Babus Startet 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2014 Jeg opplever at jeg har til tider har mye for høy ladespenning på mitt startbatteri. Jeg tror dette er standard fabrikk montering for Scand Baltic 2005. Startbatteri Gel Optima Redtop 50 ampere, og en forbruksbank åpen blysyre 2x110=220 ampere. På motoren, Yanmar 290, sitter det en 80 ampere Hitachi dynamo med Sterling DAR regulator (ikke PDAR) med senseledning direkte på forbruksbanken. Ladestrømmen fordeles mellom de 2 batteribankene vha en SURE POWER skillediode. Alt av ladekabler er 16mm2. Kabler mellom batteri, trustere og motor er 70mm2. Båten har truster forran og bak, hver av dem er på 4000watt / 12 = 333 ampere. Begge disse trekker strøm fra dette ene startbatteriet. Ankervinsjen trekker strøm fra forbruksbanken. Etter at motoren startes synker volt på startbatteri jevnt og trutt i 4-5 minutter ned til ca 11 volt, fordi Yanmar motoren selv trekker 116A de første 4-5 minuttene til ettervarming for å klare noen miljøkrav. https://baatplassen.no/i/topic/48878-yanmar-6lpa-stp-utkopling-av-gloedeplugger/page-3#entry667067 Jeg har ikke noen batterimonitor installert, og kan derfor ikke angi dette mer nøyaktig enn det jeg kan måle med voltmeter direkte på batteriene. Når ettervarming av motoren er ferdig stiger startbatteri-volt fort igjen. Den kommer fort opp over 13, og videre til 14....14,5....15....15,5, og noen ganger enda litt mer. Det virker som om startbatteri-volt blir høyest når forbruksbank mangler mye strøm. Men etter å ha lest mye av det som er skrevet her på forumet og websidene til Joerg Becker, så ser jeg at med en "dum" skillediode og regulatorens voltsensor direkte på forbruksbanken, så er nok dette en naturlig oppførsel på denne installasjonen. Voltspenning på forbruksbanken er imidlertid fin hele veien. Heller ikke dette er overraskende siden denne banken har regulatorens voltsensor montert direkte på seg. Har ikke testet med tangampermeter e.l., men resultatet blir jo da at når båten har lagt på landstrøm og begge batteribanker er helt fulle, så oppstår et annet problem. Etter start bruker motoren mye strøm fra startbatteriet til ettervarming, men siden forbruksbanken er full, så tror ikke regulatoren at det mangler særlig mye strøm, og dynamoen øker ikke ladingen for å kompensere for det store strømtrekket på startbatteriet. Man må jo bare håpe man aldri får et akutt behov/nødsituasjon der man må å kjøre båt de første 5 minuttene, og samtidig plutselig trenge truster(ene). Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette opplegget må være svært uheldig for startbatteriets levetid , og potensiell fastbrenning av truster-releer. Er dette en strømsituasjon/problem problem andre har opplevd ? Er det andre båter enn Baltic som gjør dette slik ? Har sjekket på en annen Baltic av samme årgang, der opplegget ser likt ut, men denne båten har merkelig nok ikke for høy ladespenning på startbatteriet. Er det andre løsninger for meg enn å bytte skillediode med en mer intelligent "strømfordeler" som f.eks: - Sterling Pro Split R https://baatplassen.no/i/topic/64902-sterling-power-prosplit-r-erfaringer/ En annen ting er vel om det er lurt å lade Gel og åpen blysyre samtidig og på samme måte ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Dette er typisk ved bruk av skilledioder med spenningsfall.(Dessuten har alle skilledioder spenningsfall sålenge det går høy strøm). Spenningsfallet på diodeutgang med høy strømbelastning havner (nesten fullstendig) med omvendt foretegn på uttak med mindre belastning.Dvs. naturlig ved lading på stor (og tom) forbruksbatteri og liten men fullladet startbatteri, mm. PSR er en løsning som er opprinnelig beregnet for akkurat dette (pluss andre fordeler) og funker fint. Ang. høy spenning på start, alminnelig tenkt.Din vurdering er helt riktig, startbatteriene pleier da å få ekstra pådrag.Og derfor er det viktig å ha kontroll på dette siden det kan være i mange timer hver gang når forbruksbatteriene er tomme og ladingen startes.Åpne batterier med flytende elektrolyte koker "bare" og kan fylles opp igjen.Lokkete kan være rammet hardere hvis den mister væske som ikke kan påfylles igjen.Gel kan få et problem på forbindelsen mellom Geleet og platene (løsner seg og danner bobbler = uaktive flater) AGM på start tørker ut siden den må holdes nede på lave floatspenninger etter topplading. (derfor anbefaler jeg ikke AGM på start.)Bortsett av uttørking får alle sammen bl. a. også unødvendig høy fysike belastninger på både gitteret og platene.Sett i summe er det altså ikke bra for ingen av batteriene og krever riktignok god kontroll, mens "stink-normale" bly-syre tåler dette best av alle på start.Ditt spørsmål ang. kombinasjon.Man kan så klart kombinere mangt, også flytende syre og Gel siden disse står nærmest til hverandre mht. kravene som stilles om spenninger flest.Uansett burde man undersøke hva man trenger, og hva resultat blir etter hvert, helst uten å se på bare type eller betegnelser men med blikk på datablader og konstellasjon.Allminnelige vidunderbatterier som også tåler alle feil på opplegget ellers finnes nemlig ikke.Så pleier jeg å preke "Alt begynner med batteriene, og alt slutter på batteriene. Se først på batteriene, slik at disse passer til kravene, og så rett på det som må til for å holde liv i batteriene." Da pleier det å virke som ønsket, fordi da blir det som ønsket. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.