rune4u Startet 12.Juni.2014 Del på Facebook Startet 12.Juni.2014 Har en AQAD 41 B Har plutselig fått problemer. Den får ikke mer en 2200 rpm og det er null turbotrykk. Den får massevis av diesel, for kjølevannet blir helt svart av sot. Drar av gassen og det blir mindre og mindre sot uten at turtall synker. Når jeg kommer til ren eksos og drar videre av, så synker turtallet. Dermed er det tydelig at den får diesel nok. Jeg har sett i turbo og den sviver. Har også hatt av eksosbenn og sjekket aksling. Den er ok! Det er ingen lekkasje på innsugside og det er heller ikke eksosspjeld montert. Den var ok når jeg stoppet båt, feil når jeg skulle ut å kjøre igjen. Propeller har ikke noe tau eller lignende rundt seg.Får ikke turbo til å kicke inn. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Hører du tydelig at turbo snurrer skikkelig? Kan være lekkasje på trykkside av turbo evt intercooler Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Prøv å fjerne luftfilteret for å se om det hjelper ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jakob T Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Kontroler huset på ladeluftkjøler,samt o ring mellom rør fra turbo og kjøleren.Har vert ute for teringskader på huset.Ser ut som den får for lite luft Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Tæt brenselsfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Høres ut som den får for lite diesel. En diesel motor vil ikke fjuske som en bensinmotor ville ha gjort, men går på den fuelen den får. Derfor synker ikke turtallet når du slakker av på gassen. Den går sikkert fint opp til et visst turtall? Turboen får vel heller ikke turtall nok til å slå inn. Sitér dette innlegget Link to post
rune4u Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Jeg får ikke turboen til å "kicke" inn. Det er ikke luftfilter montert og det er heller ingen suselyder som skulle kommet med lekkasje på rørsystem/pakninger. Finner ingen tæring. Alt ser nytt og fint ut. Den får masse diesel. Farger vannet svart av sot. Jeg heller mot blokkering i innsug. Har noen vært ute for tett intercooler på luftsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Du sier den får masse diesel, men hvordan vet du at den får nok? Turboen trenger gjerne mer enn 2200 rpm før den slår skikkelig inn. Ville bare for å utelukke tilførselen tatt diesel rett fra en ren kanne utenom grovfilteret. En bekjent hadde samme symptomer og det viste seg at han hadde fått filter til bensinmotor som har et helt annet mikron tall. Filteret var for "fint" til diesel og slapp ikke nok igjennom når han ga full gass. Motoren gikk fint opp til 2500 og så gikk det ikke lengre. Han kunne også slakke av på gassen uten at turtallet sank før hendelen var omtrent 1/3 tilbake. Skader ikke å prøve, dette koster ingenting! Sitér dette innlegget Link to post
rune4u Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Da har jeg etter å ha kjørt med turboproblemet i 2 år endelig ordet opp. Det er viktig å fortelle at jeg klarte alltid å manipulere turbotrykk ved å gasse og slakke av kjapt og gi gass igjen. Slik fikk jeg turbo til å kicke inn. Tok turbo ut og sjekket nøye etter slakk eller tæring på sneglehuset. Kunne ikke se noe markant og hadde egentlig tenkt å sette den inn igjen. Men etter å ha lest på nettet, så tok jeg en 2 mm bor og sjekket om denne kom imellom vifteblad og sneglehuset på eksos siden. Det gjorde den akkurat og anbefalingen da var å bytte. Får du 2 mm imellom skulle det være akkurat for mye. Var veldig skeptisk da det ikke er mye klaring, men uansett mer enn nytt. Byttet iallefall turbo, og det fungerte som bare det. Så sånn var det iallefall i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.