Rauer Startet 11.Juni.2014 Del på Facebook Startet 11.Juni.2014 (redigert) Må øke kvadraten på strømforsyningen til kjøleskapet da det ikke starter etter å ha ligget et par netter i uthavn. Legger nå opp til 4 kvadrat kabel direkte fra batteriene. Ønsker å bruke eksisterende 12v strømforsyning som har en bryter på styrepanelet som styrestrøm til et rele for den nye strømforsyningen. Ved en tilfeldighet målte jeg eksisterende 12v strømtilførsel etter å ha koblet på landstrøm, da viste voltmeteret 24v.....1. Kan det være feil på kjøleskapet som sender 24v i retur på anlegget?2. Kan jeg benytte innkjøpt 12v rele? (Tror vel ikke akkurat på det ;-))3. Om svaret over er nei, hvordan løser jeg det? Finnes det 12/24v releer?Er veldig takknemlig for svar da varm drikke og bedervet mat ikke er noen høydare i familien :-)For ordens skyld så er et solcelleanlegg på vei, men må nok løse dette allikevel. Redigert 11.Juni.2014 av Rauer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Legger du dette usikret?(du skriver direkte fra batteri) Jeg kan ikke skjønne helt hvordan du kan få 24V, bare fordi du kobler til landstrøm? Er laderen koblet feil? Har du målt andre steder? De fleste relèr er 12V/24V, men dette står på relèt. Sitér dette innlegget Link to post
Rauer Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Liten rettelse. Har selvsagt tenkt å legge en 15a sikring mot batteriene. Har ikke målt andre steder Sitér dette innlegget Link to post
Rauer Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Laderen er koblet av fagfolk på anerkjent Marina. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Hadde nok kontrollmålt andre steder. Har du noen aning hvordan det er kablet ? Fra lader,batteri,bryter og relè. Hadde du kunne laget en kjapp skisse, så er det letter å skjønne hvorfor du får 24v. I prinsipp, så skal ikke det være mulig å så lenge batteriene er parallell koblet. Så sant det ikke er noe kluss med laderene? Sitér dette innlegget Link to post
Rauer Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Hei, Takk for kjapt svar. Er på reise og har vekslende dekning. Kablingen er i en Sealine F34 og det er mildt sagt en utfordring og lage en skisse da jeg ikke helt vet for de forskjellige kablene går. Uansett er det veldig ryddig, men finner ikke en egen sikring for kjøleskapet. Må nok starte med å lokaliser denne. Kan jo være at den er slått sammen med en annen kurs. Alt er originalt fra 2005, det eneste som er oppgradert er laderen. Ser for meg at jeg må skaffe et rele som tåler 12/24v og benytte strømforsyningen som kommer via bryter ved styreposisjon som styrestrøm til releet.Det har jo fungert fint frem til i dag, bortsett fra at kabeltverrsnittet er for dårlig og derav skaper trøbbel når batteriet kommer under 12,3 -12,4v Sitér dette innlegget Link to post
Rauer Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Løsningen ble 4 kvadrat kabel med 15 amp sikring rett fra hovedskinne i sikringsskapet. Fungerer fint nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.