Jump to content

Temperaturalarm - Volvo Penta MD2030

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Jeg har ingen temperaturproblemer - men har mistanke om at temperaturalarmen på min VP MD2030 er ute av stand, og det er ikke en alarm en ønsker å være uten på en båttype som heller ikke har temperaturmåler.

Har prøvd å sette på ny VP buzzer da jeg trodde det var denne som var synderen. Men den virket ikke den nye heller. Det interessante er at når jeg slår på tenninga, så lyser alle alarmlampene, uten temperaturlampen. Altså,- Ingen lyd, og ikke lys i temperaturlampen. Kan her være en sammenheng? Er det noen som har filosofert over dette tidligere, og løst tilsvarende problem? Takker i så fall for tips.

Jeg opplever/har opplevd følgende på vår VP 2030: Temperaturalarmen gikk en gang, da jeg sjekket var 3 av finnene på impelleren borte, og en fjerde hang og slang. Altså ikke så rart at alarmen ulte.

Det er en knapp på panelet som kan brukes til å teste alarmene/lampene. Det er ikke denne som henger litt? Startnøkkelen henger igjen i glødeposisjon hos oss. Den må da vris manuelt tilbake. Hvis den vris for langt derimot, kutter den strømmen til alarmene/lampene. Denne testknappen blir derfor alltid brukt i forbindelse med start for å sjekke at nøkkelen ikke er vridd for langt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvis ikke lampen til temperaturalarmen lyser når du skrur på tenkinga er sansynligvis pæra gåen. Det er en vanlig glødepære

Bare løsne elektronikkenheten (mener det er to skruer på baksiden). Når du rar de. Ut så er det enkel tilgang til alle pærene. Om du ser at de som lyser lyser med forskjellig styrke skyldes det trolig irring i lampesokkelen. Rengjør alle disse når du først har enheten ute

Takker for tips.

Det er nå så med den pæra, ser den knapt i dagslys uansett. Men det er rart at der er ingen lyd. Har prøvd å bytte buzzeren, men der ble fortsatt ingen lyd. Heller ikke om jeg trykker på test-knappen.

Var i kontakt med en VP forhandler i dag - med et par spørsmål. Fikk grei beskjed om at e-post ikke var egnet til feilsøking (?!) og at jeg burde oppsøke en forhandler med båten for å få en diagnose. Lett å si for han - værre for meg som går med 6-7 knop og derfor har en dagsreis, i hver retning, til en forhandler.