Jump to content

Dårlig kjøling på Mercruiser 4,2 l diesel


oddu

Recommended Posts

Sliter med høy temperatur på min mercruiser diesel 4,2 liter som sitter i en Askeladden Z8. Ved noe pådrag er temp. Over 102grader. motoren er en 2007 mod.

Har byttet impeller samt termostater uten at dette hjalp.

Har også rengjort sjøvannsfilter. Ser at når jeg holder 15 knop renner vannet inn i filteret, er dette normalt eller kan det være en en strupning på inntaket til filteret? ( eller vil filteret være fullt hele tiden)

Har også fått et tips om å måle temp på blokken, da det er erfaringer med feil måling?

Temp. Alarmen går ikke, noen som vet hva denne er stillt på?

Håper på noen tips fra all den erfaringen som finnes på dette forumet!

Redigert av oddu (see edit history)
Link to post

Hei.

Har du sjøvannsinntak kun gjennom drev?

Det har en tendens til å gro inni kjølekanalen på drevet, og er ikke så lett å få rengjort 100%.

Etter egen erfaring på samme motor monterte jeg ekstra 1" inntak i skrog via stengekran Før sjøvannsfilter.

Dette har fungert 100% siden, og har stabil temperatur selv på høy belastning/turtall over tid.

Link to post

Sikker på at det er vannet du måler og ikke oljen? Det er høyt til å være olje også, om det er uten belastning.

 

Impelleren/vannpumpen skal få sjøvannsfilteret til bli skylt igjennom med stort volum, selv fra tomgang. Kan høres ut som om inntaket er strupet. Om det er gjennom drevet du tar inn sjøvann så er det kjent problem at drevets kjølevannsinntak blir igjengrodd. Jeg ville dratt på med blomsterpinner og fleksible piperensere for å få mer vann gjennom drevet.

Link to post

Støtter Holmedal her. Første gangen jeg hadde av drevet og så det lille sugerøret i drevet som skulle forsyne den godt dimensjonerte sjøvannspumpen blendet jeg dette inntaket og laget nytt ordinært sjøvannsinntak i riktig dimensjon. Nå ser jeg knapt bevegelse i tempmåleren uansett belastning.

Gjør det skikkelig med en gang, så slipper du å bekymre deg for kjølingen, det er bare ett blåskjell som skal til for å strupe originalinntaketinntaket.

Link to post

Alarmen på QSD 4.2 står på >105 grader C.

 

Du begynner med strikkepinner/blomsterpinner/spiker gjennom inntakshullene på drevet. Det er ofte mye å hente allerede der. Rote rundt skikkelig for å sikre så mye åpning som mulig i starten. Det vokser mindre der lyset ikke kommer til. Det kan tette seg over tid i resten også, men ikke allerede fra 07 - min gjetning.

Link to post

Blåskjellene trives veldig godt i slangen fra drevet til slangestussen i bakkant av motor på transom, de riktig koser seg i vannstrømmen der og vokser forbausende fort. Beklager men piperenserteorien har jeg ikke spesielt stor tro på.

Impelleren på denne motoren er er rimelig voksen sak, og den kan pumpe mye vann, problemet er bare at fra drevet til innsiden av båten skal den suge vannet igjennom en 19 mm slange og det er alt for lite.

Det er helt overkommelig å montere nytt kjølevannsinntak, for å blende inntaket fra drevet kan du bestille original blendeplate, leveres komplett med pakning og skruer for en hundrelapp eller deromkring.

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...