thomassv Startet 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2014 Hei. Jeg har problemer med at startmotoren bare klikker og durer litt når jeg vrir på nøkkelen. Dette har hendt to ganger før (i fjor og sist helg) Da startet jeg motoren ved å banke på den butte enden av startmotoren rett under releet (der hvor malingen er borte) og ved å holde en fastnøkkel mellom boltene på enden av releet slik at det ble en kortslutning. Etter noen søk her på båtplassen har jeg forstått at det kan være dårlig kobling slik at det ikke kommer nok strøm til starteren - eller at et tannhjul sitter fast eller at releet er gåent. Da jeg må kortslutte med fastnøkkel betyr vel i så fall at det er problemer med releet? Uansett ser jeg at det muligens blir nødvendig med å bytte noe og lurer derfor også på om noen kort kan forklare hva de ulike delene på motoren er og hva som eventuelt må demonteres for å leveres inn til service el. Innspill mottas med takk - og jeg er også interessert å komme i kontakt med noen som kan justere ventiler og senere muligens overhale motoren. Hilsen Thomas som har funnet ut at Perkinsen må holde noen år til. Link to post
dude Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 den bankinga på startmotoren tror jeg har bare meningene for seg :-) sjekk alle kontakter for irr, og at de er tiltrukket. innslagsreleet derimot, eller solenoiden, den kan henge i gammal smørning og gørr, så kan den løsne med litt banking. denne kan du med fordel skru løs fra starteren og rengjøre, det kan hjelpe. justere ventiler er ikke vanskelig, men min erfaring er at det sjelden er nødvendig eller gir noe resultat.. du finner info på nettet om hvordan du ordner dette selv. lykke til.. Link to post
thomassv Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Takk for svar. Solenoiden er den som ledningene er festet til? Den skal i så fall løsnes og tas ut og deretter åpnes for rengjøring? Jeg lurer også på hvilken type starter det er og hva de mindre ledningene brukes til? Link to post
index Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Ta ut hele starteren, og demonter den eventuelt på benken. Ikke demonter innslaget mens den står i motorrommet. Den lille ledningen er styrestrøm til innslaget, strøm her skal få releet til å kople de to store sammen. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Typisk innslagsfeil. Sant nok kan det være rengjøring , men på en urgammel starter er nok kontaktpunktene inni innslaget veldig slitt og bør byttes.. Jeg hadde uansett sjekket pris på ny starter da det oftest er det eneste saliggjørende... dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
dante Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 (redigert) Den tynne rød/hvite er nok innslaget, den som gir strøm nok til å kaste frem solinoiden (+). når solinoiden når "bunn" treffer den to "kontaktflater" som starter selve motoren. Derfor er det viktig at disse flatene er rene og at selve "innslaget" går lett. Den fete røde går nok direkte til batterient (+) og den brune som står sammen med den røde går ganske sikkert til din dynamo (B+). Den brune i bunn er mest sannsynlig "jord" (-) ser det ut til. Redigert 12.Juni.2014 av dante (see edit history) Link to post
thomassv Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Takk for svar - så tikkingen tyder på at det ikke er dårlig kontakt men at innslaget henger. Er det da så enkelt at jeg kan løsne skruene markert på bildet under og så løfte starteren ut? Det vil ikke renn ut olje etc...? Jeg er også usikker på hvordan jeg splitter solinoiden, men det blir i alle fall enkere å jobbe med den når starteren er ute. Er det noe jeg må merke / notere meg når jeg tar ut starteren og som jeg trenger når den skal monteres igjen? Link to post
Bernt Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Inne i den lille sylinderen sitter det en kobber plate som er slitt , vist du klarer og demontere den kan man ofte bare snu den så går det en stund til . Bernt Link to post
Stjernen ! Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 På min bosh starter er solenoiden presset sammen og kan ikke åpnes,regner med det er slik i dette tilfellet også. Men når du tar ut starteren kan du teste motoren og innslaget vær for seg. Du må nok regne med att kontaktplatene i solenoiden er brent el dårlig kontakt. Solenoiden står det nok ett nr på søk på nett etter denne.De er ikke så dyre,kostet 20 pund på ebay til min starter. Eller så hadde jeg mått kjøpt inbytte starter til 7000kr. Så sparte litt kr der. Link to post
hegra Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Jeg overhalte starteren min selv, delvis. Jeg fikk åpnet innslagsrele slik at stempelet i dette kunne trekkes ut og de bevegelige deler kunne rengjøres. Men de to kontaktene var støpt inn i et slags hardplasthus, og stempelet slo på en tynn bevegelig bolt som gikk inn i dette plasthuset. Så det var umulig og åpne den delen, men godt mulig det er annerledes på din. Men det som ikke er nevnt er børstene og jeg tror det var det som hadde mest effekt på min. De ligger bak det kuppelformede lokket som du banket på. Lokket bør være greit og få av. På min var det en del støv inni der, blåste rent med trykkluft, sprayet på noe elektrospray, og fikk børstene til å bevege seg i holderene og sjekket at fjærene også fungerte. Børstene var ikke særlig slitt, men jeg tror de hadde dårlig kontakt pga støvet hindret fjærene i å fungere. Jeg blåste også en del støv ut av selve starteren, men åpnet ikke denne. Etter dette har den fungert helt greit. Som sagt tror jeg rengjøring og spraying av børster gjorde utslaget på min, for det er vel akkurat i det starteren skal begynne og dra rundt det er tyngst, og da blir det gjerne bare et klikk . Link to post
Bernt Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Om den er flenset så lar det seg åpne , Men du må lodde av de to lodde punktene så du ikke river av de tynne kobber tråene . Bruk en liten hammer og slå flensen tilbake etter på . Har gjort det veit det går . Link to post
hifo Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Sjekk pris på ny starter på Bema eller lignende er da mitt tips.. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
thomassv Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Hei, igjen. Takk for alle tips- det viste seg at jord / minus på startbatteriet var dårlig festet.... Tok med en startkabel til båten - da var det veldig enkelt å feilsøke hvor det var dårlig kontakt. Bare fest den ene enden på f.eks. minus på batteriet og den andre til motoren /gods så får du sjekket f.eks. hovedbryter osv. Link to post
thomassv Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Ser nå at jeg må bytte starteren - er den noen som kan fortelle meg hvilket nummer som identifiserer starteren? Thomas Link to post
thomassv Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Hei, igjen. Er det ingen som kjenner til hvilket nummer som sier noe om modell / type startmotor? Jeg trenger dette for å bestille ny. Thomas Link to post
Dinamo Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Eg vil foreslå å leggja bilde av det skiltet i bestillingen, og sei at du ikkje veit hvilket nummer dei treng, men her er alle Link to post
Sjøfare Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Godt forslag fra Dinamo, veldig greit å ha alle nr tilgjengelig. Lucas har i alle fall startere som heter M45G. Disse er brukt på industrimotorer, Massey Ferguson traktorer og mye annet. M i parantes gjetter jeg på betyr "Marine". Så typenummeret er nok det øverste, M45G (M). Google litt på det så finner du mye info Link to post
Jens_P Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 (redigert) Øverste linjen på skiltet er typen. M45G (M) er en Lucas betegnelse. (Som sjøfare har skrevet også) Redigert 8.Mai.2015 av Jens_P (see edit history) Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
thomassv Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Da er ny starter på plass. Problemet er at den ser annerledes ut en den gamle...kan noen fortelle meg hva som er jord og hva jeg skal gjøre med den lille blå kabelen som er til overs (har ikke noe naturlig feste)? Sitter I båten nå og ser enda en dag med god vind og fint vær forsvinne.... Link to post
hegra Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Batteri minus eller jord hadde jeg på starterens festebolt som vi ser en av på bildet. Men det går vel der du har festet også skulle jeg tro, men du skulle jo helst ha sjekket dette når du kjøpte den. Jeg ser ingen blå kabel, men en hvit kabel med blå kabelsko. Er det den du mener ? Ser ut som den er festet sammen med jordkabelen og trolig skal den være på minus på solenoidet, men det har du sikkert koblet til minus allerede med den gamle kabelen ser det ut til. Obs, mange solenoid har ikke minus kontakt, men er jordet sammen med starteren. Kan jo være din også er det. Redigert 14.Mai.2015 av hegra (see edit history) Link to post
thomassv Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Ser at jeg tok bilde da jeg testet med å bytte om på den blå og den hvite. Litt lenger opp I tråden er det bilde av den gamle starteren med blå og hvit festet om det hjelper noe?? Jeg forsøker uansett å flytte jord til en av de 2 store festene i første omgang. Link to post
hegra Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Nja,,, det ser ut til at den gamle starteren hadde minuskabel til solenoidet, men ser ikke ut til at den nye har det. Finner du ikke feste for det er nok solenoidet jordet i starteren og minuskabelen du har blir overflødig. Da må du finne ut hvilken av de to som går til startbryter og koble den til solenoidet. Link to post
thomassv Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Takk. Og det var skruen med svart kabel med gul hylse på som du mente var jord (ble litt usikker)? Link to post
hegra Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Nei, på bildet i # 7 ser du den. Sjekk om ikke den ender opp i batteri minus. Link to post
thomassv Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Nå starter motoren :-) men det er en høy lyd fra starteren - virker som om den blir med motoren rundt? Den kan ikke være riktig - har jeg fått feil type starter? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn