Jump to content

Hovedstrømsbryter og tapping av batteri


Skiboy

Recommended Posts

Hei

 

I min båt har jeg et startbatteri (originalt) også har jeg i etterkant koblet inn et skillerele fra Biltema og satt inn et ekstra batteri og bryter. Slik jeg ser det så fungerer dette slik det skal. Lader start batteri først deretter forbruk også videre.

 

Problemet er når hovedstrømsbryteren står på over natten så er batteriet for flatt til å starte motoren neste dag. Slår jeg av hovedstrømsbryteren så kan båten stå i flere uker (sist var det 5 uker) uten at det var noe problem. Det er altså med en gang jeg lar den stå på, at batteriet tappes (startbatteri).

 

Hva kan være årsaken? Er det feilkobling, dårlig jordet, lekkasje,...?? Fint om noen kan gi meg noen tips slik at jeg kommer meg videre. :confused:

 

Trives best i utehavn, og nå har jeg en litt dårlig følelse selv om det virker så lenge jeg slår av hovedstrømsbryteren.

Link to post

Feilkopling eller feil på utstyr. Det skal forsvinne mye strøm for at du ikke skal ha nok til å starte neste dag, så her er noe alvorlig galt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Her må du skaffe deg et instrument slik at du kan måle hvor mye strøm som går ut av batteriet når bryteren står på. Deretter skulle det være enkelt å finne "synderen" ved å slå av og på forbrukere, eventuelt ta ut en og en sikring. Det er også en mulighet for at forbruksbatteriet tapper startbatteriet når de er koblet sammen, men det er lett å sjekke ved å koble fra forbruksbatteriet når bryteren står på.

Lykke til!

Link to post

Forbrukerne jeg har er

- et cabinlys, koblet på forbruk.

- en lanterne bak, koblet på start. Dette er ikke i bruk, men bryter kan hende står på selv om lyset(stangen) ikke er satt nedi koblingen (da skal den vel heller ikke trekke noe?)

 

Kan forsøke og lade opp start og koble fra forbruk for å se om det endrer noe.

 

Hvordan måler jeg strøm som går ut av batteriet. Har voltmeter, men dette brukes stort sett bare til å måle spenning :D

Link to post

Alle båteiere skulle ha et tangamperemeter i båten. Da kan du måle hvor mange Ah som går gjennom kablene uten å koble deg innpå.

Sjekk denne videoen: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=z-KfZvbjyBY

Kan f.eks. kjøpes her: http://biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-15287/

 

Lykke til !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kanskje det ene batteriet er ødelagt. Kanskje releet er koblet feil. Kanskje du faktisk har krypstrøm nede i lanterne hullet. Som nevnt tidlige, kjøp et tangampermeter og lær å bruke det. Da blir det orden på sakene.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...