Jump to content

Vil kartplotteren rekalkulere underveis, om jeg fraviker ruten?

GunR

Recommended Posts

Har en Garmin 720s, denne kan foreslå en rute for meg, om jeg legger inn hvor jeg skal. Sånt er vi vant til fra landeveien, og der er det sånn, at om du fraviker den opplagte kursen, kalkulerer navigatoren på nytt. Noen som har prøvd om Garmin sine kartplottere gjør det samme?? Vi er nemlig ikke enig om første del av turen, vi to.... Tenkte legge ut på "min" kurs, så ville den rekalibrere etter en stund, når det er blitt for langt å snu..

Alternativt slå av hele rutevalget..

Kommer ikke til å legge opp rute med "waypoints" for hvert skjær og hver holme vi skal gå forbi.

hadde en 720s ifjor, den rekalkulerte ikke. har en echomap 50s i år, har ikke fått dillet så mye med den enda. men tror den heller ikke rekalkulerer.

synes også det er kjekt med "navigate to", da man får opp ca ETA og avstand. men den har en tendens til å dra deg gjennom mye rart farvann underveis og nærme grunner når det ikke er behov.

Draco 2000 DC.

Forrige fornøyelser:

-07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet..

www.dsolutions.no

Vil helst legge opp ruter og kurser selv jeg slik at jeg har full kontroll.. Rekalkulasjon er greit på GPS i bil, selv om det også der kan være noen skjær i sjøen hehe. I båt blir det straks lit mer komplekst da du ikke har en fasitrute

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Skal prøve det i morgen. Om jeg må be den rekalkulere, så er det helt fint. Har merket på tidligere forsøk at den ikke følger vanlige seilingsruter, men lager sine egne til en viss grad. Derfor vil jeg "overstyre" den underveis, og bare bruke den som hjelp, om/når nødvendig.. Kommer tilbake med rapport over helgen.

-Morten- , skjønner hva du mener, spesielt etter helgen. Plotteren rekalibrerer ikke. Det er for knotete å taste inn nytt mål underveis, om man ikke kan ligge stille.

Den ruten Garmin foreslår, har vesentlige svakheter. På vår tur fra Kvalvåg på Frei til Bjørnsund utenfor Bud, ville den flere ganger lede oss over grunner, helt unødvendig. Gikk selvsagt utenom, uten vanskeligheter. Etter turen er jeg enda tryggere på båten og motoren, og mer klar over svakhetene med å bruke den ruteveilederen i gps'en. Det er bare en navigator ombord, og den sitter ved roret. Elektronikken er kun et hjelpemiddel, som hele tiden må sjekkes opp mot virkeligheten utenfor vindskjermen. (Det vet dere jo, men en ting er å bli fortalt det noe annet å erfare det ;) )

Kan i alle fall legge inn minimums dybde på Navinovics som er installert på Ipaden, Det som irriterer meg er at den legger dønn sikker rute inn og ikke der jeg mener det går an, tar altså en omvei for¨å gjøre det trygt

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...