Jump to content

Hvordan skifte knekt "spinner" spint i Sleipner baugpropell


litt peiling

Recommended Posts

Motor spinner rundt , men propellen står i ro. Etter uttalelse fra mekaniker er det brytesplinten som er knekt. Men, de hadde ikke kran som kunne løfte båten på land.

Er det utvendig eller innvendig splint som mest sannsynelig er knekt ?

Kan det i så fall gjøres på vannet om det er utvendig ?

Noen som har bilder av hvordan denne sitter/ser ut ?

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post

Er det ikkje litt rart å gi svar uten å vite hvilken modell som er i båten? På min SE40 ligger splint mellom motor og plast brakett innvendig. Nettopp byttet så er sikker. Det er heller ingen splint på propell. Min propell sitter på 4 splines. Kan aldri hugse å ha sett brytepinne her. Oppgi hvilken modell du har og få mer rett svar.

Link to post

Hei Sigurd

Mulig at du opplever det annerledes å da er det like riktig :smiley: . Jeg har ikke tall på hvor mange splinter jeg har byttet men kan faktisk ikke huske at jeg har byttet noen utvendig som førstehjelp.Derimot har jeg ved 2 annledninger kommet til båt som baugpropell ikke virker-Sjekket splint- splimt ok. tatt båt på land og propellen er sporløst forsvunnet. Om det var QL engbo eller sleipner skal jeg ikke i farten si.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Hei

Båten ligger i Risør og jeg bor i Fredrikstad. Så får ikke skjekket;)

Det er for meg nyinnkjøpt båt, så har ikke peiling på type. Men, ble montert når båten var ny i 1999 (scand) sleipner.

Er det mulig å klare dette med maske og snorkel?

Ps! Propellen er der. Båten ble løftet litt i baugen slik at mekaniker kunne kjenne under vann at propellen var der og snurret lett uten motstand.

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post

Da var det 19 igjen ! :smiley: Jeg ville bli veldig overasket om ikke det var den på innsiden.

Et tips: I tilleg til ny brytepinne bør du ha litt smergelpapir for å fjerne grader der den gamle brytepinnen har sittet. Om det er noen skarpe kanter ved disse hullene så ryker den brytepinnen med en gang har jeg erfart. Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Hei

......

Er det mulig å klare dette med maske og snorkel?

.....

.

Om det er pinnen i propellen det er snakk om så deffinitivt ja. Ring sleipner og få dem til å sende deg "exploded wiev" av thrusteren om du ikke allerede har den i manualen ombord. Da ser du med en gang hvor enkelt det er. Lykke til, ingen stor sak det her. Fin temp i vannet etterhvert også!

Link to post

På eldre sleipner-propeller er det i alle fall to splinter, en på propell og en mellom motor og gear. Hos meg er det en 5mm på propellen og en 4mm mellom gear og motor, så er den innvendige som gir seg først som regel. Utvendig har jeg skiftet en gang når jeg mista propellen.

 

Sjekk innvendig først og mest sannsynlig finner du feilen der. Er det utvendig må du ut å svømme. Jeg har dykkeutstyr selv, så jeg bruker mer tid på å dra på meg utstyret enn å bytte propell eller splint...

 

Er også en tråd på forumet om å kjøre båten på grunn for fikse dette:

https://baatplassen.no/i/topic/103152-escada-paa-grunn-eller-hvordan-bytte-baugpropell-paa-sjoeen/

 

 

EDIT; tenke seg om, det her er sånn type landsdel uten flo og fjære? Kanskje litt anderledes der enn her hvor en meter eller tre i forskjell er normalen ;)

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...