litt peiling Startet 11.Juni.2014 Del på Facebook Startet 11.Juni.2014 (redigert) Motor spinner rundt , men propellen står i ro. Etter uttalelse fra mekaniker er det brytesplinten som er knekt. Men, de hadde ikke kran som kunne løfte båten på land. Er det utvendig eller innvendig splint som mest sannsynelig er knekt ? Kan det i så fall gjøres på vannet om det er utvendig ? Noen som har bilder av hvordan denne sitter/ser ut ? Redigert 11.Juni.2014 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 På de eldre var det hvertfall innvendig splint. Sitter mellom motor og gir. Hadde sjekket det først. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jens Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Båten må opp eller ned med en dykker. Det er en umbrako skrue som holder anode og propellen. Så sitter splinten bak der. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Slepner SP 55 har innvendig brytepinne. Denne er svakere enn den ute på propellen. Hvis du løsner fire umbrako skruer inne på elektromotoren, løfter du denne av og sjekker akslingen ut av motoren. Der sitter splinten. Og det henger kanskje en reservesplint på det sorte plastdekselet. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 OK takk for svar;) Siden jeg ikke er noen dykker, må vel båt opp da:( Kjedelig å bruke 4000,- båt penger for løft og utsett, men,,,) Ingen som tilfeldig kjenner noen i Østfold som kan gjøre denne jobben på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Er det ikkje litt rart å gi svar uten å vite hvilken modell som er i båten? På min SE40 ligger splint mellom motor og plast brakett innvendig. Nettopp byttet så er sikker. Det er heller ingen splint på propell. Min propell sitter på 4 splines. Kan aldri hugse å ha sett brytepinne her. Oppgi hvilken modell du har og få mer rett svar. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 i 19 av 20 tilfeller så er det splinten på innsiden mellom hus og elmotor som taunus skriver ! I det siste tilfellet så er propellen borte ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Sigurd Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 ....... I det siste tilfellet så er propellen borte ! ...den krever litt forklaring. 19 av 20???? Ca 50/50 hos meg. Har skifta en del splinter utvendig ved hjelp av snorkel og maske, men aldri mista propell! Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Hei Sigurd Mulig at du opplever det annerledes å da er det like riktig . Jeg har ikke tall på hvor mange splinter jeg har byttet men kan faktisk ikke huske at jeg har byttet noen utvendig som førstehjelp.Derimot har jeg ved 2 annledninger kommet til båt som baugpropell ikke virker-Sjekket splint- splimt ok. tatt båt på land og propellen er sporløst forsvunnet. Om det var QL engbo eller sleipner skal jeg ikke i farten si. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
litt peiling Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 (redigert) Hei Båten ligger i Risør og jeg bor i Fredrikstad. Så får ikke skjekket;) Det er for meg nyinnkjøpt båt, så har ikke peiling på type. Men, ble montert når båten var ny i 1999 (scand) sleipner. Er det mulig å klare dette med maske og snorkel? Ps! Propellen er der. Båten ble løftet litt i baugen slik at mekaniker kunne kjenne under vann at propellen var der og snurret lett uten motstand. Redigert 11.Juni.2014 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Detter propellen av en sleipner thruster (i hvetfall de jeg har jobba med) har det null og nix med bryterpinne å gjøre. Propellene sitter normalt med locknut på aksling låst av zinc eller med set-skrue i spor i aksling. Om disse løsner og faller av er det pga slakt vedlikehold/ettersyn. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Da var det 19 igjen ! Jeg ville bli veldig overasket om ikke det var den på innsiden. Et tips: I tilleg til ny brytepinne bør du ha litt smergelpapir for å fjerne grader der den gamle brytepinnen har sittet. Om det er noen skarpe kanter ved disse hullene så ryker den brytepinnen med en gang har jeg erfart. Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Sigurd Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Hei ...... Er det mulig å klare dette med maske og snorkel? ..... . Om det er pinnen i propellen det er snakk om så deffinitivt ja. Ring sleipner og få dem til å sende deg "exploded wiev" av thrusteren om du ikke allerede har den i manualen ombord. Da ser du med en gang hvor enkelt det er. Lykke til, ingen stor sak det her. Fin temp i vannet etterhvert også! Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 (redigert) På eldre sleipner-propeller er det i alle fall to splinter, en på propell og en mellom motor og gear. Hos meg er det en 5mm på propellen og en 4mm mellom gear og motor, så er den innvendige som gir seg først som regel. Utvendig har jeg skiftet en gang når jeg mista propellen. Sjekk innvendig først og mest sannsynlig finner du feilen der. Er det utvendig må du ut å svømme. Jeg har dykkeutstyr selv, så jeg bruker mer tid på å dra på meg utstyret enn å bytte propell eller splint... Er også en tråd på forumet om å kjøre båten på grunn for fikse dette: https://baatplassen.no/i/topic/103152-escada-paa-grunn-eller-hvordan-bytte-baugpropell-paa-sjoeen/ EDIT; tenke seg om, det her er sånn type landsdel uten flo og fjære? Kanskje litt anderledes der enn her hvor en meter eller tre i forskjell er normalen ;) Redigert 11.Juni.2014 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.