Trondtun Startet 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2014 Har plastret kjøl/bunn for sår, ingen hull. Likevel, Båten tar inn vann ( ca 20-30 liter i løpet av par timer tid ). Etter fibring m polyester, la jeg på 2 lags eproxyprimer, deretter bunnstoff. Jeg "glemte" å smøre på gelcoat. Tar den inn vann pga jeg ikke la gelcoat, før 2 lags eproxyprimer ? Kan jeg Evt smøre på gelcoat oppå 2 lags eproxyprimer? Evt oppå bunnsmøring? At Båten tar inn vann, kan det skyldes fordi jeg ikke hadde på gelcoat etter fibring og polyester? Eller Kan d være andre grunner til Tar den tar inn vann? Tettet to boltehull (ligger under vannlinjen) til motor feste med polyester og glassfiber. E det nok? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 epoxyprimer er normalt tettere mot vanninntrenging enn gelcoat. 20-30 liter iløpet av etpar timer er jo endel vann... mistenker du har en skade/hull som du ikke har oppdaget Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gunga Din Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 kjøpte en Maxi 77 som tok inn ca 20 cl / døgn.....det var vanskligere ente med att jeg plaste hele bunn ! i ditt fall er det noe hull du ikke sett........jeg skulle tatt båten på land...og sett hvor det renner ut.... det kan neppe vare gjennom plasten vare seg du har gelcoat eller ikke....... på 70/80-tallet tilverket man en del joller helt uten gelcoat.........de lekkte ikke ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hjeltefjord Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Har også en with som tar inn vann i dobbelskrog.Men det er regnvann i fra oven,og trekker inn i utettheter når det regner.Selvfølgelig ikke slike mengder du beskriver over så kort tid som du beskriver.Har du sjekket om det er regnvann? Sitér dette innlegget Link to post
Trondtun Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Takk, det var det jeg ville vite Ivar... Det er Ikke regn vann, har vært ute med den tre ganger... Mener det er dobbel bunn, " flat" . Ved full gass, så holder dørken seg tørr, når e slipper opp gassen, kommer vannet opp og frem over dørken, ikke mye, men nok til at d blir vått. I nydelig sol og opphold. når den ikke er i bruk står den på henger. Det er ingen synlige / Skader/hull under, og var så klart blytung å dra opp med vinsj...når den stod halvveis på hengeren kom jeg til bunnventilen, åpna den, og spurten sto i flere minutter...tør ikke dra ut før e finner "lekkasjen" . Noen tips hvordan finne ut av vannknntregningen,uten å måtte ha den inn på service... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 kanskje fylle den med vann mens den står på hengeren, og prøve å se om det kommer vann ut noe sted..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trondtun Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Ja, tenkte tanken, men tør ikke pga hengeren kan kollapse av vekten... Kan alt vannet komme via bunnventilen? Har en bunnventilen som du skrur igjen, kjøpt på Biltema..irriterer meg... Eller de to boltehullene som jeg tetta med fiber og polyester . Hvor stort hull/ sår må det være for at det skal komme inn vann, av betydelig mengder som i mot tilfelle? ( 20-30 liter) to tre bøtter.. Minst.. Synlig? Usynlig? Takk for alle svar... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Jeg ville nok sjekket rundt ved bunnventilen,og se etter gamle monteringhull i akterspeilet. Skal ikke så store hullet til før det blir mye vann ;) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 støtt opp hengeren med noen klosser så burde den tåle noen 100 kg til , burde være mindre belastning enn når du må dra opp båt full av vann Lensepluggen bør sjekkes ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trondtun Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 E letta, Fant trolig lekkasjen...;-) er et midtparti på 15-20 cm på kjølen, hvor det drypper/ renner vann... Sp er må da, hva bør e bruke til å tette lekkasjen, og må e snu båten, eller kan e klare å tette mens den står på hengeren.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 det klarer du på hengern..........så her hadde jeg gjort la alt vannet renne ut ! så att det blir tørrt........renslipe.....sen litt polyester og ett lag matta.....la det herde litt, sen ett par lager matta til + herdning....sen litt gelcoat og bunnstoff.....sen er det tett Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Teresa Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 (redigert) Husk at det må være helt tørt, ellers sitter ikke polyesteren lenge... Redigert 12.Juni.2014 av Alexander L. R. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trondtun Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 knallbra, ja tenkte tanken å få gjort det mens den står på henger, tenkte bare på tyngdekraften, men d finne e fort ut,... ska slipe ned, og vaske med aceton.... fiber og polyester, gelcoat og bunnstoff altså, ikke 2 lags expo primer??? ja e ska være sikker på at det e helt tørt, e har lagt presening over båten:) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Topcoat. Ikkje gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Trondtun Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Hva er forskjellen på topcoat og gelcoat, om e kan spørre ? Egenskaper?? Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Topcoat er (to komponent siden det er herder i) "maling" for glassfiberbåter. Gelcoat er det du har ytterst på en ny båt, altså de de legger inn aller først i båtforma når de støper båt. Ehh, vel, strengt tatt, så har de helt ALLER først i forma; voks og slippmiddel, i de tilfeller hvor de greier å glemme det, hender det at båtene blir nokså tunge (men veldig solide). Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
sandman1 Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Kan ta lang tid før fiberen tørker ut, om det er "knust" og fuktig i det skadede området (må også skylle bort saltrester), vil hjelpe å åpne til ca 0,5 cm og rive godt opp (vinkelsliper med rasprondell, rødsprit, aceton osv.. (NB Ikke bruk vinkelsliper mens det er vått av aceton/ rødsprit!)). tilte båt litt mere akter (da er det mindre fukt/ vann i området (og det tørker fortere), ser ut til å være omtrent midt på?). Det MÅ være tørt. Egentlig nokså rettfrem sak. Nevnte jeg rasprondell? Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Trondtun Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Ja, det er sikkert lurt sandman1, ja det er ganske så midt på... Hjelp hva er raspondell da?? Egenskaper? Vil prøve å løfte opp mer i akter i morra... Slik àt Vannet renner bak...mot bunnventilen...har vinkelsiper med riktig pussepapir, ska slipe det ned ca 0,5 cm. Ser polyesteren og fiberen har begynt å flise seg opp flere steder allerede;-( ikke bra.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 "flapdisc" er bra til slik du ser når du begynner å slipe , forskjellen på friskt og skadd laminat. legg gjerne ut bilder underveis Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trondtun Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Det skal jeg gjøre "Ivar" ja brukte flapdisk da e pussa opp bunnen i vår..... Sitér dette innlegget Link to post
Trondtun Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Pussa det ned ca 06-08 mm til et innlagt plaster i selve kjølen. Brukte flapdisc... Effektiv, Hugs verneutstyr, som munnbind, briller og hørselsvern....deretter vask med aceton, med fille, lot d tørka caett døgn, til det var tørt.. Mye god tørr vind her på Vestlandet.. I sola.. Sitér dette innlegget Link to post
Trondtun Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Pussa ned 06-08 mm langs kjølen til et innlagt plastrør, brukte vinkelsliper med flapdisc. Meget effektivt.. hugs vernebriller, munnbind og hørselsvern..fukta ei fille med aceton, og vaska. Lot det tørke i ca. Ett døgn i g od vind og 20 pluss.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 og til tetting av små sprekker/hull så er glassfibersparkel kjekk å bruke der hvor det blir litt for trang å bruke vanlig matte + polyester Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trondtun Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Da har e fått slipt ned ca 0,6-0,8 cm. Et innlagt plass rør kom til syne.. Brukte flapdisc, veldig ok og effektivt.. hugs verneutstyr som briller, hørsel vern og munnbind,, vasket med aceton.. Er god tørk på Vestlandet. Så satser på å legge fiber og polyester i løpet av helga.. Båten heller mot akterenden... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.