larsparsfromage Startet 12.Juni.2014 Del på Facebook Startet 12.Juni.2014 Hei. Jeg hadde mekaniker på besøk i dag og fikk vite at blokka på motoren var sprukken og at jeg økonomisk sett like gjerne kunne skrote den. Det var en Albin O-21. Fins det erstatningsmotorer eller mulighet for å skaffe en nyoverhalt av samme type tro? Har forsåvidt en nesten ny Parsun påhenger som fungerer kjempebra. Fins det kanskje løsninger som gjør at dette kan fungere bedre som hovedmotor hvis ny innenbords blir for drøyt? Er litt krokete å sitte på rekka og styre påhenger over lang tid, men det går jo, og man seiler jo hovedsaklig. Holder til i Oslo. mvh Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
znick Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 (redigert) Her er en i Sverige.... http://www.blocket.se/varmland/Albin_021_29202889.htm og her er en delemotor http://marinskroten.com/page3.html Redigert 12.Juni.2014 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Hei Eg hadde Albin Vega før. Det rimelegaste alternativet er brakett med påhengsmotor. Med kortstamma 5 hk Mariner gjekk den i ca. 2,7 knop på flatt vatn. Prøv å tak i ein nedgira motor med ekstra lang stamma. Gjerne 10-15 hk. Ask Sitér dette innlegget Link to post
larsparsfromage Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Takk, forhører meg med den svenske for en vurdering om det kan være verdt det. Ja, har en Parsun 6HK som jeg normalt bare har beveget meg inn og ut av havn med. Den er montert på brakett bak på styrbord side. Opplever at stag, rekke og gir på motoren står i veien for å ha skikkelig styring med en teleskopstang, men det kommer man vel ikke utenom. Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
nordan family 27 Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Da jeg satt på påhenger på seilbåten brukte jeg fortsatt båtens ror til styring. Hadde forlenger på gir og gass, synes det var helt kurrant. Men du kan jo montere kontrollboks for gir og gass slik at du får vanlig spak. Lasa har av og til hatt tilbud på ny mot innbytte av gammel, men det blir jo kostbart uansett Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 (redigert) Det går an å få kjøpt nytt og overhalt - stort sett alt av deler fra http://www.albinmotorerwebshop.se/kategorier/albin-o21/9 Sjekk og: http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/english/res-ad21.html Redigert 13.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
nordan family 27 Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Ser fart med påhenger nevnes over. Jeg hadde først 7,5 hk innenbords volvo i min 26 fots seiler. Når jeg fikk trøbbel med den hadde jeg 8 hk Tohatsu langstammet utenbords. Båten gikk klart raskere med utenbordsmotoren, og mer fart enn jeg fikk da ville jeg ikke drømt om på seilbåten. Ulempen med utenbords var f.eks når jeg skulle ta ned forseilet i stor motsjø - når jeg da gikk på dekket gikk propellen i lufta mellom bølgene. Kunne også skje ved kjøring for motor i kraftig motsjø. Jeg hadde en slik heve/senke brakett for motoren, så jeg kom ganske dypt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.