Jump to content

Tømme septik Skilsø 33

NAL

Recommended Posts

Gentlemen

Jeg er den lykkelige eier av en 5 år gammel Skilsø 33 Sport.

Her er det en Jabsco Macerator pumpe som står for tømming av septiktank. Denne får jeg nå ikke til å fungere som vanlig. Trodde det var feil ved impeller. Skiftet denne og så da at gammel impeller var OK. Samme med kniv. Skiftet begge pakninger.

Lokk på dollbord for vakumtømming OK. O ring sjekket. Lokk tett.

Benyttet i helgen tømmestasjon og fikk tømt tanken. Så der er alt åpent.

På slangen til til dollbordets lokk er det montert et y-stykke frem til min Jabsco.

Bunnventil for utpumping åpnet.

Sjekket ikke at impeller gikk rundt ved skiftet. Burde kanskje ha gjort det, men akselbrudd ser jeg som mer eller mindre usannsynlig.

Hører motor går, men den får liksom ikke tak i de flytende godsakene.

Trenger noen gode råd fra dette utmerkede forum der jeg forøvrig gjennom årene har lært en hel del.

På forhånd takk.

Du må være svært nøye med hvordan den skrus sammen igjen, slik at inn- og utløp kommer der de skal være. Hadde problemer med en pumpe for en tid tilbake, og etter at jeg studerte tegningen nøye fant jeg ut at jeg hadde satt "tuppen" 90 grader feil i forhold til det den skulle være. Det resulterte i liten eller ingen sugeeffekt. Når jeg korrigerte dette fungerte den utmerket igjen.

Kan det være at pakningen på dekkstømmingen lekker og at pumpa trekker luft gjennom den i stedet for "godsaker" fra tanken ?

For de som aldri har gjort denne jobben, her ligger en flott video som viser hvordan man skifter impeller og pakninger på maceratorpumpen:

http://www.youtube.com/watch?v=KmUhfE3z82Y&feature=player_detailpage

Videoen setter også fokus på monteringen slik at deler ikke monteres feil vei og pakninger med utsparring på feil sted.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det var en meget bra video, høy teknisk kvalitet og slik laget at selv "tante Agathe" kan skifte impeller. Linken til YouTube er lagret da det er akkurat en slik pumpe jeg nylig har installert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det kan ligge noe guff i innsuget på tanken eller sugeslangen. Fyll opp tanken med en del vann og sett trykkluft/ gummibåtpumpe på luftingen og sett på noe trykk. Kanskje problemet løser seg selv da.

Som hanto1 sier kan det godt være en "plugg" i innsuget til pumpen. Det har vi opplevd et par ganger. Da har jeg kjørt pumpen i revers (byttet polaritet på pumpen) og greid å blåse ut pluggen.

Det krever kanskje en ekstra stor sikring et øyeblikk da det kreves en del strøm for å klare å snu impelleren i pumpen. Bytt da ut med en 15-25A sikring når du prøver, og kjør bare noen få sekunder.