ThoGra81 Startet 12.Juni.2014 Del på Facebook Startet 12.Juni.2014 1 båten og læringskurven har vært stor Båten (Alicraft 740DC) er på vannet og fungerer bra men turtallet vil ikke over 4000 o/min. Det sitter en 4 ports Rochester quadrajet forgasser på den og jeg har prøvd noen få turns på justeringskruene uten å merke noen forskjell. Blitt fortalt at denne motoren vil yte mellom 4600-4800o/min på toppfart. Jeg ligger jo i marsjfart på rundt 3000 så det er egentlig ingen krise, men antar forgasseren ikke får riktig blanding av bensin og luft siden den "dør ut/ikke vil" høyere. Hørt at det også kan være størrelsen på propellen, men dette kan jeg hverken svare på eller har intrykk av. Hører på lyden at den liksom sliter litt rundt 4000o/min. Setter stor pris på input, håper jeg kan fikse det selv Når det gjelder kjøling har jeg ved to tilfeller opplevd at motoren ikke kjøler, stenger motoren av og på igjen så fungerer den som den skal. impeller ble byttet for 2 år siden, men båten har ikke vært på vannet siden, naivt tenkte jeg at dette ikke ville være noe problem. Har jeg tatt feil??? Hvor sitter eventuelt termostaten på denne motoren? Er det lett å sjekke om den fungerer eller ikke? Impelleren sitter i drevet på denne (Alpha one) og vil nødig ta opp båten igjen Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Litt usikker på hva som egentlig er maks turtall på den motoren, den gamle MCM 470'en er en 3.7 liter med 170hk og den er oppgitt til 3800-4200 rpm maks. 3.7LX er vel oppgitt til 4200-4500rpm eller noe sånt, og jeg syntes 4800 høres høyt ut ? Du bør altså optimalt sett kunne nå noe høyere turtall enn 4000rpm, men ikke så veldig mye mer, kanskje toppen 4500rpm. Det kan være mange grunner til at den ikke når det, men dersom motoren går greit ellers er det mest sannsynlige feil propell. Det kan være vanskelig å finne rett propell, og som oftest må man bare prøve seg frem, og uten å vite hva du har fra før av er det vanskelig å anbefale noe, men normalt vil du øke WOT med rundt 400 rpm dersom du går ned en tomme på pitch'en. Du har sannsynligvis en 15 toms propell, og dersom du for eksempel har 20" pitch kan du gå ned til 19" i stedet for å nå rundt 4400rpm. Først må du selvfølgelig sjekke at det ikke er noe annet som er problemet, vanlige årsaker til lav WOT er : For lav oktan eller gammel bensin. Skader på propellblader. Motoren får for lite bensin. Motoren får for lite luft, sjekk at flammedemperen er ren osv. Feil justering av vaiere, sjekk at spjeld på forgasseren åpner helt. Feil justert tenning. Feil utveksling i drevet. Groe under båten. For mye olje på motoren kan føre til luft i oljen som gjør at ventilløfterne ikke klarer å henge med. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Tusen takk for svar Registrerte ved tilfeldighet at kobberrøret fra tank til bensin filter hadde fått seg en knekk( innsnevring av røret ) Har ikke målt noe eller vet noe om hva slags dim som er gjeldene her men røret er 10mm og gjengene på filteret er 5/6" eller 1/4". fra filteret til pumpen er det en større gummislange 3/8". Tanken er tømt og rengjort, før ny er påfylt med sil, så dette skal være bra. Skal måle propellen etterpå. Kan jo være den faktisk går som den skal og med en 30 år gammel motor skal jeg holde meg på marsjfart! Tenningen er grei tror jeg, den sliter litt på kaldstarten og overgangen til varmgang. Justeringssak bare tror jeg så jeg prøver litt for hver gang Vaiere og spjeld fungerer som de skal, til og med fått til tenningskutten Utvekslingen i drevet har jeg ingen kjennskap til annet enn at dette er orginalt alt sammen. Groe under båten har jeg ikke, da jeg skrapet rent og la på nytt før sjøsetting Hva tror du om kjølingen? Hvor ofte bytter dere termostat? Lokalisert min nå og skal skru opp og sjekke tilstand + bytte den. Lest meg til noen punkter som bør sjekkes. Impeller Veksler Termostat Væskeblanding Groe i kanaler Håper på en easy fix for nå også blir det en grundig sjekk når båten skal på land Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Dessverre impeller som har tatt kvelden og min egen uvitenhet gjør at båten må opp av vannet noen timer. Som første gang, bør jeg forvente å bruke mer enn 3-4 timer? Noen stalltips om verktøy etc jeg vil ha bruk for? Bytter da pakninger og o-ringer etc når jeg først er i gang. Høre med ab-marine om dette er lagervare.... Når det gjelder propellen er denne 34cm fra bladtupp-bladtupp og er ikke skadet på noen måte. Står pitchen på propellen eller måler man denne med et verktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Crillo Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Hei...skulle gjerne "gitt" deg noen hundre omdreininger fra min 4,3 liter Merc.LX...den går på 5000 oim...huttetu Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Da var impeller og pumpehus skiftet, nye o-ringer og pakninger;-) Kjølingen fungerer igjen som den skal.... Da er det bare å krysse fingrene for flott båtvær resten av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Ikke funnet pitchen på propellen, står denne på propellen eller måler man den på et sett? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.