Fjord21DC Startet 10.Juni.2014 Del på Facebook Startet 10.Juni.2014 Hei. Jobber med det elektriske om dagen og da dukker spm opp.. Jeg har to stk Rule auto lensepumper (med innebygd flottør). De har tre kabler, en positiv, en negativ og en manpositive. Denne kabel er for å kunne overstyre auto og manuelt styre pumpen vis panel.. Spm er: jeg kobler positiv og negativ rett på batteri (sikring på +). Manpositive kjører jeg til bryterpanel (eget for lensepumpe) men hvordan kobler jeg? Panelet har kobling for +, auto og manuell. Antar at begge manpositive kabler kan kjøres på manuell og at auto blir stående uten kabel (da disse er koblet rett på batteri). Kan panelet kjøre to pumper samtidig fra manuell via en splitt? Hva gjør jeg med + på panelet? Pumper er jo allerede koblet til + på batteriet og får strøm direkte.. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Vil tro det skal gjøres slik: Fra batteri via sikring til (+) på bryterpanel. + kabel fra pumpe kobles til (auto) på bryter manpositive fra pumpen kobles til (manuell) på bryteren. På denne måten dekker sikring fra batteriet både + kabel og manpositive kabel til pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Vil tro det skal gjøres slik: Fra batteri via sikring til (+) på bryterpanel. + kabel fra pumpe kobles til (auto) på bryter manpositive fra pumpen kobles til (manuell) på bryteren. På denne måten dekker sikring fra batteriet både + kabel og manpositive kabel til pumpen. Helt riktig. Ja du kan koble pumpene i serie, så en bryter betjener begge pumpene. Må bare ha større sikring i sikringsboksen så de klarer begge pumpene samtidig. Nå er det jo ofte små sikringer på pumper, fra 3-amp og opp. Skal være veldig store pumper er du på 7,5 amp og oppover Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Takk! Enig med deg theppan. Det er slik koblingsskjemaet sier, men jeg ønsker pumper (auto) koblet rett på batteri uten å gå via panel. Da står alltid pumpene med strøm uansett. Panelet skal kun gi meg mulighet til manuelt å kunne kjøre pumpene dersom behov.. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Eg meiner det at det til lensepumper bør setjast inn so store sikringer som mulig i forhold til kabelen, utifrå den filosofi at det å kjøpa ei ny pumpe er billig, i forhold til havari. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Ja du kan koble pumpene i serie, så en bryter betjener begge pumpene. Pumpene blir ikke koblet i serie, men i parallell. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 (redigert) Eg meiner det at det til lensepumper bør setjast inn so store sikringer som mulig i forhold til kabelen, utifrå den filosofi at det å kjøpa ei ny pumpe er billig, i forhold til havari. Jeg kjører en sikring på autokabel (som er koblet direkte til batteri) iht. pumpens anbefaling. 5amp på 800GPH modellen og 3amp på 500GPH modellen.. Må jeg ha sikring også på + kabel til bryterpanel? Hvor stor skal evt. denne være? Ligger en sikring i bryterpanelet, men aner ikke kapasitet på denne (ikke spesifisert). Bryter vil jo betjene begge pumper samtidig.. Kapasitet på bryter er oppgitt til 25amp.. Redigert 11.Juni.2014 av Norcem21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Norcem21Du får akkurat det dersom du trekker en leding fra batteriet via sikring og til dette bryterpanelet for pumper.Skrur du av hovedbryter så vil uansett pumpen få strøm når den står i auto eller manuell. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Ok, skjønner! Greia er bare at jeg allerede har trukket opp og festet positiv og negativ kabel på batteri, samt strukket manuell kabel gjennom hele båten og til panel.. Derfor spørsmålet for å lette arbeidet. Prinsippet blir jo det samme bare at positiv er rett på batteri, og ikke via autobryter.. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Da bør du henge på en sikring på positiv som går rett på batteri. Fungerer bra det med autovakt slik. Ulempen er hvis vakten svikter, noe som det hender skjer rett som det er. Så du bør teste de fra tid til annen, hvis du tar de utenom bryter. Jeg har en pumpe som står slik bak i motorrom. Så har jeg to pumper koblet over bryter I Parallell Dinamo, hehe, til å dekke to andre skott. I tillegg har jeg en rule 3500 i motorrom med egen varsling for å ta unna skulle alarmen gå. Kjøleslange som sprekker eller tilsvarende (Jada, litt hysterisk på dette med pumper, men har erfart at det er kjekt å være forberedt) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.