Jump to content

Rep av slurende clutch/girkasse med slipepasta ? Yanmar 3GM+

Jonesy

Recommended Posts

Hei folkens !

Kikket på en båt til salgs. Mens vi så over motoren spurte jeg om hadde hatt noe problemer med varme på lange strekk etc. Og etterpå om ellers hadde vært noe problemer med motor-installasjonen. Var en Yanmar 3GM et eller annet, 24HK mener jeg, rak aksling, 80-90-tallsmotor.

Stusset over at ;

det hadde vært problem med at "giret sluret på klutsjen, tok ikke tak skikkelig".

Og dette hadde blitt utbedret ved å rense opp og ha på slipepasta for at bla-bla skulle få grep. Og funket ok etter dette".

Beklager at jeg ikke husker alt nøyaktig, men dette ga meg i hvert fall undringer om dette er vanlig prosedyre,

om girkassen er nær ved å være utslitt etc ?

Om det er en annen liknende prosedyre for å utbedre sånt, så fortell, da mulig jeg husker litt feil ?

Årsaken til at du ikke får svar er nok at du ikke oppgir hvilken gearkasse denne" Yanmar motorinstallasjon" er utstyrt med.

Utfra det du skriver om fix med slipepasta kan det virke som om at gearkasse har en kon-kobling. Denne kon-kobling kan en ta ut og rense/slipe med slipepasta for å skape større friksjon mellom hann og hunn kon.

Dette vil fungere "en stund", men over tid vil kon-kobling bli såpass slitt at den må skiftes. Da forskjellen i pris mellom ei ny gearkasse (for rett aksling) og nytt kon-sett trolig ikke er ikke er så stor er det kanskje greit å skifte alt nytt

Har nettopp skiftet hann-kon på mitt gear. Dette var et seildrev og pris for denne del var ca kr. 7000,-

Du kan jo spørre selger om han utført "pastasliping" flere ganger tidligere eller ikke. Har han det, må du nok forberede deg på å skifte kon-sett eller gearkasse om du kjøper båten.

Edited by Trykkern (see edit history)

Hei !

Takk for bra informativt svar.

Var noe sånt jeg var litt redd for ja, at den girkassen synger på siste verset.

Sikkert vanskelig å si, men "fungere en stund", er på en seilbåt, så er kanskje snakk om noen år om man er heldig, eller ?

Jeg tror ikke du skal være for optimistisk. Selv om det er på en seilbåt så er det ikke driftstimer som sliter, det er heller antall inn- og utkoblinger av gearet som sliter. Og det er vel omtrent det samme uansett.

• 4 years later...
E Hauge skrev for 12 timer siden:

Hei, lurer veldig på hvordan du rengjør kon kobling eller snur den. Hvor ligger den ?  Har en yanmar motor som slurer forover

Har du sjekket at geararmen er riktig justert? Var forleden i kontakt med en som hadde dette problemet, der var det at strømpen på gearwiren hadde glidd i festet, som var årsak.

Om en først har demontert gearboksen og åpnet den, så er det enkelt å snu konen. Å slipe den litt kan gjøre susen. Min motor har gått i ca 6.500 timer og jeg har ikke hatt problem, untatt den gang feiljustering var årsak.

Det er lurt å skifte zimmerring i bakkant av motoren og i begge ender av gearboksen, om du først tar den ut og demonterer boksen.

Edited by arkmarin (see edit history)
  • 2 weeks later...

Ok takk for go tips på det??  Men trur eg vil bytte kassen, men er usikker på om desse kanzaki girene passer, har to på hand, en yanmar km 2 gir. Å en kh18 gir 3.00 ratio, den som sto i var en kbw18 ratio 2,83.  Peiling på dette ?

• 2 years later...
E Hauge skrev On 30.7.2018 at 22.57:

Hei, lurer veldig på hvordan du rengjør kon kobling eller snur den. Hvor ligger den ?  Har en yanmar motor som slurer forover

Hei, har du også en Yanmar 3qm30 med Kanzaki KH18 gir, fant du ut av feilen og fikk fikset?