Jump to content

Mercruiser 170hk bensin vil ikke starte

TheGambler

Recommended Posts

Har Mercruiser 170hk bensin som ikke vil starte, og kan ikke få hjelp i Marinaen før om 4 uker! Kona og ungene ikke veldig fornøyd :nonod:

Hendelseforløp:

Skulle endelig få startet Marex 2300 Gambler'n med en Mecruiser motor, etter flere uker med sykdom hos barna.

- Far tester om alt virker. Ja, båten starter så skrur av etter 1 minutt for å pakke kona og ungene i båten.

- Prøver å starte igjen, stopper etter ca 10 sekunder

- Prøver å starte igjen, ikke antydning til starting. Prøver og prøver, ikke antydning :confused:

- Lader batteri, prøver på nytt etter en stund

- Prøver å starte, stopper etter ca 10 sekunder

- Prøver å starte igjen, ikke antydning til starting. Prøver og prøver, ikke antydning :confused:

- Tur på badestranden, prøver på nytt, samme hendelsforløpig som forrige gang.

4 sylinders (rekke) Mercruiser med Alpha One drev.

Båten er sjøsatt, og har fulgt samme prosedyre som de siste 4-5 årene.

Skal prøve å løfte drevet så høyt som mulig, og tipset med startgass.

Antar at jeg får gnist siden jeg har klart å starte den (samme dag) og at den gikk greit 1 minutt før jeg stoppet den.

Første gangen da jeg startet den og lot den gå på tomgang gikk den fint. Stoppet den selv etter ca. 1 minutt pga. kun for testkjøring før opplastning av familien.

De neste gangene jeg den ikke fint, og stoppet etter ca 10 sekunder.

De siste gangene jeg har prøvd har det ikke vært antydning til gå starte.

Ja, mottar gjerne tips om noen som kan motor. Som en sier, tror jeg ikke man nødvendigvis trenger båt-kunnskaper

Byttet bensfilter i i dag, var en del rusk der. Prøvde så å startet, ingen effekt.

Kjøpte så håndpumpe(?). Delte slange fra bensinfilteret til motoren i to, satt på håndpumpe med bruk av slangeklemmer.

Jeg prøvde så å pumpe frem bensin, men ingen effekt selv om jeg prøvde i 10-15 minutter. Sjekket også at jeg hadde monteret pumpen riktig retning.

Jeg tenkte i morgen å prøve å hele litt bensin ned i filteret via lufteskruen så den er helt full før jeg prøver å starte båten. Jeg har et håp om få startet og evt dratt skit som blokkerer frem til bensinfilteret, og at den går etterpå.

Andre teorier eller forslag?

Kjør debatt :smiley:

(Fra de som husker Lille Lørdag på NRK)

Tok av luftfilteret og helte litt bensin i begge "kamre" i forkasseren. Da fyrte den, men stoppet igjen etter noen sekunder (da jeg antar at den hadde forbrukt alt bensinen jeg hadde helt på). Jeg prøvde dette endel ganger, med samme resultat hver gang.

Tok noen bilder: http://1drv.ms/TWtQ9Y

Jeg antar at bensinfilteret som sitter på motoren (ikke det frittstående) er tett. Evt. kan det være noe annet som er ødelagt såden ikke klarer å pumpe bensin opp til forgasseren.

Tenker at neste steg er å få byttet bensinfilteret koblet til motoren (sett bl.a. nedenfra på et av bildene), ellers så meg jeg få noen fagfolk til se på dette.

Kommer det bensin til forgasseren?

Ta av slange inn på forgasser og stikk denne opp i en flaske eller lignende. Kjør motor på starter.

Jeg kjenner ikke din motor, men problem som kunne oppstå på biler med forgasser var at nåleventil i flottørkammer på forgasser hang.

Et middels kraftig slag med skaftet av en skrutrekker på flottørkammer kunne løsne denne. Om dette er tilfelle bør den byttes.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du er jo på god vei, nå har du bekreftet at tenningssystemet fungerer og at problemet er mangel på bensin.

Som Jens nevner over, ta av slangen og se om det kommer bensin når du drar på starteren, dersom det kommer bra med bensin er problemet forgasseren, dersom det ikke kommer bensin er problemet tilførsel, og så er du enda nærmere en løsning.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...