Lars K Startet 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2014 (redigert) Etter at jeg monterte ny og tyngre motor på Maxjolla ble det som regnet med mer tyngde bak,og den begynner å hoppe ved marsjfart. Kjøpte så den minste typen Smart Tabs SX i kompositt og skal snart montere disse. Har tegnet på bilde med riktig bredde på tabsene og lurer på om dette vil bli riktig plassering av disse? Har ikke noe problemer med skjevhet eller stor planingsterskel,men jo mer jeg tilter motoren ut jo mer hopping. Så det er kun for å motvirke hopping jeg skal montere disse. Man merker stor forskjell på toppfart med denne trimaranen fra helt inntiltet motor (21knop) til helt uttiltet (27knop) Så derfor tror jeg smart tabs vil fungere bra på denne,men har aldri prøvd disse før. Motoren står endel høyere enn vist på bilde, antivent. plata står ca 15-20mm over skrogbunnen. Ekkoloddgiveren skal også flyttes innover. Redigert 12.Juni.2014 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Da regner jeg med det er bra og monterer disse imorra Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 jeg ville montert de slik ja. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Hadde valgt samme plassering selv. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Gi tilbakemelding om resultat Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Will do ;) Er spent selv.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 (redigert) Nå er disse montert og testet med foreløpig positivt resultat. Legger ved en liten video fra testturen idag. Motoren er helt tiltet ut. I starten her ligger jeg fint i plan når gpsen viser 12knop,greide ikke å slippe den så langt ned før tabsene ble montert. Så øker jeg farten til 1\2 gass,da begynner den så vidt å hoppe,før jeg gir mer gass og den roer seg igjen. Nesten på slutten har jeg 25,5 knop,ca 1 knop lavere enn uten tabs. Men uten tabs hoppet den noe voldsomt når jeg var alene i båten. Nå slapp jeg også å få en syndeflod oppover motorlokket når jeg slakket av,noe jeg måtte passe på hele tiden før. Kanskje ikke så rart med 73kg motor og meg på 93 baki en 12foter? ;) https://www.youtube.com/watch?v=gR9NEQTrUPg Har satt tabsene på den mykeste innstillingen nå,skal prøve å sette de et par hakk stivere for å se hva som skjer da. Redigert 18.Juni.2014 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) hvor høyt over bunnen monterte du? edit: det står jo 15-20mm i første post.... Har du flere bilder som viser bunnen? Redigert 19.Juni.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Motoren er montert med antiventplata 15-20mm over bunnen ja,tabsene står vel ca 10mm over over. Har et bilde her,men tenkte du på bilde under båten? Redigert 19.Juni.2014 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 ja, resten av den Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Her er et bilde fra jeg fiksa den opp ifjord,ser tydelig den konkave formen akterover. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 har hørt skrogformen omtalt som "katedralskrog" - sikkert bra stabil i forhold til størrelsen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Ja stemmer det. Båten er veldig stabil og fin,men slår i bølger. Var nede nå og satte demperene på den midterste stillingen,da var det bare så vidt antydning til hopping med tanken baki og motor fullt tiltet ut. Lar den stå slik. Hvis jeg kjørte med tanken baki og motor fullt uttilet før lettet den nesten i hoppene :P Nå er det en kompis med maken båt som skal få tabs montert ;) Redigert 19.Juni.2014 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.