Jump to content

15 fots With glassfiberbåt tar inn vann...

Trondtun

Recommended Posts

Har plastret kjøl/bunn for sår, ingen hull. Likevel, Båten tar inn vann ( ca 20-30 liter i løpet av par timer tid ). Etter fibring m polyester, la jeg på 2 lags eproxyprimer, deretter bunnstoff. Jeg "glemte" å smøre på gelcoat. Tar den inn vann pga jeg ikke la gelcoat, før 2 lags eproxyprimer ? Kan jeg Evt smøre på gelcoat oppå 2 lags eproxyprimer? Evt oppå bunnsmøring? At Båten tar inn vann, kan det skyldes fordi jeg ikke hadde på gelcoat etter fibring og polyester? Eller Kan d være andre grunner til Tar den tar inn vann? Tettet to boltehull (ligger under vannlinjen) til motor feste med polyester og glassfiber. E det nok?

epoxyprimer er normalt tettere mot vanninntrenging enn gelcoat. 20-30 liter iløpet av etpar timer er jo endel vann... mistenker du har en skade/hull som du ikke har oppdaget

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

kjøpte en Maxi 77 som tok inn ca 20 cl / døgn.....det var vanskligere ente med att jeg plaste hele bunn !

i ditt fall er det noe hull du ikke sett........jeg skulle tatt båten på land...og sett hvor det renner ut....

det kan neppe vare gjennom plasten vare seg du har gelcoat eller ikke.......

på 70/80-tallet tilverket man en del joller helt uten gelcoat.........de lekkte ikke !

S/Y Gunga Din

Takk, det var det jeg ville vite Ivar... Det er Ikke regn vann, har vært ute med den tre ganger... Mener det er dobbel bunn, " flat" . Ved full gass, så holder dørken seg tørr, når e slipper opp gassen, kommer vannet opp og frem over dørken, ikke mye, men nok til at d blir vått. I nydelig sol og opphold. når den ikke er i bruk står den på henger. Det er ingen synlige /

Skader/hull under, og var så klart blytung å dra opp med vinsj...når den stod halvveis på hengeren kom jeg til bunnventilen, åpna den, og spurten sto i flere minutter...tør ikke dra ut før e finner "lekkasjen" . Noen tips hvordan finne ut av vannknntregningen,uten å måtte ha den inn på service...

bilde

bilde

Ja, tenkte tanken, men tør ikke pga hengeren kan kollapse av vekten... Kan alt vannet komme via bunnventilen? Har en bunnventilen som du skrur igjen, kjøpt på Biltema..irriterer meg... Eller de to boltehullene som jeg tetta med fiber og polyester . Hvor stort hull/ sår må det være for at det skal komme inn vann, av betydelig mengder som i mot tilfelle? ( 20-30 liter) to tre bøtter.. Minst.. Synlig? Usynlig? Takk for alle svar...

bilde

støtt opp hengeren med noen klosser så burde den tåle noen 100 kg til , burde være mindre belastning enn når du må dra opp båt full av vann

Lensepluggen bør sjekkes ja

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

knallbra, ja tenkte tanken å få gjort det mens den står på henger, tenkte bare på tyngdekraften, men d finne e fort ut,... ska slipe ned, og vaske med aceton....

fiber og polyester, gelcoat og bunnstoff altså, ikke 2 lags expo primer??? ja e ska være sikker på at det e helt tørt, e har lagt presening over båten:)

Topcoat er (to komponent siden det er herder i) "maling" for glassfiberbåter.

Gelcoat er det du har ytterst på en ny båt, altså de de legger inn aller først i båtforma når de støper båt.

Ehh, vel, strengt tatt, så har de helt ALLER først i forma; voks og slippmiddel, i de tilfeller hvor de greier å glemme det, hender det at båtene blir nokså tunge (men veldig solide).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Kan ta lang tid før fiberen tørker ut, om det er "knust" og fuktig i det skadede området (må også skylle bort saltrester),

vil hjelpe å åpne til ca 0,5 cm og rive godt opp (vinkelsliper med rasprondell, rødsprit, aceton osv..

(NB Ikke bruk vinkelsliper mens det er vått av aceton/ rødsprit!)).

tilte båt litt mere akter (da er det mindre fukt/ vann i området (og det tørker fortere), ser ut til å være omtrent midt på?).

Det MÅ være tørt.

Egentlig nokså rettfrem sak.

Nevnte jeg rasprondell?

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Ja, det er sikkert lurt sandman1, ja det er ganske så midt på... Hjelp hva er raspondell da?? Egenskaper? Vil prøve å løfte opp mer i akter i morra... Slik àt Vannet renner bak...mot bunnventilen...har vinkelsiper med riktig pussepapir, ska slipe det ned ca 0,5 cm. Ser polyesteren og fiberen har begynt å flise seg opp flere steder allerede;-( ikke bra..

Da har e fått slipt ned ca 0,6-0,8 cm. Et innlagt plass rør kom til syne.. Brukte flapdisc, veldig ok og effektivt.. hugs verneutstyr som briller, hørsel vern og munnbind,, vasket med aceton.. Er god tørk på Vestlandet. Så satser på å legge fiber og polyester i løpet av helga.. Båten heller mot akterenden...

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...