Jump to content

Volvo Penta MD 21 saltvanns kjølekrets

BØstrøm

Recommended Posts

Saltvannskretsen på kjølekretsen min er lagt over vannlinjen, og det er montert en "ventet loop" på høyeste punkt helt oppunder dekk. I helgen la jeg merke til saltvann som kom ut av denne, og rant nedover slangen til inntaket på varmeveksleren. Jeg har forstått at dette arrangementet er slik for å tømme kjølevannskretsen når motoren stopper, og tror det blir mindre motstand ved oppstart da...? Dette er jo på trykksiden, så jeg er nesten overrasket over at det ikke har kommet vann der fra dag en. Den andre "vented loopen" jeg har er på sugesiden inn til toalettet, og blander luft i vannet hele tiden. Er en "vented loop" noe mer enn det jeg forstått? Tyder f.eks lekkasjen i luftinntaket på ett unormalt overtrykk fra ferskvannsiden? Det er påfallende hvor mye anoden ved der saltvann går inn i varmeveksleren tærer, mens på motsatt side skjer det overhode ingen ting med anoden. Jeg har byttet innmat i varmeveksleren for 2 år siden da det oppsto lekkasje fra ferskvannside til saltvannsside. Da byttet jeg også vannpumpe på ferskvannside. Nå er det oppstått lekkasje ved inntaket til ferskvannspumpen også, og jeg tror det lekker vann ved termostaten. Dette er jo ting jeg har demontert og remontert. Skar ut pakninger, stanset hull til bolter, smurte med pakning på tube, og dro til. Problemet er jo at man ligger tvekroket på ryggen, og jobber i blinde, med hendene over hodet, og inn i et sort hull kalt "nerri motorn". Vurderer å ta ut hele motorn for skikkelig inspeksjon og utbedring, men er usikker på om fritiden strekker til, da jeg skal på båtferie om en uke og noen dager. Er Volvo Penta bare no dritt. Har erfaring med Caterpillar, som stort sett gikk, og Detroit Diesel, som bare gikk og gikk.En annen ting er jo at hele motorrommet blir fult av smøreolje uten at jeg finner en eneste oljelekkasje. Og til sist, dette er seilbåt, og motoren går max 40 timer i året. Det eneste positive er at den starter, og går pent. Nå har jeg mer eller mindre 3 komplette motorer, den ene overhalt for mindre enn 300 timer siden, men lurer på om det er bryderiet verdt å skru på dette. Innspill mottaes med takk.

1, Vented loop: Denne er til stede for at undertrykk når motoren kjøler ned etter drift ikke skal trekke vann inn i motoren. Hender at disse vakuum-ventilene begynner å lekke. Jeg har laget en orofice med kontinuerlig lekkasje som går rett til dump.

2, Tæring av anoder: Stor tæring kan tyde på at det er en reaksjon til stede. Mulig at det er en elektrisk krets du ikke har kontroll på. Det er gjerne slik at den anoden som har størst belastning tærer først. Når den er ferdig, starter tæringen på neste element i kretsen som i utgangspunktet var mer edel.

3, Motor: Hvor gammel er motoren?

4, Volvo Penta dritt: Tror ikke man kan være så kategorisk. Vet om en del som river seg i håret over CAT.

5, Sort hull: Vi har alle våre sorte hull, ikke spesielt for deg.

1. Hva er dump?

2. Strøm hører ikke hjemme under vann. I hvert fall ikke saltvann.

3. Motoren er fra 81.

4. Detroit Diesel er tingen.

5. Det med sorte hull til folket er jeg enig i. Heldigvis fant Einstein ut at de representerte gravitasjon, og ikke eksplosjon.

1, Dump: I dette tilfellet, vannet går over bord.

2, Strøm: Nei, der burde ikke elektrisk strøm befinne seg, ideelt sett. Men det er nok slik at det kryper rundt der og lager ugang allikevel.

3, Motor: Motoren til Hulda er en avdanket og overhalt bilmotor fra ca. 1985. Går knirkefritt. Amerikaner. Men en motor fra 1981 som ikke har vært ute for full omsorg kan nok vise tegn på svikt.

• 2 weeks later...

Da røyk motorn ut. Bestilte nytt komplett pakningssett fra Ubi trade utenfor Gøtborg. Pakker den om, og setter den antakelig tilbake i båten. Reagerer på at pumpa på ferskvannskretsen har gåent lager etter 2 år, og kanskje 50 timers gange? Der eksosen går ut fra manifold, og sjøvann går inn, var det tæret hull. Er ikke fri for tanken på å bytte motor til splitter ny når den er ute av båten, men innser at dette neppe passer rett inn, og da blir det vel problemer. Fordelen med motoren er at den starter lett, og går pent, så den får vel en sjanse til.

Det er muligens en bakenforliggende årsak til at pumpelageret har gått, disse holder gjerne mange år i slengen. Jeg byttet ferskvannspumpe den gangen jeg overhalte motoren. Og det var i 1998. Siden har pumpen bare stått der. Motoren min går 50 timer i året. Sjøvannsbendet/blandebendet er en forbruksartikkel. Resten av motoren kan være i førsteklasses stand.