Jump to content

Honda eller Mercury utenbordsmotor?


SondreNH

Recommended Posts

Hei :-)

 

Er nå i valgfasen av kjøp av ny utenbordsmotor etter 01.07. Men er veldig i tvil om hva jeg bør velge av Honda og Mercury, faller egentlig mest mot Honda med bakgrunn på at de har 6 års garanti mot Mercurys 5år. Samtidig så har jeg inntrykk av at Hondaene virker mer stabile enn Mercurys motorer, og av bedre kvalitet, stemmer dette? Har tenkt å gå for en BF30 eller 40 LRTU om det blir Honda. 30 ELPT EFI eller 40 ELPT EFI om det blir Mercury. Hvilken størrelse er tror dere at dere hadde blitt mest fornøyd med om dere skulle brukt båten til litt vannsport, mest fiske, men skal kunne flytte seg fra sted til sted med litt hastighet når man er 2 - 3 personer i båten. Hadde en Yamaha 30 autolube, og følte at det gikk litt for smått med 30 hk. Båten er forøvrig en Herwa 16 på 380kg.

 

Sondre

Link to post

Hei jeg er en helfrelst Honda fan enten det gjelder bil MC ller båtmotorer, eller andre småmotorer. Jeg har faktisk en Mercury 115EFI og er kjempefornøyd! Motoren har gått feilfritt og har en veldig fin gange, samt snilt forbruk. Jeg var jo skeptisk og forbinner Mercury med de motorene som det var veldig masse trøbbel med på 70-80 tallet.. men den tid tror jeg nok er forbi! Det er nok mindre forskjeller på motormerkene nå enn det var for 20-30 år siden! Honda var foresten først ute med 4t, og har aldrig hatt noe annet. Det som er viktig å se på er vekt! dette har mye å si på mindre båter. de fleste motorer bygger på samme grunnblokker men har ulike borringer osv. da blir det sånn at f.eks 40hk er omtrent like tung som 50 hk. men dette varierer fra produsent til produsent.

 

Hadde jeg fått velge fritt på båten jeg har nå hadde det blitt en Honda nr2 Yamaha nr3 Suzuki

 

tror nok 40-50hk 4t kan erstatte en 30hk 2t. dem er langt fra like kvikke, men tar igjen på lyd og forbruk som er det viktigste kriteriet for meg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det er nok Tohatsu=Honda jeg så det på reklamen på BM at Tohatsu har samme design på dekslene som Honda ja.. uten at jeg kan bekrefte at det er eksakt samme..så dem får nok produsere på lisens. Lit offtopik men det varmer nok ikke et Hondahjertet nei, men Tohatsu kommer nok til å høste frukter! Honda har generelt vært enestående motorprodusenter og hatt relativt lite samarbeid. i den spede begynnelse av dieselmotorene hadde de samarbeid med Isuzu som er kjendt for gode diesler. Dem har og samarbeidet med Rover, men vet ikke hvor involverte de var på motorsiden.

 

Her er fakta om samarbeidet:

 

In an agreement announced July 31, 2013, Honda Motor Co. is set to private-label eight models of its four-stroke outboards for Tohatsu Corporation, beginning in November 2013.

 

 

In the first year of the agreement, the private-label outboards from Honda will include 60, 75, 90, 115, 150, 200, 225 and 250 hp models, all of which are also in the current Honda line. Tohatsu's U.S. distributor is headquartered in Texas.

 

 

The Tohatsu models -- painted blue and bearing the Tohatsu logo -- will be available in U.S., as well as 17 other countries, according to an announcement by Tohatsu president Mitsuru Kaneko, who described Honda as "the industry's technological leader."

 

 

"We are very proud of our new relationship with Honda," Kaneko wrote in a letter with a Tokyo, Japan, July 31, 2013, dateline to Tohatsu distributors. "By adding these larger four-stroke outboards, Tohatsu will now be able to offer a full range of outboards from 2.5 hp to 250 hp and allow us to expand our worldwide distributor/dealer network." Historically, Tohatsu has had similar agreements with Honda Marine in Japan.

 

 

Tohatsu's line of outboards for the U.S. currently stops at 115 hp. Its current 40 to 115 models are direct-injected two-strokes, while the 2.5 to 30 hp outboards are four-strokes.

 

 

The U.S. division of Honda Marine, based in Georgia, confirmed the agreement, but had few other comments about the development. "Beginning in 2014, Tohatsu branded Honda outboards will be sold via the Tohatsu dealership network in a number of countries internationally," Honda said in an official written statement. "These outboards will be sold and serviced through the Tohatsu dealership network."

 

.

Edited by -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hadde en Yamaha 30 autolube, og følte at det gikk litt for smått med 30 hk. Båten er forøvrig en Herwa 16 på 380kg.

 

Sondre

 

Du må ikke gå for mindre enn 40hk. Når du følte at en 30 hk 2-takt ble for lite vil du føle at tilsvarende 4-takt blir enda slappere i akselerasjonen.

Velg også den med størst sylindervolum. Som Amerikanerne sier. "There is no substitute for cubic inches" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Husker Bakken Motor solgte ei "pakke" med Uttern S52 og 60hk Mercury/Mariner 4-takt hvor en masse kjøpere ble skuffet da den ikke egnet seg til vannskikjøring.

Deretter ble "pakka" endret til å leveres med 75hk Optimax. De nye S og T 51 leveres vel nå med Optimax 75hk som anbefalt tror jeg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

380kg / 40hk blir nok fort litt slapt til vannsport ja. Ville gått for 50hk - og et sett smart tabs. klarer man å hjelpe båten fortere i plan så hjelper det godt på.

 

Når det gjelder merke, har ikke erfaring med de nyeste Hondaene. Eldre Honda er utmerkede motorer, gjerrige og stillegående, men har ofte ikke vært blant de sprekeste i sin klasse. Mercury sin 50hk har vel f.eks en god del større syl.volum i sin 50hk om jeg ikke husker feil...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kjøp den med forhandler i nærheten om du har det.. Tre de fleste nye motorer er bra..

Men ville valgt suzuki, Honda eller Yamaha selv;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

 

Du må ikke gå for mindre enn 40hk. Når du følte at en 30 hk 2-takt ble for lite vil du føle at tilsvarende 4-takt blir enda slappere i akselerasjonen.

Velg også den med størst sylindervolum. Som Amerikanerne sier. "There is no substitute for cubic inches" !

 

Det er nok bare gamle akterutseilte amerikanere som snakker om cubic inches. Kanskje derfor Ford lager sin tresylindra motor i Tyskland, 125 HK ut fra 1 liter.

Link to post

Honda BF50 er kanskje det naturlige valget til en såpass lett båt, siden motoren er lettest i klassen med vekt på ca 95 kg.

Iallefall om det er vannsport man ønsker å drive med. Da høres 30 hk noe smått ut.

Honda 40 og 50 er forøvrig stort sett samme motor, så 40 hk kan omprogrammeres senere til 50 om ønskelig. Men med bortfall av hk-avgiften så spørs det jo om det er noen vits å velge 40.

Fra 2009 fikk de EFI med BLAST og Lean Burn.

 

Jeg hadde forøvrig gleden av å eie en BF50 1997-modell, en udmerket motor. Og enda lettere den gangen.

 

At motorprodusenter samarbeider om produksjon og markedsføring er jo ikke noe nytt.

Yamaha produserte vel noen motorer for Mercury tidligere, og Tohatsu gjorde/gjør det samme.

Italienske Selva er Yamaha med andre farger, og Tohatsu får nå overta/dele noe av Hondas 4-taktsortiment siden Honda bl.a. lanserer nye 80 og 100 hk motorer (som nok for det meste er oppjusterte 75/90 motorer).

Alt er business, og det er om å ikke bruke energi og kapital på å finne opp hjulet på nytt (siden Honda allerede har gjort det :smiley: ).

 

Forøvrig ser det nå ut til at Tohatsu's nye 40 og 50 hk ikke har "innmat" fra Honda, da de har større sylindervolum, 866 mot 808 kubikk.

Men samme lave vekt. Så da kan det jo se om som om Tohatsu er leder pr. idag i 40/50 hk klassen.

http://www.tohatsu.no/index.php?id=16574

Tohatsu har iallefall alltid vært en kvalitetsprodusent, og disse nye 40/50 motorene ser jo spennende ut..

 

Husk at Tohatsu også har 40 og 50 hk TLDI 2-takt basert på samme gjennomprøvde teknologi som Mercury Optimax.

Lette motorer med vekt på ca 95 kg det også http://www.tohatsu.no/index.php?id=14431.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Klart den støyer noe mere. Men noen aksepterer litt mere støy mot enklere vedlikehold og gjennomprøvd driftssikkerhet.

Men er nok derfor Tohatsu har sett seg nødt til å komme opp med noe nytt. Og alternativet ser jo bra ut.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 year later...

Honda e vel klart betre enn Merkyri å Sukusuki for det har eg

 

Jeg hadde Honda og Sukusuki (Suzuki) før men når har jeg Merkyri (Mercury) og den er klart bedre  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kan noen svare på hvilket år disse to siste utgavene av Honda sine midt-modeller kom i salg ,  Honda 60hk, og Honda 40/50hk.?

 

BF60 kom vel i 2010 (høsten 2009) og BF40/50 med EFI kom vel i 2008 en gang.

 

http://hrcn.kellox.no/index.php?id=15776&tx_ttnews%5Btt_news%5D=211&cHash=cdd704adfb8b7f4990289a1a974d472b

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde og en Mercury (60) i tankene på en annen båt, men ble litt skeptisk da disse er bygget i China.

 

Ja 40-60 hk har vel vært bygget der i over 10 år. Men tror ikke kvaliteten på nye motorer idag er noe stort problem av den grunn.

Men 10 år gamle motorer kan ha problemer med tæring, men det er nok ikke bare Mercury som har svakheter.

 

http://www.marineenginedigest.com/profiles/mercury/mercury-chinese-outboards.htm

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...