oddu Startet 11.Juni.2014 Del på Facebook Startet 11.Juni.2014 (redigert) Sliter med høy temperatur på min mercruiser diesel 4,2 liter som sitter i en Askeladden Z8. Ved noe pådrag er temp. Over 102grader. motoren er en 2007 mod. Har byttet impeller samt termostater uten at dette hjalp. Har også rengjort sjøvannsfilter. Ser at når jeg holder 15 knop renner vannet inn i filteret, er dette normalt eller kan det være en en strupning på inntaket til filteret? ( eller vil filteret være fullt hele tiden) Har også fått et tips om å måle temp på blokken, da det er erfaringer med feil måling? Temp. Alarmen går ikke, noen som vet hva denne er stillt på? Håper på noen tips fra all den erfaringen som finnes på dette forumet! Redigert 11.Juni.2014 av oddu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Hei. Har du sjøvannsinntak kun gjennom drev? Det har en tendens til å gro inni kjølekanalen på drevet, og er ikke så lett å få rengjort 100%. Etter egen erfaring på samme motor monterte jeg ekstra 1" inntak i skrog via stengekran Før sjøvannsfilter. Dette har fungert 100% siden, og har stabil temperatur selv på høy belastning/turtall over tid. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Mitt verksted som har båten min nå anbefalte nettopp det Holmedal sier. Det er et kjent problem på disse motorene. Så nå har dem bygget om kjølingen på min også. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Sikker på at det er vannet du måler og ikke oljen? Det er høyt til å være olje også, om det er uten belastning. Impelleren/vannpumpen skal få sjøvannsfilteret til bli skylt igjennom med stort volum, selv fra tomgang. Kan høres ut som om inntaket er strupet. Om det er gjennom drevet du tar inn sjøvann så er det kjent problem at drevets kjølevannsinntak blir igjengrodd. Jeg ville dratt på med blomsterpinner og fleksible piperensere for å få mer vann gjennom drevet. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Støtter Holmedal her. Første gangen jeg hadde av drevet og så det lille sugerøret i drevet som skulle forsyne den godt dimensjonerte sjøvannspumpen blendet jeg dette inntaket og laget nytt ordinært sjøvannsinntak i riktig dimensjon. Nå ser jeg knapt bevegelse i tempmåleren uansett belastning. Gjør det skikkelig med en gang, så slipper du å bekymre deg for kjølingen, det er bare ett blåskjell som skal til for å strupe originalinntaketinntaket. Sitér dette innlegget Link to post
oddu Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Takk for gode tilbakemeldinger. Ja, jeg tar vann bare inn i drevet. Prøver den enkle versonen først med noen fleksible piperensere. ( hvor enn jeg får tak i det.) Noen med erfaringer på hva temp. Alarmen er stillt på? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Alarmen på QSD 4.2 står på >105 grader C. Du begynner med strikkepinner/blomsterpinner/spiker gjennom inntakshullene på drevet. Det er ofte mye å hente allerede der. Rote rundt skikkelig for å sikre så mye åpning som mulig i starten. Det vokser mindre der lyset ikke kommer til. Det kan tette seg over tid i resten også, men ikke allerede fra 07 - min gjetning. Sitér dette innlegget Link to post
oddu Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Var nok oppe i 105 grader på indikatoren, dette kan jo indikere feil på temp måleren? Erfaringer med feil på denne? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Blåskjellene trives veldig godt i slangen fra drevet til slangestussen i bakkant av motor på transom, de riktig koser seg i vannstrømmen der og vokser forbausende fort. Beklager men piperenserteorien har jeg ikke spesielt stor tro på. Impelleren på denne motoren er er rimelig voksen sak, og den kan pumpe mye vann, problemet er bare at fra drevet til innsiden av båten skal den suge vannet igjennom en 19 mm slange og det er alt for lite. Det er helt overkommelig å montere nytt kjølevannsinntak, for å blende inntaket fra drevet kan du bestille original blendeplate, leveres komplett med pakning og skruer for en hundrelapp eller deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Også måler du mellom jord og nr 58 på 60 pinne kontakten "A", eller den rosa ut fra sensoren. Sitér dette innlegget Link to post
Baron Tusj Svart 25.April.2016 Del på Facebook Svart 25.April.2016 Jeg sliter med det samme nå, og skal ta kjølevannet gjennom skroget. Hvordan blir det med kjølingen av drevet hvis man blender dette? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.April.2016 Del på Facebook Svart 25.April.2016 Du kutter inntaksslangen fra drevet før transom slik at det strømmer vann igjennom drevet og ut slangen som nå er kuttet. Så setter du blender platen på innsiden av transom. Tada! Sitér dette innlegget Link to post
Baron Tusj Svart 25.April.2016 Del på Facebook Svart 25.April.2016 Aha... Det var ikke dumt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.