Jump to content

Kaputt innenbords på Albin Vega. Hva er alternativene?

larsparsfromage

Recommended Posts

Hei.

Jeg hadde mekaniker på besøk i dag og fikk vite at blokka på motoren var sprukken og at jeg økonomisk sett like gjerne kunne skrote den.

Det var en Albin O-21.

Fins det erstatningsmotorer eller mulighet for å skaffe en nyoverhalt av samme type tro?

Har forsåvidt en nesten ny Parsun påhenger som fungerer kjempebra. Fins det kanskje løsninger som gjør at dette kan fungere bedre som hovedmotor hvis ny innenbords blir for drøyt?

Er litt krokete å sitte på rekka og styre påhenger over lang tid, men det går jo, og man seiler jo hovedsaklig.

Holder til i Oslo.

mvh

Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann.

Takk, forhører meg med den svenske for en vurdering om det kan være verdt det.

Ja, har en Parsun 6HK som jeg normalt bare har beveget meg inn og ut av havn med. Den er montert på brakett bak på styrbord side. Opplever at stag, rekke og gir på motoren står i veien for å ha skikkelig styring med en teleskopstang, men det kommer man vel ikke utenom.

Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann.

Da jeg satt på påhenger på seilbåten brukte jeg fortsatt båtens ror til styring. Hadde forlenger på gir og gass, synes det var helt kurrant. Men du kan jo montere kontrollboks for gir og gass slik at du får vanlig spak. Lasa har av og til hatt tilbud på ny mot innbytte av gammel, men det blir jo kostbart uansett

Ser fart med påhenger nevnes over. Jeg hadde først 7,5 hk innenbords volvo i min 26 fots seiler. Når jeg fikk trøbbel med den hadde jeg 8 hk Tohatsu langstammet utenbords. Båten gikk klart raskere med utenbordsmotoren, og mer fart enn jeg fikk da ville jeg ikke drømt om på seilbåten. Ulempen med utenbords var f.eks når jeg skulle ta ned forseilet i stor motsjø - når jeg da gikk på dekket gikk propellen i lufta mellom bølgene. Kunne også skje ved kjøring for motor i kraftig motsjø. Jeg hadde en slik heve/senke brakett for motoren, så jeg kom ganske dypt ned.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...