Jump to content

Startmotor på Perkins 4108 - starter ikke bare klikker


thomassv

Recommended Posts

Hei.

Jeg har problemer med at startmotoren bare klikker og durer litt når jeg vrir på nøkkelen. Dette har hendt to ganger før (i fjor og sist helg) Da startet jeg motoren ved å banke på den butte enden av startmotoren rett under releet (der hvor malingen er borte) og ved å holde en fastnøkkel mellom boltene på enden av releet slik at det ble en kortslutning.

Etter noen søk her på båtplassen har jeg forstått at det kan være dårlig kobling slik at det ikke kommer nok strøm til starteren - eller at et tannhjul sitter fast eller at releet er gåent. Da jeg må kortslutte med fastnøkkel betyr vel i så fall at det er problemer med releet?

 

Uansett ser jeg at det muligens blir nødvendig med å bytte noe og lurer derfor også på om noen kort kan forklare hva de ulike delene på motoren er og hva som eventuelt må demonteres for å leveres inn til service el.

Innspill mottas med takk - og jeg er også interessert å komme i kontakt med noen som kan justere ventiler og senere muligens overhale motoren.

 

Hilsen Thomas som har funnet ut at Perkinsen må holde noen år til.

bilde

 

 

Link to post

den bankinga på startmotoren tror jeg har bare meningene

for seg :-) sjekk alle kontakter for irr, og at de er tiltrukket.

 

innslagsreleet derimot, eller solenoiden, den kan henge i gammal

smørning og gørr, så kan den løsne med litt banking. denne kan du

med fordel skru løs fra starteren og rengjøre, det kan hjelpe.

 

justere ventiler er ikke vanskelig, men min erfaring er at det sjelden

er nødvendig eller gir noe resultat.. du finner info på nettet om hvordan

du ordner dette selv.

 

lykke til..

Link to post

Ta ut hele starteren, og demonter den eventuelt på benken. Ikke demonter innslaget mens den står i motorrommet.

 

Den lille ledningen er styrestrøm til innslaget, strøm her skal få releet til å kople de to store sammen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Typisk innslagsfeil. Sant nok kan det være rengjøring , men på en urgammel starter er nok kontaktpunktene inni innslaget veldig slitt og bør byttes.. Jeg hadde uansett sjekket pris på ny starter da det oftest er det eneste saliggjørende...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Den tynne rød/hvite er nok innslaget, den som gir strøm nok til å kaste frem solinoiden (+). når solinoiden når "bunn" treffer den to "kontaktflater" som starter selve motoren. Derfor er det viktig at disse flatene er rene og at selve "innslaget" går lett. Den fete røde går nok direkte til batterient (+) og den brune som står sammen med den røde går ganske sikkert til din dynamo (B+). Den brune i bunn er mest sannsynlig "jord" (-) ser det ut til.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Takk for svar - så tikkingen tyder på at det ikke er dårlig kontakt men at innslaget henger. Er det da så enkelt at jeg kan løsne skruene markert på bildet under og så løfte starteren ut? Det vil ikke renn ut olje etc...? Jeg er også usikker på hvordan jeg splitter solinoiden, men det blir i alle fall enkere å jobbe med den når starteren er ute. Er det noe jeg må merke / notere meg når jeg tar ut starteren og som jeg trenger når den skal monteres igjen?

 

bilde

 

bilde

Link to post

På min bosh starter er solenoiden presset sammen og kan ikke åpnes,regner med det er slik i dette tilfellet også.

Men når du tar ut starteren kan du teste motoren og innslaget vær for seg.

Du må nok regne med att kontaktplatene i solenoiden er brent el dårlig kontakt.

Solenoiden står det nok ett nr på søk på nett etter denne.De er ikke så dyre,kostet 20 pund på ebay til min starter.

 

Eller så hadde jeg mått kjøpt inbytte starter til 7000kr.

Så sparte litt kr der.

Link to post

Jeg overhalte starteren min selv, delvis. Jeg fikk åpnet innslagsrele slik at stempelet i dette kunne trekkes ut og de bevegelige deler kunne rengjøres. Men de to kontaktene var støpt inn i et slags hardplasthus, og stempelet slo på en tynn bevegelig bolt som gikk inn i dette plasthuset. Så det var umulig og åpne den delen, men godt mulig det er annerledes på din.

 

Men det som ikke er nevnt er børstene og jeg tror det var det som hadde mest effekt på min. De ligger bak det kuppelformede lokket som du banket på. Lokket bør være greit og få av. På min var det en del støv inni der, blåste rent med trykkluft, sprayet på noe elektrospray, og fikk børstene til å bevege seg i holderene og sjekket at fjærene også fungerte. Børstene var ikke særlig slitt, men jeg tror de hadde dårlig kontakt pga støvet hindret fjærene i å fungere.

Jeg blåste også en del støv ut av selve starteren, men åpnet ikke denne. Etter dette har den fungert helt greit.

Som sagt tror jeg rengjøring og spraying av børster gjorde utslaget på min, for det er vel akkurat i det starteren skal begynne og dra rundt det er tyngst, og da blir det gjerne bare et klikk .

Link to post

Hei, igjen. Takk for alle tips- det viste seg at jord / minus på startbatteriet var dårlig festet.... Tok med en startkabel til båten - da var det veldig enkelt å feilsøke hvor det var dårlig kontakt. Bare fest den ene enden på f.eks. minus på batteriet og den andre til motoren /gods så får du sjekket f.eks. hovedbryter osv.

Link to post
  • 10 måneder senere...

Godt forslag fra Dinamo, veldig greit å ha alle nr tilgjengelig.

Lucas har i alle fall startere som heter M45G. Disse er brukt på industrimotorer, Massey Ferguson traktorer og mye annet. M i parantes gjetter jeg på betyr "Marine".

Så typenummeret er nok det øverste, M45G (M). Google litt på det så finner du mye info  :thumbsup:

Link to post

Da er ny starter på plass. Problemet er at den ser annerledes ut en den gamle...kan noen fortelle meg hva som er jord og hva jeg skal gjøre med den lille blå kabelen som er til overs (har ikke noe naturlig feste)? Sitter I båten nå og ser enda en dag med god vind og fint vær forsvinne....bilde

Link to post

Batteri minus eller jord hadde jeg på starterens festebolt som vi ser en av på bildet. Men det går vel der du har festet også skulle jeg tro, men du skulle jo helst ha sjekket dette når du kjøpte den. Jeg ser ingen blå kabel, men en hvit kabel med blå kabelsko. Er det den du mener ?

Ser ut som den er festet sammen med jordkabelen og trolig skal den være på minus på solenoidet, men det har du sikkert koblet til minus allerede med den gamle kabelen ser det ut til.

Obs, mange solenoid har ikke minus kontakt, men er jordet sammen med starteren. Kan jo være din også er det.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Ser at jeg tok bilde da jeg testet med å bytte om på den blå og den hvite. Litt lenger opp I tråden er det bilde av den gamle starteren med blå og hvit festet om det hjelper noe?? Jeg forsøker uansett å flytte jord til en av de 2 store festene i første omgang.

Link to post

Nja,,, det ser ut til at den gamle starteren hadde minuskabel til solenoidet, men ser ikke ut til at den nye har det. Finner du ikke feste for det er nok solenoidet jordet i starteren og minuskabelen du har blir overflødig. Da må du finne ut hvilken av de to som går til startbryter og koble den til solenoidet.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...