detaljenivået, men vi prøvde litt frem og tilbake med og uten detaljer. Skal også sjekke det med software og muligens oppgradere denne til nyeste versjon. Har tatt kontakt med leverandør av kart for å se om det finnes nyere kart enn det som står i, og evt om det er stor forskjell.

• 2 weeks later...

Jeg leser nå på Raymarine sine sider at softwareoppgradering på C80 må gjøres med en CF-brikke på under 1GB. Classic-serien til Raymarine har tydeligvis hatt problemer med CF-brikker større enn dette, og de fraråder å bruke CF-brikker som ikke oppfølger dette kravet da det kan gjøre hele oppgraderingsprosessen korrupt. Det er da vel ikke mulig å få tak i en så liten brikke i dag? Det minste jeg finner på nett er 4GB.

Noen som har vært gjennom dette før? Kan denne myten bekreftes/avkreftes?

Hvis du skal ha radar på den er det ikke sikkert du bør oppgradere software - enkelte funksjoner er fjernet. Finnes noe n gamle kommentarer her på BP der man har innstallert gammel versjon igjen