Jump to content

Kobling av auto lensepumpe til bryterpanel..


Fjord21DC

Recommended Posts

Hei. Jobber med det elektriske om dagen og da dukker spm opp..

 

Jeg har to stk Rule auto lensepumper (med innebygd flottør). De har tre kabler, en positiv, en negativ og en manpositive. Denne kabel er for å kunne overstyre auto og manuelt styre pumpen vis panel..

 

Spm er: jeg kobler positiv og negativ rett på batteri (sikring på +). Manpositive kjører jeg til bryterpanel (eget for lensepumpe) men hvordan kobler jeg? Panelet har kobling for +, auto og manuell. Antar at begge manpositive kabler kan kjøres på manuell og at auto blir stående uten kabel (da disse er koblet rett på batteri).

 

Kan panelet kjøre to pumper samtidig fra manuell via en splitt?

 

Hva gjør jeg med + på panelet? Pumper er jo allerede koblet til + på batteriet og får strøm direkte..

Link to post

Vil tro det skal gjøres slik:

Fra batteri via sikring til (+) på bryterpanel.

+ kabel fra pumpe kobles til (auto) på bryter

manpositive fra pumpen kobles til (manuell) på bryteren.

 

På denne måten dekker sikring fra batteriet både + kabel og manpositive kabel til pumpen.

Helt riktig. Ja du kan koble pumpene i serie, så en bryter betjener begge pumpene. Må bare ha større sikring i sikringsboksen så de klarer begge pumpene samtidig. Nå er det jo ofte små sikringer på pumper, fra 3-amp og opp. Skal være veldig store pumper er du på 7,5 amp og oppover

Link to post

Eg meiner det at det til lensepumper bør setjast inn so store sikringer som mulig i forhold til kabelen, utifrå den filosofi at det å kjøpa ei ny pumpe er billig, i forhold til havari.

 

Jeg kjører en sikring på autokabel (som er koblet direkte til batteri) iht. pumpens anbefaling. 5amp på 800GPH modellen og 3amp på 500GPH modellen..

Må jeg ha sikring også på + kabel til bryterpanel? Hvor stor skal evt. denne være? Ligger en sikring i bryterpanelet, men aner ikke kapasitet på denne (ikke spesifisert). Bryter vil jo betjene begge pumper samtidig..

Kapasitet på bryter er oppgitt til 25amp..

Redigert av Norcem21 (see edit history)
Link to post

Ok, skjønner! Greia er bare at jeg allerede har trukket opp og festet positiv og negativ kabel på batteri, samt strukket manuell kabel gjennom hele båten og til panel..

Derfor spørsmålet for å lette arbeidet. Prinsippet blir jo det samme bare at positiv er rett på batteri, og ikke via autobryter..

Link to post

Da bør du henge på en sikring på positiv som går rett på batteri. Fungerer bra det med autovakt slik. Ulempen er hvis vakten svikter, noe som det hender skjer rett som det er. Så du bør teste de fra tid til annen, hvis du tar de utenom bryter. Jeg har en pumpe som står slik bak i motorrom. Så har jeg to pumper koblet over bryter I Parallell Dinamo, hehe, til å dekke to andre skott. I tillegg har jeg en rule 3500 i motorrom med egen varsling for å ta unna skulle alarmen gå. Kjøleslange som sprekker eller tilsvarende (Jada, litt hysterisk på dette med pumper, men har erfart at det er kjekt å være forberedt)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...